I mitt kök och trapphuset sitter en golvsockel som jag tror är original från när huset byggdes 1943.
Nu gör jag om hallen och vill få till samma list där.
Den lutar lite i överkant. Ryggdelen är 8cm hög och lutningen slutar på ca 7.5cm höjd på framsidan Den är något rundad i slutet på lutning.
-Någon som vet om jag kan få tag i en liknande sockel på någon butik?
Byggmax, Hornbach och Bauhaus har jag redan kollat.
Bauhaus har en med den lutningen men den är bara 6,5 hög. Så om någon känner till någon som är 8 i höjd eller högre så jag kan kapa i underkant hade det hjälpt.
Tar gärna emot tips. Tack!
Nu gör jag om hallen och vill få till samma list där.
Den lutar lite i överkant. Ryggdelen är 8cm hög och lutningen slutar på ca 7.5cm höjd på framsidan Den är något rundad i slutet på lutning.
-Någon som vet om jag kan få tag i en liknande sockel på någon butik?
Byggmax, Hornbach och Bauhaus har jag redan kollat.
Bauhaus har en med den lutningen men den är bara 6,5 hög. Så om någon känner till någon som är 8 i höjd eller högre så jag kan kapa i underkant hade det hjälpt.
Tar gärna emot tips. Tack!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 979 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 979 inlägg
På 40-talet var det nog fortfarande så att det var det lokala snickeriet som tillverkade lister, foder och socklar enligt sina egna mallar och det är ju ytterst få av dessa som har överlevt till idag. Då får man återigen låta ett snickeri tillverka kopior om man vill ha likadana.
Medlem
· västra götaland
· 212 inlägg
Ett 95foder borde du kunna få tag på. Klyver du till ett sådant blir det rätt likt. Lite mindre lutning på ovansidan blir det nog.
Ja jag jag anade att det skulle bli så. Men ville försöka se här först om någon kände till någon liknande produkt. Med tanke på hur enkel form den har är jag förvånad att jag inte hittar något. Jag har hittat med samma lutning fast lägre än 8cm. 95 som sagt är hyfsat vanligt mått. Men hittar bara den lägre varianten.BirgitS skrev:
Jag skall höra av mig till ABI trä i Göteborg som flera tidigare tipsat om här.
Klicka här för att svara