Vill gärna försöka mig på att snickra egen dörr då dörren till nya badrummet i källaren kommer kräva specialbeställas och priset antagligen kommer dra iväg (90 x 185).

Någon som har försökt och kan dela med sig av sin metod? Har hittat denna tråd för ytterdörr:

https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-doerr-som-inte-slar-sig.74328/#post-700532

Tänkte gå ner i dimension för ramen men vad vore lämplig ersättning för K plywooden för en innerdörr?

P
Kan själv lösningen om man inte är möbelsnickare och saknar tillräckligt bra utrustning ,är att köpa en dörr i rätt bredd med karm och allt och sen kapa ner den på höjden.
Ja har man då köpt billig dörr med "papp" i så bryter man loss över och underbitarna ur det man kapat bort och karvar ur pappen i dörren och limmar tillbaka dom högst upp och längst ner.
Karmen ser man ju hur som satt ihop så bara att ta isär och korta av den också.
Har praktiserat det några ggr med gott resultat. med tvingar .trälim. maskeringstejp och en cirkelsåg och en rak planka eller vattpasset för att kunna såga spikrakt.

nån gång i framtiden ska jag pröva bygga en riktig dörr men hitintills har det funnits annat som varit viktigare :)

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
RoTe
En slät dörr dumpar man bara ner, kapa med cirkeln tejpad och flytta upp skivan, limma.

Jag har byggt ett par rejält stora inomhusdörrar av dubbla MDF-skivor som jag limmade ihop. Sedan borrade/stämde jag ur för låskista och beslag och satte gångjärn på, målade, och så var det klart. Men i våtutrymmen vill man inte gärna ha MDF, så det är ingen jättebra idé för din del.

P polaris78 skrev:
nån gång i framtiden ska jag pröva bygga en riktig dörr men hitintills har det funnits annat som varit viktigare :)
RoTe RoTe skrev:
En slät dörr dumpar man bara ner, kapa med cirkeln tejpad och flytta upp skivan, limma.
Har gjort liknande på stugan, det är förstås ett sätt men det vore roligare och mer utmanande projekt att bygga en egen, därav frågan.

ricebridge ricebridge skrev:
Jag har byggt ett par rejält stora inomhusdörrar av dubbla MDF-skivor som jag limmade ihop. Sedan borrade/stämde jag ur för låskista och beslag och satte gångjärn på, målade, och så var det klart. Men i våtutrymmen vill man inte gärna ha MDF, så det är ingen jättebra idé för din del.
Blir det inte onödigt tungt med dubbla skivor? Men enkel skiva hade slagit sig så det är ingen lösning heller. Och så våtrumsproblemet.

Jag funderar göra såsom i tråden jag länkat till ovan med klenare dimensioner på ramen men frågan är vad man ska ha istället för K-plywood. Kanske ska gå ner i dimension där också, finns väl tunnare plywoods förstås, som inte är K.

P ptk skrev:
Blir det inte onödigt tungt med dubbla skivor? Men enkel skiva hade slagit sig så det är ingen lösning heller. Och så våtrumsproblemet.

Jag funderar göra såsom i tråden jag länkat till ovan med klenare dimensioner på ramen men frågan är vad man ska ha istället för K-plywood. Kanske ska gå ner i dimension där också, finns väl tunnare plywoods förstås, som inte är K.
Det blir tungt utav 17 men det var högst avsiktligt eftersom jag ville ha lite ljuddämpning, och med gångjärn så spelar det ju ingen roll.

Snickra du en dörr av reglar och plywood, det borde helt klart räcka med 7-8mm vanlig plywood. Lägger man den så att säga innanför ytterramen så har man dessutom fått lite elegantare kanter.

Vill du ha en ännu lättare dörr så bygg en vridstyv ram, fyll med isolering, och klä med masonit.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.