I vårt kök tänkte vi ha bänkskiva av oljad ek med en induktionshäll nersänkt.

Jag tänkter att området runt spishällen är ett av hemmets mest utsatta med fettstänk, överkokning etc. Är det vanligt med missfärgning efter ett par år? Kan man förhidra det genom att olja regelbundet?

Sedan undrar jag om det förerkommer att bänskivan slår sig på grund av närheten till värmekällan.

Hur ser era erfarenheter ut av detta?

K
Mina föräldrar har en massiv bänkskiva av körsbär sedan nära 20 år tillbaka, klart man måste olja ofta, men jag skulle säga att området kring den nedsänkta vasken är mer utsatt.. det ser dock väldigt bra ut med tanke på att den legat där i snart 20 år.

Har aldrig hört att skivan skulle kunna slå sig. Det skulle vara om den är väldigt tunn kanske?

• Gilla
ermar
  • Laddar…
K
Tänk på att inte sätta de varma/vidbrända grytorna direkt på bänkskivan bara. Det var typ det första de gjorde så nu ligger det en strategiskt placerad skärbräda på ena sidan och ett galler för att ställa varma saker på på andra :)

• Gilla
Kretikos och 1 till
  • Laddar…
ullet
Vi har en ekskiva med nedsänkt häll i vårt kök sen fyra år tillbaka. Den oljas med ojämna 😁mellanrum men jag ser ingen större skillnad på skivan vid hällen eller en bit därifrån. Möjligtvis att den är mer mättad av fett nära hällen tack vare skvätt vid stekning

Undvik bara att lägga varma saker direkt på skivan (gäller även tex grytlock).

Hos oss är ekskivan som finast runt hällen. Men så gillar vi bacon också...

• Gilla
AndersPS och 7 till
  • Laddar…
Riktigt illa var det p 60-talet då många vurmade för mjuk furu, oftast lackad. Den minsta skada i lackskiktet och vatten trängde ner och missfärgade. Runt diskhoar såg det ofta rent förjävligt ut.

Här skriver flera glatt att visst ka man ha trä - om man "bara" oljar in det regelbundet, undviker hårda och heta saker, liksom rödbetsspad och liknande.
Ek är förvisso hårt, men om man nu till varje pris vill ha trä, är något av de hårda och mörka afrikanska träslagen lämpligare.

Är då sten bättre?
Glas krossas lättare mot det underlaget, och marmor är lite väl lättrepat och syrakänsligt.
Granit är det i särklass bästa stenmaterialet. Numera finns en del kompositer som kan tänkas vara bra.
Utmärkt som bakbord.

Men vad är det egentligen för fel på den gamla hederliga, rostfria plåtbänken?
Anses den inte tillräckligt exklusiv?
Visst, den kan med olämpligt underarbete vara slamrig och det går att få bucklor i den. I alla fall i nyare bänkskivor av tunnare plåt.
Men bänken tål värme och blir inte missfärgat oavsett vad du häller ut på den. Utmärkt när man snabbt vill kyla ner den där mjölkastrullen som är på väg att koka över.
Det blir inga skarvar och man kan få en falsad kant för att undvika dräll ut på golvet.

Arbetsdelen av köket är inte i första hand en utställning, utan just en arbetsplats.
Varför då välja material som måste skyddas med nötande galler, träskivor och annat? På arbetsytor!

Det dimper emellanåt ner i brevlådan små käcka meddelanden från någon mäklare. "Vi har nu sålt en fastighet i ditt område." Den infogade bilden visar oftast köket - det är ju där de flesta måste förverkliga sig själva genom att bygga bort de funktioner som fanns tidigare.
Gärna en enda, rund ho nedsänkt i en träskiva. (Alltså ingen möjlighet att diska långpannor på ett vettigt sätt, och ingen separat slask.) Överskåpen är bortplockade och i bästa fall ersatta med några få och fettutsatta öppna hyllor - man vill ha en "öppen och luftig miljö". Men uppenbarligen inga ordentliga förvaringsutrymmen.

Det finns med andra ord tjusiga utställningskök som jag gladeligen ratar.

