Hej!
Bor i bostadsrätt och har i dagarna fått en non-stopfläkt (fläkten snurrar konstant, finns sedan extra fart vid matlagning) installerad i köket. Detta var inget jag kunde tacka nej till, utan det var obligatoriskt i samtliga lägenheter i området.
Problemet för mig är att fläkten som installerats är ful, den passar inte alls in i mitt nya (6mån) kök i modern stil då fläktens design enligt mig bara passar bra i hemkunskapssalar och 80-talskök (hoppas ingen tar illa upp
).
Ser ut som denna med en liten glasskiva som "skydd" undertill:
Om jag förstått det rätt så är detta inte en centralventilationsfläkt, stämmer det?
Finns det att få tag på en snygg sådan fläkt i lite modernare stil?
Finns det ett annat namn för denna typ av fläkt? Det enda jag hittar när jag söker efter non-stopfläkt är alla dessa fula Frankefläktarna.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Bor i bostadsrätt och har i dagarna fått en non-stopfläkt (fläkten snurrar konstant, finns sedan extra fart vid matlagning) installerad i köket. Detta var inget jag kunde tacka nej till, utan det var obligatoriskt i samtliga lägenheter i området.
Problemet för mig är att fläkten som installerats är ful, den passar inte alls in i mitt nya (6mån) kök i modern stil då fläktens design enligt mig bara passar bra i hemkunskapssalar och 80-talskök (hoppas ingen tar illa upp
Ser ut som denna med en liten glasskiva som "skydd" undertill:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag förstått det rätt så är detta inte en centralventilationsfläkt, stämmer det?
Finns det att få tag på en snygg sådan fläkt i lite modernare stil?
Finns det ett annat namn för denna typ av fläkt? Det enda jag hittar när jag söker efter non-stopfläkt är alla dessa fula Frankefläktarna.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Redigerat:
Där fanns det allt ett par som som helt okej ut!
Ska ta och kolla igenom alternativen ordentligt och sen höra med ansvarig i föreningen på måndag.
Tack för hjälpen!
Edit:
Har sökt runt lite men är lite osäker på om det verkligen är en sådan jag ska ha.
Den fläkten som monterats hos mig är alltid igång på lågt varvtal, men som jag sedan kan öka när jag lagar mat. Funkar alliancefläkten på samma sätt?
Ska ta och kolla igenom alternativen ordentligt och sen höra med ansvarig i föreningen på måndag.
Tack för hjälpen!
Edit:
Har sökt runt lite men är lite osäker på om det verkligen är en sådan jag ska ha.
Den fläkten som monterats hos mig är alltid igång på lågt varvtal, men som jag sedan kan öka när jag lagar mat. Funkar alliancefläkten på samma sätt?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
En alliancefläkt hjälper den centrala ventilationen. När du inte lagar mat går inte fläkten men en viss mängd luft strömmar ändå från den centrala ventilstionen . När du lagar mat hjälper fläkten till för att få ut mat oset men inte så mycket att ventilationssystemet kommer ur balans. Men vad står det på dib nya fläkt? Tillverkare och modellnummer?
Jag har fått en Franke 260-10 (60cm bredd). Fläkten i den snurrar konstant på väldigt lågt varv, men kan även öka på så den går precis som en vanlig kolfilterfläkt vid matlagning.pelle242 skrev:En alliancefläkt hjälper den centrala ventilationen. När du inte lagar mat går inte fläkten men en viss mängd luft strömmar ändå från den centrala ventilstionen . När du lagar mat hjälper fläkten till för att få ut mat oset men inte så mycket att ventilationssystemet kommer ur balans. Men vad står det på dib nya fläkt? Tillverkare och modellnummer?
Edit: Jobbar till kl.18 imorgon, kan nog inte svara tidigare än så...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden