Jag behöver hjälp att göra en rimlighetsbedömning av min beräkning av värmeförlusterna i huset. De som skulle lämna en offert på nya element tyckte det lät som för låga värmeförluster.
Jag skapade denna tråd för 2-3 år sedan då jag planerade ett byte av våra gamla element. Ett tu tre, allt drog ut på tiden, men nu är det dags igen.
https://www.byggahus.se/forum/threa...lement-dimensionering-av-vaermesystem.393437/
Skattade U-värden utifrån beräkningsprogram på rockwool.se och konstruktionsritningar.
- Är dessa rimliga?
Från Isover hittade jag denna skattning:
https://www.isover.se/faq/hur-tjock-isolering-ska-man-ha-att-fa-vissa-u-varden
- 100 mm isolering ger U-värdet 0,40 W/m²•°C.
- 150 mm ger 0,30
- 200 mm ger 0,20
- 300 mm ger 0,15
- 400 mm ger 0,10
Skattad värmeförlust via FTX-anläggning:
Skattade värmeförluster via väggar / tak / bottenplatta:
- Är dessa rimliga? Se kolumn "Effektförlust [W] - 2023"
Totalt värmebehov vid -25C ute, ca. 22 C inne:
- 6,5 kW värme, på våra 240 m2 (boyta + biyta)
Värmeförlusterna för väggar / tak / bottenplatta är räknade som:
dP = dT * A * U
T_inne = 22 C
DUT = -25 C
Huset är en souterrängvilla och jag har räknat med ca. 5C i jordmassorna under bottenplatta och bakom källaren, för enkelhetens skull.
Lite allmän husfakta:
- Bergvärmepump
- Elförbrukning: ca. 12 000 kWh/år (2 vuxna, 2 småbarn)
Data för elförbrukning kontra utomhustemperatur:
- Ca. 3-4 kWh/h vid -25C utomhustemperatur (spann beror på annan förbrukning i huset än värmen)
Tackar på förhand.
Jag skapade denna tråd för 2-3 år sedan då jag planerade ett byte av våra gamla element. Ett tu tre, allt drog ut på tiden, men nu är det dags igen.
https://www.byggahus.se/forum/threa...lement-dimensionering-av-vaermesystem.393437/
Skattade U-värden utifrån beräkningsprogram på rockwool.se och konstruktionsritningar.
- Är dessa rimliga?

Från Isover hittade jag denna skattning:
https://www.isover.se/faq/hur-tjock-isolering-ska-man-ha-att-fa-vissa-u-varden
- 100 mm isolering ger U-värdet 0,40 W/m²•°C.
- 150 mm ger 0,30
- 200 mm ger 0,20
- 300 mm ger 0,15
- 400 mm ger 0,10
Skattad värmeförlust via FTX-anläggning:

Skattade värmeförluster via väggar / tak / bottenplatta:
- Är dessa rimliga? Se kolumn "Effektförlust [W] - 2023"

Totalt värmebehov vid -25C ute, ca. 22 C inne:
- 6,5 kW värme, på våra 240 m2 (boyta + biyta)
Värmeförlusterna för väggar / tak / bottenplatta är räknade som:
dP = dT * A * U
T_inne = 22 C
DUT = -25 C
Huset är en souterrängvilla och jag har räknat med ca. 5C i jordmassorna under bottenplatta och bakom källaren, för enkelhetens skull.
Lite allmän husfakta:
- Bergvärmepump
- Elförbrukning: ca. 12 000 kWh/år (2 vuxna, 2 småbarn)
Data för elförbrukning kontra utomhustemperatur:
- Ca. 3-4 kWh/h vid -25C utomhustemperatur (spann beror på annan förbrukning i huset än värmen)

