951 läst · 12 svar
951 läst
12 svar
Söker noggrann besiktningsman för besiktning av nybyggt hus [Småland]
Hej, vi bygger ett nytt hus och jag skulle vilja få era rekommendationer på en riktigt noggrann och duktig besiktningsman. Huset byggs i Västervik.
Ett bra tips är att ta en besiktningsman som är ansluten till SBR. Finns anslutna i varje län, finns säkert en i närområdet som kan vara behjälplig. Bra med en besiktningsman som faktiskt är certifierad. Väger tungt vid en eventuell tvist. Som jag själv haft erfarenhet av...
https://sbr.se/sok-besiktningsman/overlatelsebesiktning/vad-innebar-av-sbr-godkand-besiktningsman/
Lycka till
https://sbr.se/sok-besiktningsman/overlatelsebesiktning/vad-innebar-av-sbr-godkand-besiktningsman/
Lycka till
Jag kontaktade med besiktingsföretaget och även andra, dem tar mellan 15-20000kr för jobbet, annars de bara mäta fukten för 9000kr . Finns det eller känner ni andra firmor som tar billigare för att jag har inte råd med att betala såna summor. TackD Danros06 skrev:
Jag kontaktade med besiktingsföretaget och även andra, dem tar mellan 15-20000kr för jobbet, annars de bara mäta fukten för 9000kr . Finns det eller känner ni andra firmor som tar billigare för att jag har inte råd med att betala såna summor. TackD Danros06 skrev:
jag bor i Malmö förresten.F Farah Rafiei skrev:
Moderator
· Stockholm
· 54 083 inlägg
Låter lite konstigt.
Vad är läget. Har du låtit bygga ett nytt hus, och vill få det slutbesiktigat? Eller skall du köpa ett hus som råkar vara nybyggt, och vill få en överlåtelsebesiktning gjord?
Det låter lite som du fått priser för en överlåtelsebesitkning.
Vad är läget. Har du låtit bygga ett nytt hus, och vill få det slutbesiktigat? Eller skall du köpa ett hus som råkar vara nybyggt, och vill få en överlåtelsebesiktning gjord?
Det låter lite som du fått priser för en överlåtelsebesitkning.
F Farah Rafiei skrev:
Jag råder dig verkligen att ta in en seriös besiktningsman som är med under hela bygget. 15-20 000kr är väldigt lite pengar i förhållande till totalkostnaden för ett husbygge. Välj absolut ingen besiktningsman som entreprenören/hustillverkaren rekomenderar. Tråkigt att stå med ett nytt hus som eventuellt är fuskbyggt som inte upptäckts/ besiktningsmannen inte ställer krav gentemot entreprenören.F Farah Rafiei skrev:
Nej det är bara en hyreslägenhet MKBs , det var mycket svarta fläckar och under tiden blev jag biten av något insekt som kontaktade dem därefter kommer Nomor 2 månader senare och Fastighetsägare efter 5-6 månader, därför tog jag på egen hand och slippa golvet och behandlade med trä olja, tänkte göra det bättre för det tog tid tills dem kommer och jag förutom det har fått irritation i ögonen och ögonfransar.D Danros06 skrev:Jag råder dig verkligen att ta in en seriös besiktningsman som är med under hela bygget. 15-20 000kr är väldigt lite pengar i förhållande till totalkostnaden för ett husbygge. Välj absolut ingen besiktningsman som entreprenören/hustillverkaren rekomenderar. Tråkigt att stå med ett nytt hus som eventuellt är fuskbyggt som inte upptäckts/ besiktningsmannen inte ställer krav gentemot entreprenören.
Malmö? Då ska du definitivt _INTE_ ta någon från SBR !!F Farah Rafiei skrev:
Värsta bedragare där nere som godkänner helt livsfarliga saker utan att göra någon besiktning ens ! ! ! !
Skyllerr på att "man skriver av egenkontroll" (även om det inte ens finns någon egenkontroll. Ingen äkta som utförts iaf!).
Använder ogiltiga avtal med underavtal de kallade för "biträdande" trots att det INTE ALLS är giltigt att göra så vid konsumentbesiktning! Förmodigen arrangerat så för att skydda sig mot stämning mm.
Till råga på allt så lämnar de dessutom ut MITT besiktningsprotokoll till motparten efter att ha lurat mig att "det är praxis". Och motparten elfirman viftar givetvis ihärdigt med det i parti och minut.
Hänvisandet till "avtal", "egenkontroll" och "godkänd besiktning" fortsätter dessutom även efter att besiktningsprotokollet BEVISATS OGILTIGT pga att elfirman OLAGLIGT kopplat in hela entreprenaden på OMÄTT EL!
Vidrigaste soppan någonsin....
OCH...
då det är "SBR-certifierad godkänd besiktningsman" som falskt intygar både det ena, det andra OCH det tredje så blir de trodda bara på "rykte och kompetens" medan det samtidigt gjort det helt omöjligt att få hit en annan besiktningsman nu för en ny besiktning.
INGEN törs ta i ärendet då det innebär att gå dem emot. Något de förstås räknade med och därför glatt kunde säga "detär ingen idé, du har inte en chans" som utpressning för att vi ska betala elfirmans ockerfaktura.
Deras enda svar vid all kritik/frågor "hänvisar till avtalet" (som alltså visat sig vara helt ogiltigt och f ö INTE ALLS innehåller några svar öht!) samt till en"egenkontroll" som inte ens gjorts .
Och ovanpå detta hade de mage att skicka en faktura på 30 000 kr för denna "besiktning" av en liten lägenhet på 70 kvm...!
Hela deras agerande stinker av medvetet bedrägeri, trolöshet mot huvudman men pga avtalsfifflet kan vi inte stämma samtidigt som polisen lägger ner med hänvisning till att det skulle vara civilrättsligt fast det alltså inte kan vara det då vi inte har avtal med
Utan en ny besiktning som sätter felen på pränt så kommer vi ingen vart i den här soppan...
Sanningen finns dock kvar i vår lägenhet. Den stirrar oss i vitögat varje dag!
Till icke de icke läskunniga trollen som omedelbart kommer att spy både vitt och brett på den här kommentaren:
Varför vi inte har tagit hit en annan elfirma och "bara åtgärdat" istället?
1. ALLT måste göras om helt då HELA denna lilla installation enbart innehåller fel som gjorts med flit på ren och skär djävulskap. Varför? Fråga inte oss. Fråga de som gjorde det!
2. Inte lätt att hitta någon som törs eller vill när de inblandade ringt runt och förtalat oss för att ingen annan ska vilja göra det ...och därmed se sanningen vad elfirman FAKTISKT ställde till med hos oss och vilken skit besiktningsmännen godkände och gott i god för......
3. När någon vill/kan göra det så utsätts de för press från elfirman (vittnesmanipulation)
4. När bevisen försvinner så återstår inget annat än att betala ockerfakturan
5. Varför ska vi trolla bort bevisen åt de inblandade ...och dessutom betala IGEN för det?! Punkerna 4 o 5 förutsätter dessutom att vi lyckas komma förbi punkt 1-3.....
....och varför ska vi egentligen lägga ännu mer dyra pengar på att göra om alltihop igen när det de facto är den skyldiga elfirman som ska bekosta åtgärderna? Den här elrenoveringen kommer heller alrig kunna att färdigställas i den andra lägenheten och resten av huset så länge de inblandades förtal får fortsätta råda!
SBR Malmö borde skämmas ögonen ur sig för vad de utsatt en äldre förtidspensionerad kvinna för men det har de inte vett till. "Hänvisar till avtalet" är allt man får ur de iskalla skojarna
Malmö? Då ska du definitivt _INTE_ ta någon från SBR !!
Värsta bedragarna där nere som godkänner helt livsfarliga saker utan att göra någon besiktning ens ! ! ! !
Använder ogiltiga avtal och underavtal (trots att det INTE ALLS är giltigt vid konsumentbesiktning!) för att skydda sig mot stämnig mm. Vidrigaste soppan någonsin.
OCH...
då det är "SBR-certifierad godkänd besiktningsman" som falskt intygar både det ena, det andra OCH det tredje så blir de trodda bara på "rykte och kompetens" medan det samtidigt blir helt omöjligt att få hit en annan besiktningsman nu för en ny besiktning.