• Gilla
kamo och 8 till
  • Laddar…
Låter som att du sett Vårat hus :D
De tidigare ägarna tog just ner skåpen och ersatte med öppna hyllplan. VÄRDELÖST!
Om ett halvår flyttar vi till ett renoveringsprojekt, då funderar jag dock på stenskiva, granit om jag får välja. Dock har jag inte mycket emot laminat då det är rätt praktiskt. Sen kan man ju bygga lite billigare och byta lite oftare istället :cool:

• Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Vi har ek-skiva med häll, kör med hårdvaxolja, innan ja satte ner häll och diskho så hälde jag på rikligt med olja 3 gånger o sista tog jag polermaskin till bilen sista putsen, inte oljat in den på 8månader o ser inte ut att behövas heller,
Den har inte slått sig vad ja kan se.
Som svar på inlägget ovan så har vi infäld diskho med 2 hoar och avställningsyta, funkar hur bra som helst :)

S
Håller med om att det byggs bort nödvändiga funktioner. Överskåpet är en av dom, skulle totalrata ett kök utan förcaringsmöjligheter för talrikar och glas i bra arbetsnivå.

• Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Rostfritt är perfekt. Kan dock bli dyrt att måttbeställa för ett helt kök och det kan se lite sterilt ut. Men en diskbänk skulle jag aldrig bygga kök utan. Övriga ytor och vid spishäll ser jag inget problem med att ha ek. Vi har slipat och oljat två ggr på 7 år och det klarar sig bra.

Har en 40mm stavlimmat ekbänkskiva med nersänkt keramikhäll.sen 10 år. Den oljas i snitt en gång om året. Inga problem med sprickor eller missfärgning. Oljade även undersidan väldigt noga innan montering.

Vi har en 40mm tjock bänkskiva i ek i vårt kök och vi har både infälld induktionshäll och diskbänk. Vi har haft skivan i ett år och den ser fortfarande ny ut. Jag har aldrig hört att ek skulle slå sig pga värmen från en induktionshäll och har väldigt svårt att tro att så är fallet.

Väljer du ek, som jag själv förespråkar som det självklara valet av material till köksbänkskiva, så tänk på att behandla den med hårdvaxolja. Jag kan varmt rekommendera Osmo Top-Oil (hårdvaxolja) den är dyr men värd varenda krona. Behandla träet tre till fyra gånger med oljan, använd en fin roller och slipa lätt ytan med ett väldigt fint sandpapper mellan strykningarna. Sista strykningen du gör så kör du med lite olja på en svamp och jobbar in i träet. Slutresultatet blir en mycket snygg och tålig yta som står emot fläckar, smuts och väta. Vätskan suger inte in i träet utan lägger sig som droppar på ytan av eken. Var bara noga med att hålla efter och torka rent med disktrasa.

Vi har spillt allt möjligt på bänkskivan allt från vin till olivolja men det är inget som syns. Runt hällen syns inga gamla fettfläckar och det finns inga mörka fläckar kring diskhon.
När ytan känns sträv, uttorkad eller sliten är det dags att olja den igen och efter det kommer den att hålla länge innan det är dags att olja igen. Tänk bara på att inte ställa varma stekpannor, kastruller, kaffekokare etc direkt på bänken och om du vill ha matoljor stående dagligen på köksbänken så använd någon form av fat under.

Så var inte rädd för att välja ek, det är ett av de bättre (om inte det bästa) materialvalen i ett kök.

ermar skrev:
I vårt kök tänkte vi ha bänkskiva av oljad ek med en induktionshäll nersänkt.

Jag tänkter att området runt spishällen är ett av hemmets mest utsatta med fettstänk, överkokning etc. Är det vanligt med missfärgning efter ett par år? Kan man förhidra det genom att olja regelbundet?

Sedan undrar jag om det förerkommer att bänskivan slår sig på grund av närheten till värmekällan.

Hur ser era erfarenheter ut av detta?

Varför inte välja granit runt spishällen? Klarar värme, fukt, knivar etc. Kostar lite mer, men du slipper oroa dig för varma stekpannor, varma fuktiga lock och annat som kan skada ytan. Kräver inget underhåll utöver vanlig rengöring och eventuellt lite stenolja någon gång om året.
Vi har granit, rostfritt och ek i vårt kök. Granit är klart tåligast.

Vårt förra kök var från tyska Noblessa. De säljer inte ekskivor. I Tyskland tycker man inte att ek duger. Varför har jag aldrig riktigt förstått.

Vi har lackad ekskiva på ca 30mm och nedsänkt spishäll sedan tre ägare tillbaks (ca 10-15år) och även om skivan har spruckit runt diskbänken så är det plan och helt oskadad runt spishällen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.