53 112 läst ·
201 svar
53k läst
201 svar
Snöslunga - modellerna som är bäst i test
Minus 26, då är väl snön så lätt att du kan blåsa bort den med en lövblås?Cheesen skrev:
Här nere är det bara blask.
Ja nog ska du ha en ganska rejäl blås... Det var ganska bra vinddrev i helgen... Bakom huset håller drivan att gå på...R RapidSledge skrev:
F.ö förstår jag inte vart i Sverige det är så mycket snö så att vallarna börjar vara 1,5 meter... Inte ens min inkompetenta granne har lyckats få upp en vall högre än enåtjugo... Förra vintern i februari då var det väl en sak då snödjupet närmade sig 1,5m men årets snöfattiga vinter....
Du befinner dig lite för långt norrut. Den mesta snön har nog kommit längre söderut. (men fortfarande i norrland)Cheesen skrev:
Ja nog ska du ha en ganska rejäl blås... Det var ganska bra vinddrev i helgen... Bakom huset håller drivan att gå på...
F.ö förstår jag inte vart i Sverige det är så mycket snö så att vallarna börjar vara 1,5 meter... Inte ens min inkompetenta granne har lyckats få upp en vall högre än enåtjugo... Förra vintern i februari då var det väl en sak då snödjupet närmade sig 1,5m men årets snöfattiga vinter....
Det beror väl på hur mycket plats man har att lägga snön på. En del har trångt, då blir vallarna snabbt höga även om snödjupet är rimligt.Cheesen skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
I Gävle är vallarna väldigt höga, då man prioriterar GC-vägar före bilvägarna och vi har ju fått en hel del snö senaste tiden. Hur mycket vet jag faktiskt inte, då det driver rätt friskt hemma hos mig så svårt att mäta rättvist.
Har tyvärr ingen bild men det är ett hydrauliskt vridbart snöblad sitter i vanliga snabbfästet. Maskinen är en hydrovåg sg10 dock ombyggd till 4 hjulsdrift och en del annat också har snökedjor på bakhjulen fram är det vanliga dubbdäck och det drar tillräckligt bra.
Att ploga med fyrhjuling kan funka bra om man har rätt förutsättningar. Plogar lyfter ju inte snö så mycket.
Där har slungorna sin stora fördel.
Min Stiga har nog gett upp nu efter 12 år (en oljeplugg försvann under körning utan att jag märkte det så den skar) så jag håller på att titta efter en ny. Rent generellt kan man säga att kvaliteten följer vikten. Ju tyngre slunga vid samma bred - ju bättre kvalitet i form av kraftigare gods. större snöskruvar och motorer.
Där har slungorna sin stora fördel.
Min Stiga har nog gett upp nu efter 12 år (en oljeplugg försvann under körning utan att jag märkte det så den skar) så jag håller på att titta efter en ny. Rent generellt kan man säga att kvaliteten följer vikten. Ju tyngre slunga vid samma bred - ju bättre kvalitet i form av kraftigare gods. större snöskruvar och motorer.
Jobbade med en snövall som låg i en svag uppåtlutning och började bli för djup och inkräktade på vägen.
11hk motorn gick ner kraftigt i varv när jag väl fick fatt i blötsnön, skulle inte velat ha en 3-4-5-6-7hk motor i det läget... och inte kastades snön många meter heller... Men de är väl såhär med leksaksverktyg
11hk motorn gick ner kraftigt i varv när jag väl fick fatt i blötsnön, skulle inte velat ha en 3-4-5-6-7hk motor i det läget... och inte kastades snön många meter heller... Men de är väl såhär med leksaksverktyg
Den där snövallen går alltså inte att köra från höger till vänster i bild, dvs längs med?Tokslut skrev:
Jobbade med en snövall som låg i en svag uppåtlutning och började bli för djup och inkräktade på vägen.
11hk motorn gick ner kraftigt i varv när jag väl fick fatt i blötsnön, skulle inte velat ha en 3-4-5-6-7hk motor i det läget... och inte kastades snön många meter heller... Men de är väl såhär med leksaksverktyg![]()
Jag fick min extremt billigt och den här alltid startat och gjort jobbet bra. Idag var faktiskt 1:a gången jag behövde dra mer än 1 gång i snöret( hela 3 gånger) för att få den att starta. Lätt snö klarar den ju stora djup, medan tung snö inte bör överstiga 50 cm.BigR skrev:
Just Biltema och Clas Ohlson är inte dom vassaste på snöslungor. Jag gav upp med min från classes efter en säsong. Den jag köpte fick ett antal fel och blev sedan sned i inkastet så dom gav mig en ny som i sin tur började krångla direkt på andra säsongen så dom köpte tillbaks den.
Fast billiga är dom iallafall.
Cotech DB 7655 6,5 hk bredd 60 cm. Bild från idag :
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kinaslungor är lite lotteri där både jackpott och nitlotter förekommer, dom sistnämnda betydligt oftare... 

När jag blev med kåk så synade jag utbudet av snöslungor och kom fram till att kvalitetsmaskiner var för dyra och billiga slungor var, ja.. Just billiga..
Gick för en äldre kvalitetsmaskin som fick sig en ordentlig genomgång, blev faktiskt lite billigare än en kinapjäs.
När jag blev med kåk så synade jag utbudet av snöslungor och kom fram till att kvalitetsmaskiner var för dyra och billiga slungor var, ja.. Just billiga..
Gick för en äldre kvalitetsmaskin som fick sig en ordentlig genomgång, blev faktiskt lite billigare än en kinapjäs.