INGEN törs ta i ärendet då det innebär att gå dem emot. Något de givetvis räknade med och därför glatt kunde både hota och använda utpressning för att vi ska betala elfirmans ockerfaktura.
Deras enda svar vid all kritik/frågor "hänvisar till avtalet" (som alltså visat sig vara helt ogiltigt och f ö INTE ALLS innehåller några svar öht!) samt till en"egenkontroll" som inte ens gjorts .
Och ovanpå detta hade de mage att skicka en faktura på 30 000 kr för denna "besiktning" av en liten lägenhet på 70 kvm...!
Hela deras agerande stinker av medvetet bedrägeri, trolöshet mot huvudman men pga avtalsfifflet kan vi inte stämma. Samtidigt som polisen lägger ner med hänvisning till att det skulle vara civilrättsligt. Fast det alltså inte kan vara det då vi inte har något avtal med den ena besiktningsmannen pga avtalsfifflet. Och de båda hänvisar till det ogiltiga avtalet samt påstår sig vara oberoende.....
Utan en ny besiktning som sätter felen på pränt så kommer vi alltså ingen vart i den här soppan !
SANNINGEN finns som sagt kvar i vår lägenhet och har stirrat oss i vitögat varenda dag sen mer än 22 månader så jag vet mycket väl vad jag pratar om!!
SBS är ett riksförbund som enskilda kan ansöka medlemskap i. Är inte ett företag som är inriktat på besiktningar som typ Ocab, anticimex osv. Från SBR's deras hemsida:S Solvide skrev:Malmö? Då ska du definitivt _INTE_ ta någon från SBR !!
Värsta bedragare där nere som godkänner helt livsfarliga saker utan att göra någon besiktning ens ! ! ! !
Skyllerr på att "man skriver av egenkontroll" (även om det inte ens finns någon egenkontroll. Ingen äkta som utförts iaf!).
Använder ogiltiga avtal med underavtal de kallade för "biträdande" trots att det INTE ALLS är giltigt att göra så vid konsumentbesiktning! Förmodigen arrangerat så för att skydda sig mot stämning mm.
Till råga på allt så lämnar de dessutom ut MITT besiktningsprotokoll till motparten efter att ha lurat mig att "det är praxis". Och motparten elfirman viftar givetvis ihärdigt med det i parti och minut.
Hänvisandet till "avtal", "egenkontroll" och "godkänd besiktning" fortsätter dessutom även efter att besiktningsprotokollet BEVISATS OGILTIGT pga att elfirman OLAGLIGT kopplat in hela entreprenaden på OMÄTT EL!
Vidrigaste soppan någonsin....
OCH...
då det är "SBR-certifierad godkänd besiktningsman" som falskt intygar både det ena, det andra OCH det tredje så blir de trodda bara på "rykte och kompetens" medan det samtidigt gjort det helt omöjligt att få hit en annan besiktningsman nu för en ny besiktning.
INGEN törs ta i ärendet då det innebär att gå dem emot. Något de förstås räknade med och därför glatt kunde säga "detär ingen idé, du har inte en chans" som utpressning för att vi ska betala elfirmans ockerfaktura.
Hela deras agerande stinker av medvetet bedrägeri, trolöshet mot huvudman men pga avtalsfifflet kan vi inte stämma samtidigt som polisen lägger ner med hänvisning till att det skulle vara civilrättsligt fast det alltså inte kan vara det då vi inte har avtal med
Utan en ny besiktning som sätter felen på pränt så kommer vi ingen vart i den här soppan...
Sanningen finns dock kvar i vår lägenhet. Den stirrar oss i vitögat varje dag!
Till icke de icke läskunniga trollen som omedelbart kommer att spy både vitt och brett på den här kommentaren:
Varför vi inte har tagit hit en annan elfirma och "bara åtgärdat" istället?
1. ALLT måste göras om helt då HELA denna lilla installation enbart innehåller fel som gjorts med flit på ren och skär djävulskap. Varför? Fråga inte oss. Fråga de som gjorde det!
2. Inte lätt att hitta någon som törs eller vill när de inblandade ringt runt och förtalat oss för att ingen annan ska vilja göra det ...och därmed se sanningen vad elfirman FAKTISKT ställde till med hos oss och vilken skit besiktningsmännen godkände och gott i god för......
