Hejsan hoppsan, jag å sambon spånar på nästa utbyggnad, vi bor idag i ett före detta sommarhus som vi redan byggt ut 15 kvm och renoverat en heldel, tyvärr tillät inte våran budget oss att bygga nytt när vi väl köpte detta huset så planen har hela tiden varit att bygga ut det i etapper, nu spånar vi som sagt på nästa utbyggnad och den kommer bli lite större denna gången (ca 75kvm).
Jag har skissat lite i sketchup men tycker inte riktigt jag får till planlösningen som kommer bli 1,5 plan på den nya delen.

Det vi gjorde senast vi byggde ut var att förlänga huset, nytt badrum/tvättstuga, ny hall, större sovrum, en klädkammare samt att vi satte in nytt kök så vi vill helst slippa röra denna delen nu när vi skall bygga ut igen, visst kan vi tänka oss att flytta någon dörr eller så men inga större ingrepp här.

Det som är blåmarkerat på ett väldigt pedagogiskt sätt är det som är tänkt att bli den nya delen.

Vi kan börja med en bild på hur planlösningen ser ut i dagsläget.

skiss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så skissen på nya delen

beskrivning.jpg
Skapa konto

På bottenplan vill vi alltså ha in 2 sovrum till, någon typ av förvaring (walking closet) ett badrum som gärna får vara anslutet till sovrummet med walking closeten.

Jag hade även gärna velat ha ett lite större kök också men vet inte riktigt hur jag skall få till det med denna planlösning, hade gärna rivit väggen som är mellan köket och vardagsrummet men då blir det ännu mindre köksyta.

Vi vill väldigt ogärna att några sovrum ligger i anslutning till varandra :wow: och egentligen skall vi väl vända på det vänstra sovrummet så att toaletten och garderoben hamnar närmast vardagsrummet.

Tycker egentligen planlösningen är helt ok men eftersom vi skall ha 1,5 plan så har jag ingen aning om vart jag skall göra av trappan. Det halva planet kommer ligga över rummen i den nya delen så att säga och huset kommer ha snedtak så man kan inte lägga trappan vart som. Ett annat problem är vart jag gör av den nuvarande elcentralen som är placerad i ett föråd med direkt anslutning till huset, vill helst slippa flytta på den för att slippa dra om en massa el.

Här är en bild på hur själva huset kommer se ut på utsidan (bry er inte om fönster och sånt det va bara ett test :))

Skärmavbild 2015-09-21 kl. 20.50.39.png
Skapa konto

Vilket projekt!

El-skåpet får väl placeras i ett skåp utvändig mot den nya fasaden, om det går?

Ser bara för tillfället en lösning för att klämma in allt.. Fimpa Walking Closet som är till vänster, gör om till WC och där ni först tänkt WC på vänstersidan blir då en förstorad hall med en trappa som går i vinkel med "nya WC väggen och sovrumsväggen.

Köket, kanske en köksö med 3x60 bänkskåp på led mellan dörr till entre och sovrummet till höger.

Vad ska ni ha uppe på andra våning?

OT

Personligen gillar jag stora hallar som rymmer stort sällskap vid bjudningar så känns inte mottagningen "trång".

Ja nåt ska man väl ha att göra ;) Tack för feedback, jag har ju förvisso glömt rita ut dörröppningar osv men dörren in till det nuvarande stora sovrummet ligger ut mot köket, denna tänkte vi nog dock flytta så att den hamnar i nuvarande hallen (där är idag en garderob men den är ju lätt att ta bort) Så det blir nog dubbla köksbänkar i köket, tror det är enklaste lösningen.

Får fundera på det där med garderoben, kvinnan har väldigt mkt kläder :P

Annars får sovrummet i mitten bli walking closet :P

Inte så mkt action här men här kommer iaf en uppdatering på planlösning på nedervåningen.

Skärmavbild 2015-10-07 kl. 08.22.41.png
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.