Hej,

Har nyss byggt hus och snart spacklat och målat hela övervåningen.
Problemet är att hur noggranna vi än är med spackling och slipning - vi har provat nästan allt -
så syns skarvarna i släpljus - både från dagsljus och halogenarbetslampa.
De är inte jättesynliga, men de syns.

Går det att bli av med det utan att bredspackla hela väggen?
Hur ser det ut när ett proffs spacklar? Ser man de breda fogerna i släpljus efteråt
när de jobbar?

Är det mao bara att acceptera?
Jag är grymt noggrann av mig och nästintill perfektionist, men det känns som
att man kanske kan hålla på hur mycket som helst med detta.
Det är bara jag som tjatar om det här i huset. Nu vågar ingen måla utan att jag inspekterat :D

Så här gör jag och får det helt ok...
1. Skivspackel och pappremsa.
2. Mediumspackel.
3. Finspackel.

Använd breda spacklar, 40 cm.
Slipar alltid av med Giraffen innan finspackling och tar en vanlig ledad väggslip till det sista fina.
Använd bra takfärg tex Alcro RF.
Måla flödigt och efterdra alltid åt samma håll.
Använd kvalitetsroller på minst 23cm.

Tack för svaret. Syns inte skarvarna alls i släpljus då? Varken som lätt utbuktande eller insjunkna?

Mina syns inte vid ljus framifrån, men i släpljus om man tittar noga.

Raginglynx skrev:
Tack för svaret. Syns inte skarvarna alls i släpljus då? Varken som lätt utbuktande eller insjunkna?

Mina syns inte vid ljus framifrån, men i släpljus om man tittar noga.
Ofta kan nog skarvarna bli lite lätt utbuktande och är de det så går det ju att se i vid "extrem ljussättning". I de flesta fall är det nog inget man tänker på "i verkligheten".

Ibland är det lätt att bli överpedantisk när man fixar själv. Inses om inte annat när man ser ett proffs i farten...

• Gilla
bjorsi och 1 till
  • Laddar…
se till att spackla ca 30-35cm brett sista varvet och gör som en liten rygg på mitten av skarven (vi snackar mm) den slipar du sedan bort bara lite lätt med 120 papper. För jag kan nästan slå vad om att det är falsen på skivan som syns?... eller? Vi använder bara glasfiberremsa, grovspackel 1ggr och avsluta med 1ggr mellanspackel, funkar klockrent!

Det fel man oftast ser folk göra är att dem spacklar alldedes för smalt, dvs bara över just själva skarven. Som nämts tidigare så skall du spackla brett. Köp den bredaste spackeln du kan hitta och lägg på spackel på hela bredden med en mindre spackel innan det slutligen dras ut på väggen. Var så noggrann du bara kan vid själva spacklingen så minimerar du sliparbetet. Mycket av det som kan synas efter målning har inte sällan uppståt just vi slipningen och inte spacklingen. Kan vara repor efter för grovt slippapper eller gropar efter ojämn slipning. Jobba stort och bredd och minst 3ggr och var noggran redan från början så brukar det bli bra. Är man riktigt petig så kan det underlätta att spackla sista vändan efter att väggen målats en gång. Det är då enklare att se eventuella missar.

• Gilla
Adamidalen
  • Laddar…
Men är inte det bara diket som bara ska fyllas igen? Varför fylla på mer liksom?

Kan tyvärr inte ge dig ett vetenskapligt svar på det utan kan bara gå efter mina egna erfarenheter. Jag kontrollerar alltid min spackling med en 400w byggstrålkastare som får lysa längs med väggen och med denna teknik har jag kommit så nära 100% perfektion det går att komma.

Att man ser skarvar i motljus kan också bero på att ljuset reflekteras olika på olika ytor och material (gipsvägg och spackel). Jag brukar sätta Microlit innan målning ifall budgeten tillåter det. Då får du homogen yta.

Det går, men lätt är det definitivt inte. När jag gjort det själv har jag spacklat/slipat till förbannelse utan att det blivit perfekt. Jag har turen som har 2 målare i släkten, när dom inte stressar (vilket dom alltid gör på betalda jobb) så blir det grymt bra! Det kräver dock 3 lager spackel, med slipning mellan 2:a och 3:e gången. Helt omöjligt att ens ana var skarvarna är t.o.m. i extremt släpljus.

Angående det som Anderdog skriver så stämmer det, men målar man 3 gånger så brukar det inte synas skillnad mellan de olika materialen under sen. Det handlar om olika sugförmåga hos spacklet och gipsskivan.

• Gilla
mbjorling
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.