53 129 läst ·
201 svar
53k läst
201 svar
Snöslunga - modellerna som är bäst i test
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vi bor i Norrland, skulle aldrig i mitt liv skaffa en..skottar hellre, är inte såå lat..
Möjligt du har stor tomt men du skottar troligtvis inte så stor del av den eftersom du inte förstår vitsen med slunga. Dom granne har antagligen inte koll på att det går rikta snöspruten åt olika håll bra att veta om man har fönster på huset.H Husqvarna220Ac skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Vi hade en Ariens 28, kanadensisk märke. Ett av de bästa köpen alla kategorier. Under 12 års tid krånglade den aldrig. Några brytpinnar gick av, vilket är normalt då vi hade en 250 m grusväg, vändplan, carportplan och 100 m gångväg till sjöstugan.
Ariens är inga billiga snöslungor men är nog kungen av snöslungor. Vi gav 26' för 12 år sedan. Hittar du en begagnad så slå till.
Ariens är inga billiga snöslungor men är nog kungen av snöslungor. Vi gav 26' för 12 år sedan. Hittar du en begagnad så slå till.
Apropå att en slunga inte kan bli för stor...
När jag bodde i villa hade jag en infartsväg som även var grannens stickväg efter en sida på tomten. 40 x 8 meter ca, samt en till infart på 6 x 17 m som jag byggt när grannens fru börjat gnälla om att en gäst parkerat sin bil med halva framhjulet på deras tomt. Brukade skotta alltihop. Osså lite gångar här och där samt ca 100 m2 trädäck, ramper och biluppställningsplatser.
Inte mycket då... inligt riktiga Norrlänningars mening.
Hur som helst hade jag en Norlett med typ 15 hästar, banddrift och en meters bredd. Elstart förstås. Fantastisk maskin som gick att köra rakt in i vilken plogvall som helst. Gick lugnt och fint.
Bara det att det i praktiken inte fungerade.
Till att börja med elstarten. Eftersom batteriet inte mår bra ute hängde ett par kablar på handtaget så var det meningen att jag skulle bära ut ett batteri och ansluta. För jobbigt så jag stod alltid och drog i snöret.
Den var tung som ett as och jobbig att vända. Under optimala förhållanden så visst. Rakt fram går bra. Lite trixande eller medelstora ytor blir det jobbigt. Även med teg-körning blir det skarpa svängar.
En stor anledning till att batteriet inte mådde bra var att jag gaf fan i skrotet och skottade med snösläde om det var mindre än 15cm snö, då det kändes mindre tungt.
En släkting med betydligt större ytor att skotta på en gård i Tystberga fick den mot avhämtning.
Jag gick och köpte en Toro enstegsslunga istället. Inte så fin som den i klippet tidigare i tråden. Men jag instämmer i allt de säger om den.
Lika lätt att köra som en Klippo. Tog hand om snö bra. Som en stor bonus gick den att köra på att trädäck och biytor som tidigare behövt handskottas.
Så...
Påståendet att ingen har haft en för stor snöslunga stämmer inte. Det gäller för ganska många grejer. Störst är inte alltid bäst.
Mvh Findus
När jag bodde i villa hade jag en infartsväg som även var grannens stickväg efter en sida på tomten. 40 x 8 meter ca, samt en till infart på 6 x 17 m som jag byggt när grannens fru börjat gnälla om att en gäst parkerat sin bil med halva framhjulet på deras tomt. Brukade skotta alltihop. Osså lite gångar här och där samt ca 100 m2 trädäck, ramper och biluppställningsplatser.
Inte mycket då... inligt riktiga Norrlänningars mening.
Hur som helst hade jag en Norlett med typ 15 hästar, banddrift och en meters bredd. Elstart förstås. Fantastisk maskin som gick att köra rakt in i vilken plogvall som helst. Gick lugnt och fint.
Bara det att det i praktiken inte fungerade.
Till att börja med elstarten. Eftersom batteriet inte mår bra ute hängde ett par kablar på handtaget så var det meningen att jag skulle bära ut ett batteri och ansluta. För jobbigt så jag stod alltid och drog i snöret.
