Byggahus.se
Jag har hela tiden tittat på bilden i första inlägget, där har du tydligen markerat fel hus?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har hela tiden tittat på bilden i första inlägget, där har du tydligen markerat fel hus?
Det har du helt rätt i!
I 1a inlägget är fel hus markerat! Förstår att det blev missförstånd. Det är satelittbilden och paint bilden som är dom rätta.

Jag gissar att transformatorn inte borde ställa till med bekymmer. Den är längre bort än vad som antogs :crysmile:
 
S sam820921 skrev:
Tomt storlek i nuläget: 787 kvm
20% = ca 160 kvm byggarea

Husets boarea är alltså 150 kvm. Det är 1,5 plan.
Husets byggarea är jag osäker på (kan inte mäta i nuläget och föräldern har dålig koll)

Jag sökte på 1,5 plans hus på nätet och fick följande.
Boarea 151 kvm
Inv. area totalt 159 kvm
Inv. area entréplan 98 kvm
Inv. area vindsplan 60 kvm varav öppning i bjälklag 8 kvm
Byggnadsarea 114 kvm

Om vi utgår att huset byggarea är 114 och garagets byggarea 40 kvm så blir det totalt 155 vilket blir max tilltåten byggarea inom detaljplanen.

Som det nämnts så är ända utvägen då att riva garaget, bygga ut motsvarande + 15% och därefter Attefall som garage???
Du kan kontakta kommunen och begära ut de arkiverade bygglovhandlingarna för fastigheten för att få exakta siffror för vilken area byggnaderna har och se vilket spelrum det rör sig om.

Spekulationer:
En snabbmätning från Hitta.se tyder på att huset har en byggnadsarea om 110 - 120 kvm och komplementbyggnaden ca 30 - 32 kvm. Det blir inte många kvadratmeters spelrum, som mest 17 kvm, för att göra en tillbyggnad och sen attefallstillbyggnad om 15 kvm. Rent lagligt ska man inte kunna bygga tillbyggnad + attefallstillbyggnad samtidigt, men många kommuner ser genom fingrarna med det och låter en göra anmälan och söka bygglov i ett. Viktigt att inte attefallsdelen av tillbyggnaden hamnar inom 4,5 meter från gräns mot väg då det enligt rättspraxis krävs bygglov.

Egna reflektioner:
Om jag hade tomten och behövde garage skulle jag låta garaget vara, och om jag skulle utöka huvudbyggnaden så skulle jag bygga till det i vinkel i ett plan enligt rutan nedan.
Luftfoto av en fastighet med markerad potentiell tillbyggnadsarea för huvudbyggnaden.
 
  • Gilla
sam820921
  • Laddar…
ja det är ju upp till ts att väga sina behov av garageyta och boyta. Det är ju individuellt och beror helt på familjesituation, hobbys osv
Han har två max-alternativ för hus och garage.
att bygga till huset med 40 kvm +15 kvm och bygga ett attefall-garage på 25 kvm genom att först riva befintligt garage.
Eller bygga till huset med ca 17+15 kvm och behålla sitt 40 kvm garage (även möjlighet till Attefall på 25 kvm).
 
  • Gilla
sam820921
  • Laddar…
L Lane skrev:
ja det är ju upp till ts att väga sina behov av garageyta och boyta. Det är ju individuellt och beror helt på familjesituation, hobbys osv
Han har två max-alternativ för hus och garage.
att bygga till huset med 40 kvm +15 kvm och bygga ett attefall-garage på 25 kvm genom att först riva befintligt garage.
Eller bygga till huset med ca 17+15 kvm och behålla sitt 40 kvm garage (även möjlighet till Attefall på 25 kvm).
Innebär tillbyggnad på säg 15 kvm byggarea att man automatiskt får uttnytja max höjd dvs 4 meter (i detta fall 1.5 plan)? Dvs det betyder inte att man bara får bygga ut huset med 15 kvm i 1 plan?
 
Attefallstillbyggnaden är 15 kvm bruttoarea. I ett plan blir det 15 kvm byggnadsarea, i två plan blir det 7,5 kvm byggnadsarea.
 
Som det nämnt så kan jag, om jag behåller garaget, i bästa fall, bygga ut huset med ca 30 kvm (behöver bygglov) och i sämsta fall bygga ut huset med 15 kvm (behöver ej bygglov). Dessa alternativ kommer sannolikt att kosta väldigt mycket. Jag kan endast bygga ut huset på ena långsidan som någon annan har ritat in. På kortsidorna så finns det inte plats på tomten. Detta betyder mycket rivande och uppbyggande. Dessutom måste jag bygga ut plattan på huset. Det kommer alltså att bli nybyggnadskostnader/kvm.

I nuläget känns det minst kostsamt att göra om garaget till boyta/boende. Plattan finns ju redan där och man kan dra in värme/vatten/avlopp från huset till garaget via kulvert.

Jag kan efter garaget är ombyggt (eller tillsammans med samma bygglov) bygga till attefall som garage.

