Hej,

Har 4 st K2 solfångare kopplat till mina 2st 750l acktankar, allt från värmebaronen, Styren till detta är en STDC som mäter temp i pannan och i solfångaren och startat cirkulationspumpen om temperaturen i solfångaren är 7 grader högre än i acktanken.

Jag upplever att utbytet av värme blir sämre och sämre. Jag har möjlighet att stänga den andra tanken som bara är en bufferttank via en kran ner till, röd eller blå kran på bild i nederkant. Trots att den är stängt en solig dag tycker jag att värmen går till bufferttanken ändå och inte stannar i den tanken som jag har varmvattentanken i.

hade 7 timmar drifttid idag tex, och den avstängda tanken hade 60 grader och i den andra tanken 40 grader, visst det är värme behov, nätterna är kalla fortfarande.

Hur ofta ska man byta glykolen? Vad har ni andra för temperaturer uppe i era solfångare en en solig dag?
va kan problemet vara?

• Ackumulatortankar och värmesystemskomponenter i ett pannrum med synlig reglerenhet och rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är dina solfångare nyinstallerade? Hur gamla är de? Nästan ingen installerar sådan numer sedan ca 10 år.
Vad står det i driftsinstruktionen hur inläggningen ska köras och skötas t.ex. byte av värmebäraren propylenglykol.vatten-blandningen? Ibland glöms bort att det finns sådan instruktion.
Har du databladet för dina solfångar? Där brukar stå en hel del data, bl.a. stagnationstemperaturen, dvs den temperatur som uppnås vid värmebärarflöde=0.

Dom instalerades 2011, vi köpte huset för 2 år sedan. Jag ska se vad jag kan hitta pm dom.

Men är ändå intreserad vad vad andra har för temperaturer och vad hur mycket det höjer temperaturen i tankarna.

I Statens Provningsanstalt SP förteckning finns K2 Plus med, som tydligen provades år 2014. Den har certifikat SP SC0861-13. Men denna är nog en förbättrad version än den du har. Du kanske har du bara "K2"?

Se dokument Förteckning P-märkta och övriga solfångare 2019-06-26.pdf
Där finns även att ladda ner SPs provningsprotokoll för K2 Plus.
Den har 213 oC i stagnationstemperatur.

Se till att du har föreskrivet tryck i expansionskärlet för värmebäraren(propylenglykol-vatten-blandningen). Det kan ha läckt ut gas ur expansionskärlets gummiblåsa under så många år. Gasen är nog kvävgas(N2) kanske vanlig luft Om för lågt tryck kan det koka uppe i solfångarna.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.