3. När någon vill/kan göra det så utsätts de för press från elfirman (vittnesmanipulation)
4. När bevisen försvinner så återstår inget annat än att betala ockerfakturan
5. Varför ska vi trolla bort bevisen åt de inblandade ...och dessutom betala IGEN för det?! Punkerna 4 o 5 förutsätter dessutom att vi lyckas komma förbi punkt 1-3.....
....och varför ska vi egentligen lägga ännu mer dyra pengar på att göra om alltihop igen när det de facto är den skyldiga elfirman som ska bekosta åtgärderna? Den här elrenoveringen kommer heller alrig kunna att färdigställas i den andra lägenheten och resten av huset så länge de inblandades förtal får fortsätta råda!
SBR Malmö borde skämmas ögonen ur sig för vad de utsatt en äldre förtidspensionerad kvinna för men det har de inte vett till. "Hänvisar till avtalet" är allt man får ur de iskalla skojarna
Malmö? Då ska du definitivt _INTE_ ta någon från SBR !!
Värsta bedragarna där nere som godkänner helt livsfarliga saker utan att göra någon besiktning ens ! ! ! !
Använder ogiltiga avtal och underavtal (trots att det INTE ALLS är giltigt vid konsumentbesiktning!) för att skydda sig mot stämnig mm. Vidrigaste soppan någonsin.
OCH...
då det är "SBR-certifierad godkänd besiktningsman" som falskt intygar både det ena, det andra OCH det tredje så blir de trodda bara på "rykte och kompetens" medan det samtidigt blir helt omöjligt att få hit en annan besiktningsman nu för en ny besiktning.
INGEN törs ta i ärendet då det innebär att gå dem emot. Något de givetvis räknade med och därför glatt kunde både hota och använda utpressning för att vi ska betala elfirmans ockerfaktura.
Hela deras agerande stinker av medvetet bedrägeri, trolöshet mot huvudman men pga avtalsfifflet kan vi inte stämma. Samtidigt som polisen lägger ner med hänvisning till att det skulle vara civilrättsligt. Fast det alltså inte kan vara det då vi inte har något avtal med den ena besiktningsmannen pga avtalsfifflet. Och de båda hänvisar till det ogiltiga avtalet samt påstår sig vara oberoende.....
Utan en ny besiktning som sätter felen på pränt så kommer vi alltså ingen vart i den här soppan !
SANNINGEN finns som sagt kvar i vår lägenhet och har stirrat oss i vitögat varenda dag sen mer än 22 månader så jag vet mycket väl vad jag pratar om!!
Svenska Byggingenjörers Riksförbund har till uppgift att tillvarata medlemmarnas gemensamma intressen genom att
• utveckla och marknadsföra medlemmarnas yrkeskunnande, värna om hög ansvarskänsla och kvalitet i yrkesutövningen
• verka för samarbete och förståelse mellan medlemmar och kollegor inom skilda verksamhetsområden, inom och utom landet
• verka för god kontakt med myndigheter och organisationer.
Med det sagt verkar det som om du råkat ut för en oseriös besiktningsman, vilket är tråkigt. Det går alltid att anmäla en besiktningsman till ARN eftersom du köpt en tjänst.
Det var en på SBR som personligen hjälpte mig att få tag i en besiktningsman då jag misslyckats hitta någon som tar konsumentbesiktning av privat entreprenad.D Danros06 skrev:SBS är ett riksförbund som enskilda kan ansöka medlemskap i. Är inte ett företag som är inriktat på besiktningar som typ Ocab, anticimex osv. Från SBR's deras hemsida:
Svenska Byggingenjörers Riksförbund har till uppgift att tillvarata medlemmarnas gemensamma intressen genom att
• utveckla och marknadsföra medlemmarnas yrkeskunnande, värna om hög ansvarskänsla och kvalitet i yrkesutövningen
• verka för samarbete och förståelse mellan medlemmar och kollegor inom skilda verksamhetsområden, inom och utom landet
• verka för god kontakt med myndigheter och organisationer.
Med det sagt verkar det som om du råkat ut för en oseriös besiktningsman, vilket är tråkigt. Det går alltid att anmäla en besiktningsman till ARN eftersom du köpt en tjänst.
