5 632 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Sommarvatten
Hej. Har skaffat ett hus med sommarvatten. Det är från egen brunn så det är inte sånt sommarvatten som stängs av. Jag vill nu göra detta till vintervatten. Problemet är att huset ligger på berg och även stor del av tomten så jag har provat med en ny väg att dra vattnet med spätt och kan komma ner kanske 30 cm på vissa ställen och mer på andra ställen.
Värmeledningar i slangen går väl kanske men går det att göra på annat sätt? Någon som har haft samma problem? Rörisoleringar plus nån markisolering kanske eller räcker inte det eftersom jag inte kommer ner så djupt? Eller ska man spräcka berg för att komma ner ytterligare. Huset står i Östergötland men det kan ju bli väldigt kallt här med. Mvh Richard
Värmeledningar i slangen går väl kanske men går det att göra på annat sätt? Någon som har haft samma problem? Rörisoleringar plus nån markisolering kanske eller räcker inte det eftersom jag inte kommer ner så djupt? Eller ska man spräcka berg för att komma ner ytterligare. Huset står i Östergötland men det kan ju bli väldigt kallt här med. Mvh Richard
Värmekabel är ända sättet, berg leder kyla och funktionen av isolering är att man drar nytta av den lilla markvärmen som finns kvar en bit ned i mark, och genom isolering ser till att undvik nedfrysning av närmsta området.
Supra Plus är underbar i dessa förfaranden.
Ganska dyr dock!
Edit:
Glömde länken!
http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-ecoflex-supra-plus-25/?select=true
Ganska dyr dock!
Edit:
Glömde länken!
http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-ecoflex-supra-plus-25/?select=true
Redigerat:
Om du ska ha värme på i huset hela vintern så kanske det går att lösa med en vämekabel i slangen ner till brunn/pump och så sätter du en Ontech eller liknande som du slår på med SMS. Kanske inte är lämpligt i just din situation men det kan vara en fungerande lösning.
Tacksam för alla era idéer. Tanken är att bo året om så vattnet kommer ju används varje dag och flödet i brunnen är tydligen bra så man kan ju låta en kran rinna lite om det blir riktigt kallt. Jaså jag visste faktiskt inte att man isolerade för den skull att ta vara på värmen utan trodde bara att det var för kärlens skull. Så att gräva ner tills berget kommer och sen isolera mycket är ingen idé i mitt fall då?
Klicka här för att svara