Hej!
Hittade denna "byggbeskrivning" hos Svenskt trä, https://www.byggbeskrivningar.se/bygg-med-limtra/bygg-en-loftsang/, men saknar en mer detaljerad beskrivning. Finns materialval, men inte längder etc eller hur den byggs ihop. Någon som byggt en sådan och kan hjälpa till? :)

Tänkt att byggas uppe i fjällstugan, så hade helst inhandlat materialet hemma, sågat till, betsat, och tagit med upp som en form av byggsats om möjligt.
Tack på förhand!

• Loftsäng i trä med måtten 2100x1000x1750 mm, inkluderar stege och sängräcken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar finnas en byggvideo, framgår det kanske i den? Att de inte satt ut längderna kan ju vara för att man kan vilja anpassa dem efter madrassval och huset, det blir nog till att räkna ut själv.

Sen är jag kanske snobbig men den där designen är väldigt klumpig och fyrkantig och spontant tror jag de överdimensionerat allt väldigt mycket. Med det sagt, den kanske duger i din fjällstuga.

P Pettman skrev:
Det verkar finnas en byggvideo, framgår det kanske i den? Att de inte satt ut längderna kan ju vara för att man kan vilja anpassa dem efter madrassval och huset, det blir nog till att räkna ut själv.

Sen är jag kanske snobbig men den där designen är väldigt klumpig och fyrkantig och spontant tror jag de överdimensionerat allt väldigt mycket. Med det sagt, den kanske duger i din fjällstuga.
Ja, jag fick rita upp den i Sketchup för att få fram längder på alla bitar. :)
Den lär vara lite överdimensionerad för en 10 årig tjej, men vi hyr ut stugan via Airbnb så skulle nån 100kg+ hyresgäst välja att lägga sig där också så vill jag ha lite marginal tänkte jag.

För den som söker upp tråden,
Limträbalk (benet) 90x90 - 1525 mm

Limträ 56x225 kortsida - 2x 1000mm
Limträ 56x225 långsida - 2x 1988mm

Regel kortsida (insida) - 2x 798mm
Regel långsida (insida) - 2x 1988mm

Ribbor 22x195 - 7st á 888mm

Kloss mellan räcke och limträ 45x45 - 7x50mm (alt 70mm)
Räcke långsida 45x45 - 2100mm
Räcke kortsida 45x45 - 445 + 245 (sågar 45 grader på denna och långa sen för inpassning)

Stege ben 45x70 - 2x1870mm (eller 1890mm beroende på höjd på "klossarna")
Trappsteg, rundstav 43mm - 5-6 steg 310mm vardera

• 3D-modell av en stabil högsäng med två hörnstolpar och ribbor på långsidan, ritad i SketchUp, byggd för att klara tung belastning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.