Hej.

Ska installera solceller i husvagnen och vill ha en mätare som visar aktuell laddning.

Sprang på en multidisplay som visar spänning ström och effekt.

Nu är den mätaren till för att koppla mellan batteri och förbrukare, men jag skulle vilja koppla den mellan solcell och batteri.

Så min fråga är, kommer det fungera att koppla solcellen som batteri och batteriet som last via kopplingsschemat som finns på bilden?

Då borde den visa aktuell ström från solcell till batteri?

http://i.ebayimg.com/00/s/MTAwMVgxMDAx/z/Q2MAAOSwyQtVzsu2/$_3.JPG

Mvh Jonny

Med ett mätområde på 0-100 ampere finns risken att precisionen blir dålig. Annars borde det fungera. De bättre laddregulatorerna har ofta mätare som tillbehör annars.

Just den där klarar 50A medföljer shunt.
Den ska visa ampere med 0.01 skala så den borde vara finkänslig.

Då blir der att testa. Kostar bara runt hundringen.

//Jonny

Vad skall du ha för laddare/regulator? Eftersom du ändå vill ha en MPPT-regulator, så kommer många av dessa med displayer. (T ex den populära http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=70590 . Den går att få mycket billigare från Kina).

I vilket fall så vill du ju också se laddstatus på batteriet, så en display som bara visar laddning är inte så användbar. Bättre att köpa en "batterimätare" exv. NASA clipper BM-1 eller motsvarande och själv subtrahera förbrukningen från laddningen. Jag hade nog först och främst haft status på batteri och en bild om laddstatus och om förbrukningen är större än laddningen just nu, än status på hur mycket som kommer från panelen just nu. (Det ser du ju fö med alla förbrukare avstängda, dvs när inte kylskåpet går...)

I båten har jag en laddnigsregulator och en display, som finns här:
http://solarlab.se/solpanel/epipc-com2024.html

Fungerar fint. Man kan koppla in lasten från regulatorn så ser du hur mycket du tagit in och tagit ut. Man ser även ackumulerad laddning och laddning i realtid.

Nu använder inte jag den utgången till båten då det emellanåt är ganska mycket last men jag har då kombinerat med en batterimonitor som nämndes ovan.

BBJB skrev:
Just den där klarar 50A medföljer shunt.
Den ska visa ampere med 0.01 skala så den borde vara finkänslig.

Då blir der att testa. Kostar bara runt hundringen.

//Jonny
Att den visar med 0,01 skala betyder inte att den har den mätnogrannheten. Nogrannheten på shuntmotståndet blir kritiskt för mätnogrannheten.

Har beställt en regulator på ebay. Svärfar har en och den fungerar.
Ska vara en mppt men tror det är en pmw ellet vad det heter.

Blir till att testa med displayen iaf.

Regulator och denna mätare blir bara 300kr.
Sen är d skit samma om någon ampere försvinner ifrån omvandlingen i en billig regulator.

BBJB skrev:
Har beställt en regulator på ebay. Svärfar har en och den fungerar.
Ska vara en mppt men tror det är en pmw ellet vad det heter.

Blir till att testa med displayen iaf.

Regulator och denna mätare blir bara 300kr.
Sen är d skit samma om någon ampere försvinner ifrån omvandlingen i en billig regulator.
Om batteriet är urladdat (dvs när du behöver laddningen som mest) så skiljer det 30% mellan en PWM och en MPPT-regulator. Så så liten skillnad är det inte...

Sedan så har du väl inte så stora paneler, så lite snålare med om en ampere försvinner eller inte, skall du nog vara... ;)

(Som en jämförelse så ger mina totalt 80W paneler knappt 5A vid 17V vid full instrålning, så redan en ampere är 20%)

Har dubbla 100w mono 5.7 A styck

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.