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar på förhand.
Lägger till en egen rimlighetsbedömning här utifrån jämförelse mellan den teoretiska skattningen från konstruktionsritningar m.m. och reell elförbrukning.
Elförbukningen är inhämtad från elnätsföretaget och sträcker sig över en längre period (1-2 år). Genom att skatta relationen elförbrukning till utomhustemperatur från SMHI kan en få fram husets skattade elbehov som funktion av just utomhustemperaturen.
Givet att värmeförlusten är P = dT * U*A kan man därmed skatta "U*A" för huset utifrån data.
I grafen i inlägget ovan är U*A skattat till (-)0,081 [kW/K]. Gör jag motsvarande skattning från konstruktionsritningarna och skattningar av isolering m.m. får jag fram 0,16 [kW/K]. Genom att länka ihop denna data med värmepumpens skattade SCOP / COP-värden så får jag fram att värmebehovet bör vara ungefär en faktor ggr 2 större än den teoretiskt skattade utifrån kontruktionsritningarna.
Elförbukningen är inhämtad från elnätsföretaget och sträcker sig över en längre period (1-2 år). Genom att skatta relationen elförbrukning till utomhustemperatur från SMHI kan en få fram husets skattade elbehov som funktion av just utomhustemperaturen.
Givet att värmeförlusten är P = dT * U*A kan man därmed skatta "U*A" för huset utifrån data.
I grafen i inlägget ovan är U*A skattat till (-)0,081 [kW/K]. Gör jag motsvarande skattning från konstruktionsritningarna och skattningar av isolering m.m. får jag fram 0,16 [kW/K]. Genom att länka ihop denna data med värmepumpens skattade SCOP / COP-värden så får jag fram att värmebehovet bör vara ungefär en faktor ggr 2 större än den teoretiskt skattade utifrån kontruktionsritningarna.

Besserwisser
· östergötland
· 2 366 inlägg
Men blir det mer förluster med nya element?
Annars vet du väl värmebehovet med förbrukningen du har idag?
Annars vet du väl värmebehovet med förbrukningen du har idag?
Du har helt rätt, det är samma värmeförluster idag som "imorgon" med nya element. Det jag försöker att göra är att faktiska beräkna vad för värmeförluster jag har, för att på så vis kunna dimensionera elementen.plåtrickard skrev:
De element jag har för närvarande är gamla Lenhovda enväggiga element, troligen. Men, med de elementen så får vi inte upp tillräcklig värme i huset vintertid när det är ca. -20C och kallare ute. Från början var det ren elpanna till vattenburen värme, ca. 80-90 grd C framledningstemperatur, som jag förstått det.
Besserwisser
· östergötland
· 2 366 inlägg
Första frågan blir ju då om pumpen har tillräcklig kapacitet att värma mer?
Det här är inte mitt område, men lägg ut bilder på radiatorerna..
Men i min värld så vet du ju hur mycket energi det går åt idag,och du vet hur mycket varmare du vill ha. Det borde inte vara några problem för en vvsfirma att dimensionerna då..
Det här är inte mitt område, men lägg ut bilder på radiatorerna..
Men i min värld så vet du ju hur mycket energi det går åt idag,och du vet hur mycket varmare du vill ha. Det borde inte vara några problem för en vvsfirma att dimensionerna då..
Bergvärmepumpen är ny sedan 2020, den byttes när vi flyttade in. Det är en Thermia Calibra, 7kW, modern pump. Den ska klara av att leverera allt vi behöver o troligen mer.plåtrickard skrev:
https://www.thermia.se/varmepumpar/...mepumpar/calibra-bergvarmepump-jordvarmepump/
Jag hittade gammal data för de element jag troligen har, Lenhovda MP panelradiatorer.plåtrickard skrev:
https://lenhovda.com/sv/files/download/363
Från det dokumentet kan jag få fram värmeeffekten på de gamla elementen, i nyskick, vid 75C framledningstemperatur.
Jag lade in den skattningen här och då får jag ett behov som är närmare den teoretiska skattningen

Logga in
Skapa konto
Helt rätt igen, men med ett annat crux... Jag har en vvsfirma som ska hjälpa mig, men jag hade gett de min data och de tyckte skattningen såg för låg ut. Därav att jag drog denna tråd. Jag kanske gör en höna av ett ägg, vad vet jag...plåtrickard skrev:
Cruxet är iaf skit i elementen och elementrören, som jag vill spola ur, och att jag endast vet vilken elektrisk effekt jag tillför, inte vilken värmeeffekt som bergvärmepumpen tillför (mer än teoretisk skattning från SCOP och COP, men jag har inte vattenflöde m.m.).
När vi nu bytte ett gammalt element i bottenvåningen så var det så pass mycket gammalt slagg i stigningsröret från fördelaren upp till termostaten att det inte går att se igenom röret. Vatten rinner igenom, men jag vet inte hur stora flödesförlusterna är m.m. och de gamla förinställningarna på elementfördelarna lär inte längre vara rätt så att säga... Min plan är därför att i samband med att vi byter element också ta in en offert på att spola rent alla rör.

