Byggahus.se
J
Hej!

Jag försöker att göra en grov kalkyl på alla grundläggande kostnader inne i hus för ett nybygge; alltså eldragning, alla ytskikt, våtrum.

Är det någon som vet om det finns några sådan uppgifter praktiskt sammanfattade någonstans? Eller om någon kan föreslå något enkelt sätt att själv räkna ut det

Jag är inte intresserad av hantverkarkostnad utan enbart materialkostnad, eftersom att jag gör jobbet själv i den mån det är lagligt.

Delar jag är intresserad av är:

- Badrum
- Ytskikt
- Kök

Eller om någon kan komma med tips på vilka det stora utgifterna är/utgifter som är lätt att glömma.

All hjälp mottages tacksamt!
 
Det är svårt att uppskatta kostnader. Även om det bara är materialkostnader du är ute efter så kan det skilja otroligt mycket på tex två badrum beroende på vilka materialval man gör. Det går att köpa allt material till ett nytt 5m2 kaklat badrum för 25.000 kr, men det vanliga är nog att det kostar det dubbla, och det tredubbla är nog inte heller ovanligt.
Samma sak med el. 1000 kr/m2 brukar ofta vara en tumregel vid nybygge, men det inkluderar även arbetet. I mitt bygge förra året landade jag på 270 kr/m2 för materialet, men det var relativt enkel standard på den installationen.

Min erfarenhet:
-Markarbete och grund är svårast att på förhand budgetera. Några hundra m3 extra kross går fort att förbruka och kostar mycket pengar. Markarbete kan bli jättedyrt beroende på förutsättningar.
-Andra poster som kan förbruka mycket pengar är: fönster/dörrar, anslutningsavgifter till el och vvs, takplåt ink alla detaljer, kök.

Kostnader som kan vara lätta att glömma:
-Bygglovsavgift
-Kontrollansvarig
-Transporter
-Hyra av ställningar
-Byggel
-Mat och logi om man inte bygger på hemmaplan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.