Byggahus.se
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Har du någon verklighetsuppfattning alls...
350kr... vad ska det täcka tycker du...
Jisses vilket uttalande.
:surprised:

Gällande topic låter det dock orimligt med tidsåtgång för en dörr och lite lister i min värld.

1-2tim per innerdörrmontage inkl. uppackning och montage av karmen.
Sen är ju frågan om det behövs salas på karmen med speciallösningar och så för då springer tiden iväg snabbt.
Håller med 350 är i mycket i underkant, men 700 är klart överkant. Men fattar att det är tillgång o efterfrågan som styr. ”Hatar” att alla saltar för att det finns rot. Att säga 700/h och sedan skicka 2 är ju konstigt. Hade ju lika gärna skickat hela skolklassen !? För de kan ju knappast varit 2 riktiga snickare.
 
  • Gilla
Tibb och 1 till
  • Laddar…
Om man bortser från list-tillverkningskostnaden har de tagit löjligt lång tid på sig. ÄR de dessutom två st kan en börja sätta lister medan den andra sätter upp karm + dörr. Sen kan en ta sig en kopp kaffe medan den andra sätter foder och ev salning runt dörren. Jobb klart. Max en förmiddag två gubbar om man räknar med lite ställtider och fika. Sen kan de åka och äta lunch och ta nåt annat jobb på eftermiddagen.

Jag och min fru gjorde samma grej i ett sovrum vi renoverade. Det tog ca en förmiddag och då hade vi betydligt sämre grejor än en snickare har och slog t.ex. i dyckerts med hammare istället för en dyckertpicka som gör jobbet på nolltid, samt ingen som helst förkunskap förutom Youtube.

Även om det hade varit ett gammalt sekelslifteshus med lite sneda vinklar här och där låter det som en otrolig överdebitering.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Bowman
elpaco elpaco skrev:
Du tycker inte att du precis bidragit till att ”flyghöjden” blir ännu större i denna diskussion? :thinking:
Vad jag skrev ovan...
 
Bowman Bowman skrev:
Vad jag skrev ovan...
Precis vad jag menar. Du klagar på en sak och göra samma själv. Om du avser ironisera så är det inte helt glasklart ..
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
B Brita Cissi skrev:
De har i sin snickarverkstad gjort en eklist efter mått uppmätt i vprt rum som inte är standardmått. En furulist samt dörrfoder 3 st måttanpassade.
Tänk en timmas jobb för någon med en bänksåg och fräsbord.

Rådet brukar vara att 1) diskutera med byggaren - kanske framkommer omständigheter, kanske går han ner i pris, 2) bestrid OCH betala det du tycker är rimligt.
 
Bowman Bowman skrev:
Jag har aldrig vart med om att hantverkare gör rätt för sig, någonsin. Stora som små bolag. Det är sjörövare av värsta sort. ”Kotym att ta ocker pris för bil” bara en sån sak borde ju vara olagligt. Varenda liten sak som dubbelkollas brukar vara fel. ”Oj då, det måste blivit nåt fel, hehehe”

Enda anledningen att någon är nöjd med en hantverkare/entreprenör är att man inte fattar att man har blivit skinnad. Kriminellt är vad det är. Skrämmande egentligen.
Verkar som du har haft riktig otur eller så är du en stor idiot. Vad jobbar du med?
 
  • Gilla
  • Älska
kulle och 3 till
  • Laddar…
Theclan Theclan skrev:
Verkar som du har haft riktig otur eller så är du en stor idiot. Vad jobbar du med?
Vardagsrättshaverist .. ;)
 
  • Gilla
Joak och 6 till
  • Laddar…
Bowman
elpaco elpaco skrev:
Precis vad jag menar. Du klagar på en sak och göra samma själv. Om du avser ironisera så är det inte helt glasklart ..
Ok, jag förstår vad du menar.
Men nej jag avser inte ironisera. Och ja det kan tyckas jag gör samma sak fast tvärt om.
Vi får enas om att vi har två olika åsikter.
Jag brukar göra så gott jag kan att skilja på åsikt och fakta. Det tycker jag jag gör.
Faktan jag argumenterar för är det rent statistiskt sett är ett stort problem, och inte ovanliga ytterligheter att hantverkare tar sig friheter.
Men en åsikt kan inte vara fel. Så du har rätt till din åsikt så klart.
 