Logga in
Skapa konto
ps. Tackar på reflektionerna!
Tycker det är fel väg att gå med att räkna baklänges från elförbrukningen iom värmepumpen men kan haka på.
Om värmepumpen drar 3kw vid -25 och har ett cop på 4,5 så är effektbehovet 3x4,5kw dvs 70w/m2.
U-världen är hyfsat rimliga men värmeförlust från källarväggar är ganska komplicerat iom att förluster är större ju närmare markytan du är. Ser inte heller vilka u-värden på fönster du räknat med.
Gör det enkelt för dig och ta reda på vad dina gamla radiatorer har för effekt vid dt50gr och plocka ut nya utifrån samma effekt, bredd&höjd men utifrån dt30. Det finns bra excellsnurror för gamla radiatorer.
Om värmepumpen drar 3kw vid -25 och har ett cop på 4,5 så är effektbehovet 3x4,5kw dvs 70w/m2.
U-världen är hyfsat rimliga men värmeförlust från källarväggar är ganska komplicerat iom att förluster är större ju närmare markytan du är. Ser inte heller vilka u-värden på fönster du räknat med.
Gör det enkelt för dig och ta reda på vad dina gamla radiatorer har för effekt vid dt50gr och plocka ut nya utifrån samma effekt, bredd&höjd men utifrån dt30. Det finns bra excellsnurror för gamla radiatorer.
Moderator
· Stockholm
· 54 141 inlägg
Men om du vet vilken elförbrukning du hade på den gamla elpannan, så vet du vad huset behöver.
Moderator
· Stockholm
· 54 141 inlägg
L Larsa_87 skrev:Tycker det är fel väg att gå med att räkna baklänges från elförbrukningen iom värmepumpen men kan haka på.
U-värde ska finnas i första posten längre upp. Satte 2,5 W/m2/K.L Larsa_87 skrev:
Mjo, letade fram den datan (Lenhovda MP och MP2, troligen), och räknade på 75/55/20 i dT. Den effekten då är i linje med de teoretiska värden jag får fram från konstruktionsritningar, men lägre än vad jag får som skattning från elförbrukning x COP.L Larsa_87 skrev:
Jag misstänker att diffen är en kombination av:
- slagg i rören som hindrar cirkulationen
- inte lika väl utförd isolering som idealiserad konstruktion![]()
- svårt att skatte levererad värmeeffekt från värmepumpen. (Den är strypt till max 60C, och då blir huset ändå inte tillräckligt varmt när det är under -20C).
Mjae... Jag har troligen förluster i cirkulationsflödet pga slagg i rören.H hempularen skrev:
Jag ska försöka spola ur rören troligen i sommar också, för att förbättra övergripande de effektiviteten. Därav alla dessa räknesnurror.
Sen får vi se vad allt kostar i offerter, men det får jag komma tillbaka till senare.
Jag har ett filter på returen direkt innan värmepumpen som sitter i en större ballofixventil. Tror dock bara att det är en silkorg. Möjligen kan man byta ut den silkorgen.B BSOD skrev:
Stället jag upptäckte slagget på vsr i bottenvåningen. Elementrören fram till 4 av 6st element i bottenvåningen leds fram via bjälklaget, och sen droppar de ned genom innervägen och returen går upp igen. Jag är osäker på hur stort problemet är i övriga huset eller om det mer ansamlas här för att det är en låg punkt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Optimera friggebod - Värmeförluster av extra dörr, fönster,…?
Isolering -
Ventilationsrör i snedtak - Blir det värmeförluster?
Ventilation -
Äldre fjärrvärmenät - värmeförluster, livslängd, kostnad?
Fjärrvärme & Gas -
Omdränering - rimlighetsbedömning
Grund & Markarbeten -
Laddomat - Värmeförluster
Ved, Pellets, Flis