Byggahus.se
B
Har fått bedömning av andra snickerfirmor och de ligger långt ifrån i pris o timmar. Så absolut överfakturering.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Jag har aldrig vart med om att hantverkare gör rätt för sig, någonsin. Stora som små bolag. Det är sjörövare av värsta sort. ”Kotym att ta ocker pris för bil” bara en sån sak borde ju vara olagligt. Varenda liten sak som dubbelkollas brukar vara fel. ”Oj då, det måste blivit nåt fel, hehehe”

Enda anledningen att någon är nöjd med en hantverkare/entreprenör är att man inte fattar att man har blivit skinnad. Kriminellt är vad det är. Skrämmande egentligen.
Detta är ju hets mot folkgrupp!

• Gilla
  • Haha
A:son och 6 till
  • Laddar…
L largab skrev:
700 per timme borde bara vara 5600 per 8h. 350 är ju en rimlig timpeng för hanterkare utan dyra maskiner.
Har du någon verklighetsuppfattning alls...
350kr... vad ska det täcka tycker du...
Jisses vilket uttalande.
:surprised:

Gällande topic låter det dock orimligt med tidsåtgång för en dörr och lite lister i min värld.

1-2tim per innerdörrmontage inkl. uppackning och montage av karmen.
Sen är ju frågan om det behövs salas på karmen med speciallösningar och så för då springer tiden iväg snabbt.

• Gilla
kacklarn och 5 till
  • Laddar…
E
Det känns som att det spekuleras friskt här utan att någon egentligen vet vad som är gjort förutom kunden. Lägg gärna in lite bilder så diskussionen blir mer relevant och vi kan bedöma tidsåtgången. Det är stor skillnad att sätta färdiga lister och att tillverka lister med flertalet olika mått och vinklar i tex ek och olja eller läcka ett par gånger osv.

• Gilla
andreascarlsson och 10 till
  • Laddar…
Bowman
E epw skrev:
Det känns som att det spekuleras friskt här utan att någon egentligen vet vad som är gjort förutom kunden. Lägg gärna in lite bilder så diskussionen blir mer relevant och vi kan bedöma tidsåtgången. Det är stor skillnad att sätta färdiga lister och att tillverka lister med flertalet olika mått och vinklar i tex ek och olja eller läcka ett par gånger osv.
Sannolikheten är ju knappast så.
Sen kan man ju välja att missförstå och dra till med ytterligheter åt hantverkarberras fördel.

Men är det så som det verkar, är det kriminellt.

Bowman Bowman skrev:
Enda anledningen att någon är nöjd med en hantverkare/entreprenör är att man inte fattar att man har blivit skinnad. Kriminellt är vad det är. Skrämmande egentligen.
Nja, du kan väl inte döma alla efter din oskicklighet att finna bra hantverkare? Jag har köpt många snickares tjänster, från husbygge till småjobb. Det finns fantastiska pärlor där ute och är man överens innan om pris, kontrollerar jobbet tillsammans osv är riskerna relativt små. Jag fortsätter använda mig av dessa pärlor just för att set schyssta hederliga yrkesmän!

• Gilla
Joak och 11 till
  • Laddar…
E
Bowman Bowman skrev:
Sannolikheten är ju knappast så.
Sen kan man ju välja att missförstå och dra till med ytterligheter åt hantverkarberras fördel.

Men är det så som det verkar, är det kriminellt.
Att du gissar är tyvärr orelevant. Jag väljer inte sida i detta fallet då det saknas relevant information som bilder.

Du skriver ju att dom var 6,5tim hos dig för att montera allt. Det låter väl fullt rimligt, men dom borde verkligen inte vara två nej!

Var kommer dom övriga timmarna ifrån? Resa? 1,9mil blir väl ca 1tim t/r. Är resten timmar i verkstan? Det skulle innebära ca 8timmar för tillverkning av alla lister. Låter väl inte heller helt orimligt.

700:-/tim lär ju vara per snickare. Inte heller orimligt omän överkant.

Det som dock känns orimligt är att dom är två man, bara där blir du ju dubbelfakturerad! Det som också är märkligt är att du skriver att listerna kostar ca4.500kr. Då är ju listerna betalda här, då borde inte dom inte fakturerat 8timmar ytterligare för detta?

Summa summarum. 7,5timmar total arbetstid plus 4.500kr för lister, plus servicebil för EN person torde bli skäligt omän i överkant.

Bowman
E epw skrev:
Att du gissar är tyvärr orelevant. Jag väljer inte sida i detta fallet då det saknas relevant information som bilder.
Jag gissar inte jag bedömer utefter faktan som finns.
Sen finns det alltid ”godhetsapostlar” som skall verka viktiga och tar den präktiga vägen och väljer och missförstå allt för att argumentera.
Lev i er filterbubbla eller se verkligheten.

Generellt är det ett vidrigt yrke. Individuellt finns det rent statistiskt sett självklart nån enstaka hederlig knegare.
Sen kan det ha en del med mental kapacitet att göra, inte direkt raketforskare som väljer dom praktiska linjerna i skolan.
Rent statistiskt generellt sett här med då, så ingen påpekar att denne minsann känner en(1) väldigt skärpt snickare..
Det är ”flyghöjden” mellan dessa argumentationer som ofta gör dessa diskussioner meningslösa.
Joho, nähä...

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
Solari och 3 till
  • Laddar…
J
De där snickarna skulle inte jag ta in igen. De tar ju längre tid än för mig och min pappa när vi bygger, då fikar vi halva tiden och skall klura ut hur man gör varje sak bäst med för varje ny sak.

• Gilla
Tibb och 5 till
  • Laddar…
L largab skrev:
700 per timme borde bara vara 5600 per 8h. 350 är ju en rimlig timpeng för hanterkare utan dyra maskiner.
En svensk snickare ligger normalt runt 600kr i timmen ink moms. På jobb där priset är fast är timlönen ofta lite högre. Begär en ordentligt specad faktura. Det kan ju vara omständigheter som gjort att det tagit längre tid. Det är tyvärr dyrt att anlita en riktigt snickare i Sverige. Det bästa är att lära sig själv.

• Gilla
sorneborg
  • Laddar…
Jag säger bara en sak
Alla vet vad det ska kosta
Alla vet hur många timmar tar det
MEN ingen som kan göra jobbet ;)

• Gilla
Freee123 och 15 till
  • Laddar…
Kan du förklara vad du menar med "tillverka lister"? Vad har de gjort?

Bowman Bowman skrev:
Jag gissar inte jag bedömer utefter faktan som finns.
Sen finns det alltid ”godhetsapostlar” som skall verka viktiga och tar den präktiga vägen och väljer och missförstå allt för att argumentera.
Lev i er filterbubbla eller se verkligheten.

Generellt är det ett vidrigt yrke. Individuellt finns det rent statistiskt sett självklart nån enstaka hederlig knegare.
Sen kan det ha en del med mental kapacitet att göra, inte direkt raketforskare som väljer dom praktiska linjerna i skolan.
Rent statistiskt generellt sett här med då, så ingen påpekar att denne minsann känner en(1) väldigt skärpt snickare..
Det är ”flyghöjden” mellan dessa argumentationer som ofta gör dessa diskussioner meningslösa.
Joho, nähä...
Du tycker inte att du precis bidragit till att ”flyghöjden” blir ännu större i denna diskussion? :thinking:

• Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
B
O olotor skrev:
Kan du förklara vad du menar med "tillverka lister"? Vad har de gjort?
De har i sin snickarverkstad gjort en eklist efter mått uppmätt i vprt rum som inte är standardmått. En furulist samt dörrfoder 3 st måttanpassade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.