Bowman
Theclan Theclan skrev:
Verkar som du har haft riktig otur eller så är du en stor idiot. Vad jobbar du med?

Jag är en stor idiot.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
B Brita Cissi skrev:
Hej!
Tagit in andra snickare för bedömning och de ligger långt lägre i pris alltså lurendrejare de som gjorde jobbet. Ockerpris!
Så vänligt av andra hantverkare att ta sig tid att titta och räkna på ett jobb som redan är utfört.
Tyckte jag såg i tråden att lister hade tillverkats i ett snickeri, detta arbete får man inte göra ROT-avdrag för.
 
  • Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Ok, jag förstår vad du menar.
Men nej jag avser inte ironisera. Och ja det kan tyckas jag gör samma sak fast tvärt om.
Vi får enas om att vi har två olika åsikter.
Jag brukar göra så gott jag kan att skilja på åsikt och fakta. Det tycker jag jag gör.
Faktan jag argumenterar för är det rent statistiskt sett är ett stort problem, och inte ovanliga ytterligheter att hantverkare tar sig friheter.
Men en åsikt kan inte vara fel. Så du har rätt till din åsikt så klart.
Källan på statistiken du hänvisat till ett flertal gånger tack.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Monterades där handtag och trycken på dörren också ?
Sen vet man ju aldrig hur snea väggarna är. Behövdes där utsalning någonstans. Kanske i olika mått. Då springer tiden iväg.
Men visst, tiden var väl lite i överkant!
 
B
Husanders Husanders skrev:
Så vänligt av andra hantverkare att ta sig tid att titta och räkna på ett jobb som redan är utfört.
Tyckte jag såg i tråden att lister hade tillverkats i ett snickeri, detta arbete får man inte göra ROT-avdrag för.
Ja det stämmer. Ingen rot listorna ostar runt 4700kr
 
Bowman Bowman skrev:
Ok, jag förstår vad du menar.
Men nej jag avser inte ironisera. Och ja det kan tyckas jag gör samma sak fast tvärt om.
Vi får enas om att vi har två olika åsikter.
Jag brukar göra så gott jag kan att skilja på åsikt och fakta. Det tycker jag jag gör.
Faktan jag argumenterar för är det rent statistiskt sett är ett stort problem, och inte ovanliga ytterligheter att hantverkare tar sig friheter.
Men en åsikt kan inte vara fel. Så du har rätt till din åsikt så klart.
Jag uppskattar statistik och fakta. Kan du delge mig länk/källa?

Jag själv bor i mindre stad och jag skulle säga att merparten är ärliga. Vi har olika kunniga, så klart. Men få fuskare/kvacksalvare då de rensar ut sig själva på grund av uselt rykte. Jag har generellt varit mycket nöjd med arbete. I ett fall missnöjd och då åtgärdades det utan extra kostnad (fel kakelsättning fogmässigt). Nu i julas hade vi en mycket noggrann VVS-are som jag tycker la ner kanske 5t för mycket (25%). Men å andra sidan är hans arbete 10/10 så jag betalar för det utan att gnälla.
 
TS har blivit lurad och ja, svenska hantisar lurar normalt sina kunder som Bowman skriver, givetvis finns det bra hantisar men de blir nog allt färre.
Någon frågade om källa tidiga, detta forum torde vara en bra källa, det finns svarta listor, flest anmälningar ARN vinner byggbolag, Det finns listor av råd till konsumenter om hur man handlar upp hantverkare, du skall ta kreditupplysning, kontrollera skatteskulder, löneskulder, ta referenser, etc dvs utgå aldrig från att en hantis gör sitt jobb utgå från det värsta.
 
  • Gilla
Tibb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.