Tomture61
Kan sot på glaset på kaminen ha en viss isolerande effekt på värmestrålningen 🤔
 
MultiMan
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
MultiMan MultiMan skrev:
Svart färg påverkar. Är för trött för att skruva igång hjärnan just nu men hittade denna pdf från KTH där du kan läsa lite mer: [länk]
Verkar som sot är bra på att absorbera värmestrålning .
Sen kan man fundera på vart värmen i sotet tar vägen någonstans 🤔

Troligen åt alla håll , men om 50% studsar tillbaks till eldhärden så borde sot hindra värmestrålning .
Detta jämfört med rent glas där värmestrålningen borde passera obehindrat .
 
Jag upplever att sot isolerar bra.
Om inte annat så märks det på rökgastemperaturen från vedpannan när pannans tuber är nysotade eller inte.
Nysotat=låga rökgastemperaturer.
Inte nysotat=höga/högre rökgastemperaturer.

Så sotet i en kamin påverkar hur mycket värme som går ut i skorstenen. Nysotat= mindre värme till skorstenen/kråkorna= mer värme till vattnet/rummet.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Sot på 1mm ökar förbrukningen på ca 7%.
 
Tomture61
B Belastar skrev:
Sot på 1mm ökar förbrukningen på ca 7%.
Ok , men tror inte det blir 1 mm sot på glaset på min kamin .
Är kanske lite slarvig ibland med rengöring av glaset men varje liten W är viktig .
 
  • Gilla
Belastar
  • Laddar…
Fast har du så mycket sot på kaminglaset att du funderar över om det sänker effekten borde du kolla på varför då får så mycket sot. Pyreldar? Fuktig ved?

Sotar du ur kaminen eller torkar du bara av glaset? Mest effekt borde du få om du sotar av kaminen så att värmen inte går rätt upp i skorstenen utan att tas upp av godset.
 
Tomture61
K Knattecrossfarsan skrev:
Fast har du så mycket sot på kaminglaset att du funderar över om det sänker effekten borde du kolla på varför då får så mycket sot. Pyreldar? Fuktig ved?

Sotar du ur kaminen eller torkar du bara av glaset? Mest effekt borde du få om du sotar av kaminen så att värmen inte går rätt upp i skorstenen utan att tas upp av godset.
Har inte överdrivet mycket sot på glaset , rengör det kanske 1 ggr / mån .
Svårt att helt undvika sotigt glas .
Ibland så blir eldningen misslyckad , man glömmer lägga in ett nytt inlägg ved men provar ändå med den glöd som finns . Hastar iväg till det som man höll på med för stunden , upptäcker att brasan enbart ligger och pyr efter en tid. Detta är enbart ett exempel av varför det kan bli sot på glaset .
Är däremot mycket nyfiken på förbättrinspotentialer och vad sot kan göra
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ok , men tror inte det blir 1 mm sot på glaset på min kamin .
Är kanske lite slarvig ibland med rengöring av glaset men varje liten W är viktig .
Nu har jue jag inte forskat i ämnet. Men de kanske funkar på samma vis när man byter glödlampa i bilen och tar i lampan med fingrarna??? En rent glas är iallafall trevligt.
 
B Belastar skrev:
Nu har jue jag inte forskat i ämnet. Men de kanske funkar på samma vis när man byter glödlampa i bilen och tar i lampan med fingrarna??? En rent glas är iallafall trevligt.
Och hur fungerar det?
/W
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.