Hej! Detta kanske svävar iväg lite från forumdelen, men jag behöver lite råd...

Har fått erbjudande om att flytta till en ny villa - en 1½-plans 70-tals med gjuten platta, gammal vv-beredare, ingen mekanisk ventilation och elradiatorer. Jag oroar mig för elkostnaderna då jag idag har en välisolerad 1-plansvilla med täljstenskamin och l/l-värmepump och ligger på ca 15000kWh/år inkl húshållsel (2 vuxna, 2 småbarn).

Vad bör man prioritera? Saken är den att jag inte har tid eller råd med några dyra eller omfattande förändringar. Är det någon större besparing i att montera central styrning av termostaterna? Vet ej vad kostnaden är... Skall man satsa på en bättre ventilation för ett behagligare klimat mha ftx eller mekaniska från- och tilluftsventiler? Eller kanske försöka konvertera till golvvärme. Eventuellt måste jag byta vvb någon gång och då kanske man skall ta hänsyn till det med när man väljer så man kan bespara uppvärming av varmvatten?

Usch, vill inte ha en årsförbrukning på 25-35000kWh och glödheta element, men däremot vill jag ha huset :) Hjälp!

Hej,
Ta med dig luft/luft pumpen alternativt köp en ny, dra ner termostaterna så mycket du kan utan att ni fryser, byt lampor till lågenergi typ samt extraisolera vinden med kanske 30cm lösull. Några tips som inte kostar så mycket...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.