Hej, liten fråga.

Normalt sett är ju gipsskivor fasade, dvs där de möts är de "försänkta". Där får det plats en skarvremsa man kan spackla in, inga konstigheter.

Men hur gör man med skivor där de inte är fasade? Bör man inte fasa samma bredd så en skarvremsa får plats? I denna video från Anza verkar de skära ett litet spår och lägger på remsan - men en del av remsan ligger fortfarande på ytan. Jag har svårt att se att detta inte leder till en "bula" / "ojämnhet" när man spacklar där sedan?

0:15

• Hand skär spår i gipsskiva för skarvremsa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fasar, inget kul jobb men tänker som du att det är ju fysiskt omöjligt att inte få en bula annars.
Kan tänka mig att det faller under en sån sak som yrkesutövare (målare) inte gör för det extra arbetsmomentet äter upp all marginal.

P pjkw skrev:
Jag fasar, inget kul jobb men tänker som du att det är ju fysiskt omöjligt att inte få en bula annars.
Kan tänka mig att det faller under en sån sak som yrkesutövare (målare) inte gör för det extra arbetsmomentet äter upp all marginal.
Tvärtom, varför skulle en målare som tar betalt per timme tacka nej till ett jobb som tar lång tid men ändå är ganska enkelt?

Det enkla svaret är att det gäller att dra ut bulan så långt som möjligt, gärna > 30 cm åt varje håll så att den inte syns. Snedskär kanterna, lägg på spackel och remsa, låt torka. Lägg på spackel igen och börja dra ur bulan. Upprepa.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J
J JohnHenry skrev:
Hej, liten fråga.

Normalt sett är ju gipsskivor fasade, dvs där de möts är de "försänkta". Där får det plats en skarvremsa man kan spackla in, inga konstigheter.

Men hur gör man med skivor där de inte är fasade? Bör man inte fasa samma bredd så en skarvremsa får plats? I denna video från Anza verkar de skära ett litet spår och lägger på remsan - men en del av remsan ligger fortfarande på ytan. Jag har svårt att se att detta inte leder till en "bula" / "ojämnhet" när man spacklar där sedan? [media]
0:15
Ja du måste fasa kortändarna och spackla dessa innan du sätter pappersremsan, sedan får man spackla minst 20-25cm åt båda hållen ifrån skarven för att inte bucklan ska synas om inte mer..
Det finns gips med försänkningar även på kortsidan Plan gips Norgips..

• Gipsskiva av märket Norgips med försänkta kortändar, dimension 13x900x2400mm, visas på en vit och grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.