Den var tung som ett as och jobbig att vända. Under optimala förhållanden så visst. Rakt fram går bra. Lite trixande eller medelstora ytor blir det jobbigt. Även med teg-körning blir det skarpa svängar.
En stor anledning till att batteriet inte mådde bra var att jag gaf fan i skrotet och skottade med snösläde om det var mindre än 15cm snö, då det kändes mindre tungt.
En släkting med betydligt större ytor att skotta på en gård i Tystberga fick den mot avhämtning.
Jag gick och köpte en Toro enstegsslunga istället. Inte så fin som den i klippet tidigare i tråden. Men jag instämmer i allt de säger om den.
Lika lätt att köra som en Klippo. Tog hand om snö bra. Som en stor bonus gick den att köra på att trädäck och biytor som tidigare behövt handskottas.
Så...
Påståendet att ingen har haft en för stor snöslunga stämmer inte. Det gäller för ganska många grejer. Störst är inte alltid bäst.
Mvh Findus
Jag har "servo" på min snöslunga, den vänder på en 5öring.
Idag hade jag 20cm blötsnö att ta hand om, de är tungplogat! Vart bara ploga denna gång, men det var nog på gränsen till att de gick fortare än att slunga bort det...
Idag hade jag 20cm blötsnö att ta hand om, de är tungplogat! Vart bara ploga denna gång, men det var nog på gränsen till att de gick fortare än att slunga bort det...
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Angående stora snöslungor så upplever jag att de börjat bli en utdöende avart. Biltema, Jula och liknande har mig veterligen sålt slungor med 110 cm öppning men numera är det bara ett fåtal som verkar ha sådana. Istället börjar hästkraftsantalet öka och slungorna utrustas med grejer för att kunna ta med på höjden istället.
Som sagt, det kan bara vara min inbillning, men som jag ser det så har någon börjat inse att en bred och tung maskin gör inte jobbet snabbare.
Som sagt, det kan bara vara min inbillning, men som jag ser det så har någon börjat inse att en bred och tung maskin gör inte jobbet snabbare.
Jag har Julas minsta tvåstegsmodell och den har inga problem att tugga sig igenom plogvallar eller en halvmeter vindpackad snö. Det är förmodligen för att den inte är så bred att den tar in mer snö än den kan hantera.
Jag har Husqvarna med 11hk, inte tycker jag den är motorstark nog på långa vägar...useless skrev:
När du säger "tugga sig igenom" kryper den fram då? Frusen blötsnö/rejäl skarsnö driva, hur hanterar den det?
Stora slungor med över 80cm bredd är väl bra om man ska röja en väg, dvs går mestadels rakt fram och har stora ytor att röja. Dom flesta använder väl någon sorts traktor för det hursomhelst.
Oavsett hur stor slunga man har så vill man inte att den ska vara svag. Det är ganska stor skillnad på hur bra snöslungorna fungerar när snötypen inte är optimal, tex slaskig, kompakterad snö eller skare. Då behöver man mer motoreffekt och också en genomtänkt och kraftig konstruktion. En smart konstruktion kan klara sig med mindre effekt.
Paul Sikkema går igenom skillnaderna mellan två lika breda slungor av olika typ som skiljer sig rätt mycket i konstruktionen :
Oavsett hur stor slunga man har så vill man inte att den ska vara svag. Det är ganska stor skillnad på hur bra snöslungorna fungerar när snötypen inte är optimal, tex slaskig, kompakterad snö eller skare. Då behöver man mer motoreffekt och också en genomtänkt och kraftig konstruktion. En smart konstruktion kan klara sig med mindre effekt.
Paul Sikkema går igenom skillnaderna mellan två lika breda slungor av olika typ som skiljer sig rätt mycket i konstruktionen :
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Jag har en 71cm bred Toro Mycket smidig att köra då den kan stoppa hjulen individuellt och då svänga runt. 8hk och powermax matning tuggar det mesta.
Hur är det med Stiga? Är denna modell något att ha? Ser inte om det är enstegs eller tvåstegs, ser lite klen ut kanske.
https://www.findit.fi/sv/1398660.htm
https://www.findit.fi/sv/1398660.htm
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Den är 2-steg. Har kört en Stiga Snowfox som ser ut att vara liknande. Den var fruktansvärt tung att styra runt trots att den inte var så stor.