Som det nämnts så är huvudbyggnad ca 120 kvm byggarea. Garaget är ca 30-40 kvm byggarea.

Max byggarea på tomt är 160 kvm.

Rent spontant känns det som att bygglovsansökan inte borde bli svår att få genom?

Jag håller mig ju till detaljplanen på max byggarea på 160 kvm.

Detaljplanen säger att på varje fastighet får höst en huvudbyggnad och ett garage/förråd uppföras. Betyder det komplementbostadshus inte tillåts?

Reglerna säger att enfamiljshus får inredas med ytterligare en bostadslägenhet. Men detta gäller ju I själva huset och inte SEPARAT från huset?

Isåfall betraktas detta som ny bostad i komplementbyggnad på tomt. Svårare att få bygglov?

Kan man använda argumentet att garaget inte blir året runt boende utan skall används för hobby eller kortare vistelse (båda kräver dock bygglov då det är "väsentligt ändring av användning") men vill ändå ha kokvrå och toalett för att slippa springa in i huset för att bajsa o koka te. Skulle det underlätta bygglovet? Eller att man bygger till köket efter att kommunen har "besiktigat" det färdiga bygget?

Vidare står det att högsta byggnadshöjd för garaget är 3 meter och högst byggnadshöjd för huvudbyggnad är 4 meter. Betyder det att jag inte får, i samband med att jag göra om garaget till boende, bygga den lika högt som själva huset? Isåfall skulle jag kunna göra ett 1,5 plans ”hus” av garaget med bygghöjd 4 meter.


Vad tycker ni om mina synpunkter?
Vad är era erfarenheter kring att kommunen beviljar bygglov för att göra om garage till boyta? Lätt ?Svårt?
Finns det några andra vägar jag kan ta?

Ska givetvis prata med stadsbyggnadskontoret också men vill ha era synpunkter innan.
 
Redigerat:
Ytterligare en fråga om byggnadshöjd.
Högsta byggnadshöjd är alltså 4 meter.
Enligt detaljplan är största takluting i grader för huvudbyggnad med souterängvåning är 27 grader, i övrigt 38 grader (i mitt fall blir det väl 38 grader som det ser ut på bilden?).


Skissen nedan definierar byggnadshöjd
Skiss av hus med angiven byggnadshöjd och takvinkel, inklusive mått för nockhöjd och totalhöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset ser ut som följande:
Ett hus med blå panel och sadeltak, undran om möjligheten att bygga till en våning enligt byggnormer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvåvåningshus med vit fasad, blå fönsterkarmar och tegeltak med en angiven taklutning som diskuteras i förhållande till maximal byggnadshöjd.

Vad jag tolkar så är byggnadshöjd drygt 2 meter?!?
Betyder det att jag kan bygga en till våning och behålla takvinkeln?

Mvh
 
harry73
Det blir nästan en hel våning till, eller i alla fall ett mycket förhöjd väggliv.
 
  • Gilla
sam820921
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det blir nästan en hel våning till, eller i alla fall ett mycket förhöjd väggliv.
Eller hur? Dessutom inom detaljplan.
harry73 harry73 skrev:
Det blir nästan en hel våning till, eller i alla fall ett mycket förhöjd väggliv.
Vad tror du om mitt inlägg 38#

Mvh
 
Redigerat:
harry73
Garaget står för nära tomtgräns för att få vara del av bostadshus
 
harry73 harry73 skrev:
Garaget står för nära tomtgräns för att få vara del av bostadshus
Tomten gränsat till gatan. Detta säger väl bara att den kräver bygglov (vilket den då gör då "komplementbostade är större än 25 kvm attefall".
Betyder väl att jag fortfarane behöver bygglov?

Mvh
 
harry73
S sam820921 skrev:
  • På varje fastighet får högst en huvudbyggnad och ett garage/förråd uppföras.
  • Huvudbyggnad skall placeras minst 4,5 m från tomtgräns
  • Garage/förråd får sammanbyggas över gräns eller skall placeras minst 1 m från tomtgräns.
Så för att bli något annat än garage eller förråd ska det bli (del av) huvudbyggnad, men då ska det vara 4,5m till tomtgräns och eftersom det bara får finnas en huvudbyggnad och en garage/förråd, får det inte finnas några andra byggnader på tomten.
Så det går inte.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Så för att bli något annat än garage eller förråd ska det bli (del av) huvudbyggnad, men då ska det vara 4,5m till tomtgräns och eftersom det bara får finnas en huvudbyggnad och en garage/förråd, får det inte finnas några andra byggnader på tomten.
Så det går inte.
Kan man använda argumentet att garaget inte blir året runt boende utan skall används för hobby eller kortare vistelse (båda kräver dock bygglov då det är "väsentligt ändring av användning") men vill ändå ha kokvrå och toalett för att slippa springa in i huset för att bajsa o koka te. Skulle det underlätta bygglovet? Eller att man bygger till köket efter att kommunen har "besiktigat" det färdiga bygget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.