779 läst ·
9 svar
779 läst
9 svar
Sot isolerande effekt
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg
Svart färg påverkar. Är för trött för att skruva igång hjärnan just nu men hittade denna pdf från KTH där du kan läsa lite mer: https://static.sys.kth.se/sci/gm/CLbaskurs/Varmestralning.pdf
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 228 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 228 inlägg
Verkar som sot är bra på att absorbera värmestrålning .MultiMan skrev:
Sen kan man fundera på vart värmen i sotet tar vägen någonstans 🤔
Troligen åt alla håll , men om 50% studsar tillbaks till eldhärden så borde sot hindra värmestrålning .
Detta jämfört med rent glas där värmestrålningen borde passera obehindrat .
Jag upplever att sot isolerar bra.
Om inte annat så märks det på rökgastemperaturen från vedpannan när pannans tuber är nysotade eller inte.
Nysotat=låga rökgastemperaturer.
Inte nysotat=höga/högre rökgastemperaturer.
Så sotet i en kamin påverkar hur mycket värme som går ut i skorstenen. Nysotat= mindre värme till skorstenen/kråkorna= mer värme till vattnet/rummet.
Om inte annat så märks det på rökgastemperaturen från vedpannan när pannans tuber är nysotade eller inte.
Nysotat=låga rökgastemperaturer.
Inte nysotat=höga/högre rökgastemperaturer.
Så sotet i en kamin påverkar hur mycket värme som går ut i skorstenen. Nysotat= mindre värme till skorstenen/kråkorna= mer värme till vattnet/rummet.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 228 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 228 inlägg
Fast har du så mycket sot på kaminglaset att du funderar över om det sänker effekten borde du kolla på varför då får så mycket sot. Pyreldar? Fuktig ved?
Sotar du ur kaminen eller torkar du bara av glaset? Mest effekt borde du få om du sotar av kaminen så att värmen inte går rätt upp i skorstenen utan att tas upp av godset.
Sotar du ur kaminen eller torkar du bara av glaset? Mest effekt borde du få om du sotar av kaminen så att värmen inte går rätt upp i skorstenen utan att tas upp av godset.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 228 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 228 inlägg
Har inte överdrivet mycket sot på glaset , rengör det kanske 1 ggr / mån .K Knattecrossfarsan skrev:Fast har du så mycket sot på kaminglaset att du funderar över om det sänker effekten borde du kolla på varför då får så mycket sot. Pyreldar? Fuktig ved?
Sotar du ur kaminen eller torkar du bara av glaset? Mest effekt borde du få om du sotar av kaminen så att värmen inte går rätt upp i skorstenen utan att tas upp av godset.
Svårt att helt undvika sotigt glas .
Ibland så blir eldningen misslyckad , man glömmer lägga in ett nytt inlägg ved men provar ändå med den glöd som finns . Hastar iväg till det som man höll på med för stunden , upptäcker att brasan enbart ligger och pyr efter en tid. Detta är enbart ett exempel av varför det kan bli sot på glaset .
Är däremot mycket nyfiken på förbättrinspotentialer och vad sot kan göra
Nu har jue jag inte forskat i ämnet. Men de kanske funkar på samma vis när man byter glödlampa i bilen och tar i lampan med fingrarna??? En rent glas är iallafall trevligt.Tomture61 skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Klicka här för att svara