Har skaffat en liten husvagn. tanken är att man ska ladda mobil och ha 4-5st lampor ska lysa på kvällen.
Maten kommer lagas på gasol.
Klarar man ha kylskåp på solceller?
Klarar man ha värme på solceller?
Kommer bara använda vagnen på sommaren.

Ska man montera på taket eller ha en portabel?
Ni som har portabel, vart har ni kabeln om man vill ha dörr och fönster stängda p.g.a. mygg?
Dumt att inte sätta den på taket?

Ni som monter på taket, kan man få bort den snyggt om man vill montera på en annan husvagn.

Är denna panel bra?

https://www.jula.se/catalog/fritid/...orjning/solcellspaneler/solcellspaket-013670/

Värme på solceller kan du glömma. Säg 1kW som vår vagn har som minst skulle dra ut ett blybatteri på nolltid, då du nog värmer mest på natten.

Kylskåp _går_ att köra på batterier. Men vad jag har hört så fungerar det ofta ganska dåligt på 12V? Oklart. Här måste man räkna och tänka på att man i princip inte kan dra ur vanliga blybatterier mer än 50% utan att riskera att förstöra de i förtid. Jag minns att det generellt sett inte räcker med ett batteri, och det drar snabbt iväg viktmässigt då. Tänk på lastvikten! Om du inte har en stark aversion mot gasol så skulle jag skippa denna ide också.

Jag hade nog installerat fast, på taket, men med en bra genomföring (tror jag sett klagomål mot de inkluderade Edit: verkar inte ingå så...). Är det inte billigt nog att "bara" köpa ett nytt kit till nästa vagn? Annars kan man ersätta hålet för kablar med något annat smart, typ en solventilator.

Ett kompressorskåp funkar. Men inte ett absorbtionsskåp.

D Daniel 109 skrev:
Ett kompressorskåp funkar. Men inte ett absorbtionsskåp.
Stämmer bra. Kompressorskåp drar betydligt mindre. Men då bör man ha 12V (om det finns) eller så får man fixa en 230 inverter.

Har bestämt att montera på taket.

som jag förstått så ska man ha en Monokristallin. Finns det billiga sådana? Då menar jag under 2 000kr?

då får solcellerna driva lampor och ladda mobilen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.