Den besiktningsman som ställde till det så hutlöst illa för mig är tydligen även aktiv inom SBRs organisation.
Och..... SBR sitter med i ARN ...need I say more?
ARN avvisade besiktningsärendet med en lång rad rena lögner som definitivt inte kom från oss. Men först efter närmare ett halvårs harvande i deras system.
Och före det ett ÅR hos ARN i entreprenadärendet mot elfirman så hade SAMMA dokument och kritik som BEVISADE besiktningsprotokollet ogiltigt ÄNDÅ framhållits av ARN som byggde HELA BESLUTET i det ärendet på just detta ogiltiga besiktningsprotokoll...
Så, ARN behövde ju helst få detta, nu för DEM, obekväma besiktningsärende att försvinna. Då helt plötsligt, bara sådär ur det blå, så är jag "näringsidkare" enligt ARN, som på den grunden kort och gott kan avvisa ärendet utan prövning!
Men två andra konstigheter uppstår då av detta:
- Ingen på ARN hade på ett helt år i det entreprenadärendet kommit på att fantisera ihop den "lösningen" trots att SAMMA inlagor alltså fanns även i det ärendet mot elfirman.
- Eftersom SBRs besiktningsmän hade använt ett avtal som INTE är giltigt för konsumentbesiktning så skulle nu avtalet kunna "bli giltigt" om jag påstås vara "näringsidkare" och inte privat konsument. Så *POFF* med ARNs trollspö så blev allt rätt och bra i både deras och SBRs ögon...
- SBR var dessutom helt ointresserade över att höra att två besiktningsmän anslutna till dem hade brutit mot i stort sett varenda etisk regel som de skrivit på att följa. De vill ha ett utlåtande på det från ARN först.
.....och där sluts alltså cirkeln då vi ju redan vet vilka som sitter med i ARN.......
Har du varit i kontakt med kommunen och berättat om problemen? Minns inte vilken avdelning som har hand om sanitetära problem i hyreslägenheter men berätta för växeln och fråga dem vem du ska prata med.F F Rafiei skrev:Nej det är bara en hyreslägenhet MKBs , det var mycket svarta fläckar och under tiden blev jag biten av något insekt som kontaktade dem därefter kommer Nomor 2 månader senare och Fastighetsägare efter 5-6 månader, därför tog jag på egen hand och slippa golvet och behandlade med trä olja, tänkte göra det bättre för det tog tid tills dem kommer och jag förutom det har fått irritation i ögonen och ögonfransar.
De kan undrrsöka vad det är du har och trycka på din hyresvärd om att åtgärda
Ja det har jag gjort, men när en av dem säger någonting så de andra också stod bakom varandras beslut, då fick jag kontakta miljöförvaltningen och nu har de öppnat ett ärende för mig och ska komma tillbaka till mig tack o lov, men vet inte exakt hur det funkar där .S Solvide skrev:
De kanske kommer med en föreläggande till hyresvärden ? Eller hur fungerar där vet inte. Tack så mycket för svaret 🙏🏻
Då har du kommit helt rätt nu och har bara att hålla tummarna att de hittar nåt snart.F F Rafiei skrev:Ja det har jag gjort, men när en av dem säger någonting så de andra också stod bakom varandras beslut, då fick jag kontakta miljöförvaltningen och nu har de öppnat ett ärende för mig och ska komma tillbaka till mig tack o lov, men vet inte exakt hur det funkar där .
De kanske kommer med en föreläggande till hyresvärden ? Eller hur fungerar där vet inte. Tack så mycket för svaret 🙏🏻
Om de hittar bevis för hälsofarliga saker i din hemmiljö så kommer de att ge föreläggande om åtgärd till din hyresvärd 😊👍
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Söker besiktningsman i Storstockholm med björnkoll på fönstermontering
Byggmaterial & Byggteknik -
Söker oberoende besiktningsman i Borås-området
Miljö & Hälsa -
Söker tips på bra besiktningsman/kvinna i Västmanland.
Köpa & Sälja hus -
Söker besiktningsman för gård
Köpa & Sälja hus -
Sökes: Noggrann besiktningsman i Gbg.
Referenser Hantverkare & Entreprenörer