Jag har sett att man kan sätta nån pappersremsa på gipshörnen (köper remsan färdig på Hornbach) men de jag inte blir klok på är hur man gör för att få bort kanten på remsan som syns när man spacklar på den? Blir ju ett långt streck från golv till tak?

R Rolle85 skrev:
Jag har sett att man kan sätta nån pappersremsa på gipshörnen (köper remsan färdig på Hornbach) men de jag inte blir klok på är hur man gör för att få bort kanten på remsan som syns när man spacklar på den? Blir ju ett långt streck från golv till tak?
Jag är inte riktigt säker på vad du menar? Är det ett innerhörn eller ytterdörr? Du får oavsett lägga på spackel så kanten försvinner och spackla ut höjdskillnaden.

Du kan inte ta en bild?

Ytterhörn

Ska jag sätta covertapet eller bara spackla över hela ytan?
Och ska jag ha spackel ända in mot balkongdörren eller sätter man mjukfog innan i glipan?

En grå byggskiva monterad vertikalt bredvid ett fönster, fäst med skruvar vid sidan i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis monterad gipsskiva med synliga skruvar på en vägg nära ett fönster under en renovering.
Skapa konto

Leta upp Vancouver Carpenter på Youtube så visar han hur man gör. Ytterhörnen ska ha metallhörn. Corner beads.

Är det en pappersremsa eller ett riktigt hörn skydd? Du får lägga på någon millimeter med spackel och dra ut den kanske 10-20 cm ut från hörnet så att höjdskillnaden försvinner.

Bifogar en bild från ett av mina hörn, ignorera cirkeln. Men du ser att jag har dragit ut spacklet en bit ut från hörnet för att bli av med kanten.

• Vägghörn där spackel är utdraget en bit från hörnet för att jämna ut höjdskillnaden, med en överflödig cirkel markerad.
    Skapa konto
Okej, hur gör jag närmast balkongdörren

R Rolle85 skrev:
Okej, hur gör jag närmast balkongdörren
finns säkert fler sätt men när du fått dit ett hörnskydd så kommer du få spackla i princip hela vägen ut, men jag hade spacklat först och sen dragit en mjukfog, tapetserat och målat.

Tapetsera med covertapet?

R Rolle85 skrev:
Tapetsera med covertapet?
Det beror ju på vad du vill ha för ytskick. Jag sätter microfibertapet och målar i den färg jag vill ha.

Jag vill ha helt slät yta som resten av huset.

Såg vancover killen på youtube, hörnena var av stål :)

R Rolle85 skrev:
Jag vill ha helt slät yta som resten av huset.
ok, ja då beror det ju på hur resten av huset är gjort.

Ingen aning, men jag sökte på microfibertapet men fann inget. Är det covertapet du menar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.