4 514 läst ·
37 svar
5k läst
37 svar
Spackla igen doslock
Personligen hade jag aldrig spacklat över en dosa. Min lösning hade varit att bila upp väggen, ta bort dosan, skarvat på en bit rör och sedan spacklat igen allt med cementbaserat väggspackel och toppat med ett tunt lager puts.
Redigerat:
Det har viss relevans för säkerhet också i och med att grundisolerade ledare för starkström hamnar i spackel.
Kan detta spackel leda en ström vid ett fel? Grundisolerade ledningar för starkström ska ju inte förläggas i byggnadsdel utan rör.
Samma fråga uppstår även gällande brand. Blir det lika säkert som innan? Uppnår man samma nivå som om man följt svensk standard som elmont skrev ovan.
Kan detta spackel leda en ström vid ett fel? Grundisolerade ledningar för starkström ska ju inte förläggas i byggnadsdel utan rör.
Samma fråga uppstår även gällande brand. Blir det lika säkert som innan? Uppnår man samma nivå som om man följt svensk standard som elmont skrev ovan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 824 inlägg
Varsågod.O oppelainen skrev:
Jag är lite nyfiken bara. På hur du tänker.
Du vet nu att det inte är OK.
Rent generellt är det mycket dumt att inte följa elsäkerhetsbestämmelser. Det kan medföra livsfara för den som inte är insatt i varför bestämmelsen finns. Och det finns ofta många orsaker till en elsäkerhetsregel. Inte sällan komplicerade orsaker. Så inte ens en erfaren elektriker vet alltid exakt varför en bestämmelse finns.T test1 skrev:
Däremot vet elektrikern tillräckligt mycket för att veta att man gör klokt i att vara livrädd om man bryter mot gällande föreskrifter och standard. Därför gör inte elektrikern det.
I huset som vi köpte hittade vi nästan inga dosor. Efter mycket letande hittade vi en igenspacklad, ett par övertapetserade, några hade fått nya reglar, skivor och gips ovanpå. I köket hade de visst hamnat ovanför det nya innertaket. En garderob hade byggts framför en annan.
Det var ju inget vi dog av, men det tog lång tid och det blev fler extra hål i väggar och tak som blev väldigt mycket mer iögonfallande än vad ett doslock hade varit.
Det var ju inget vi dog av, men det tog lång tid och det blev fler extra hål i väggar och tak som blev väldigt mycket mer iögonfallande än vad ett doslock hade varit.
här har vi misstänkt få kopplingsdosor.L LG1 skrev:I huset som vi köpte hittade vi nästan inga dosor. Efter mycket letande hittade vi en igenspacklad, ett par övertapetserade, några hade fått nya reglar, skivor och gips ovanpå. I köket hade de visst hamnat ovanför det nya innertaket. En garderob hade byggts framför en annan.
Visst man kan komma långt på att dra allt till takdosan i varje rum, men i ett av sovrummen så sitter det en dosa i yttervägg för, vad jag misstänker, är ytterbelysning till uterummet (det sovrummet har en egen ”balkongdörr”) sen är det tomt sånär som på 2 som sitter precis vid elcentralen och de är för rummet där centralen sitter
I övrigt har vi en dosa utan lock som sitter mitt bakom skåpsstommarna i köket. Skitsmart…. Inte…
Vi funderar på vad fanken den har varit till med tanke på att köket har haft samma layout sedan kåken byggdes men har troligen renoverats för 20 år sedan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden