Hela huset är snett. Ska dörrarna sitta efter vattenpasset eller ska de sitta så de lutar ikapp med huset?
För övrigt vill jag helst kasta ut nuvarande dörrar från en tidigare renovering på 80-talet och försöka hitta lite bredare och 10 cm lägre dörrar som passar huset bättre.
För övrigt vill jag helst kasta ut nuvarande dörrar från en tidigare renovering på 80-talet och försöka hitta lite bredare och 10 cm lägre dörrar som passar huset bättre.
Dörrar är ju lite svårt eftersom dom inte fungerar så bra när dom sitter snett. Det brukar ju gå att justera dom lite och sen lura ögat lite med foder och lister. I sneda hus får man ju bygga så det ser rakt ut och inte gå efter passet.
Ungefär 4 cm. Tydligast syns det när man ska montera dörrfoder vid serveringsskåpet till höger i bild. Ungefär vid bänkskivan blir det lagom med 95 mm breda foder i jugendstil. Sedan blir det 2 cm snett längst ner och när det blir gamla randiga tapeter kommer det inte bli snyggt.1 123abc skrev:
Sneda dörrar behöver inte alls vara tidstypiskt, så när man renoverar och ändå byter dörr så sätter man den rakt. Och tapet hänger man i lod, vid skåpen får det bli skillnad och utifrån att skåpen hänger snett.
4cm är mycket och då lutar karmen antingen utåt eller inåt, då sätter du karmen rakt sedan salar du så det blir jämt mot foder.1917 skrev:
Om du tippar karmen kommer dörrbladet antingen ta emot i golvet eller slå igen så det finns skaderisk.
Alternativet är att rikta huset så allt blir rakt och sedan har ni mindre problem i resten av huset.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Raka rör innan ljuddämpare eller inte?
Ventilation -
Raka PEX-rör eller andra alternativ till koppar?
Vatten & Avlopp -
Min Futurakamin.hur ska spjällen stå inskutet eller utdraget finns ett vänster ett höger.under elds
Värme allmänt -
Isolera platta garage med Isoleringsskivor EPS - raka kanter eller falsade?
Grund & Markarbeten -
Rakblad eller rakapparat?
Övrigt Off Topic