O
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
tack för svar. Som jag skrev längre upp i tråden så kvarstår felet med endast ljudkortet inkopplat, och laptopen kopplad till den på batteridrift. Allt annat urkopplat. Därför jag misstänker en extern källa.
Har inget jordproblem internt i studion, och alla kablar är skärmade och bra kvalitet. Redan gjort all felsökning du nämner. Tyvärr.
Trist. Provat att ta laptop och ljudkort till någon annan del av huset och se om du får samma problem där? Här kan det vara intressant att testa med uttag som ligger på någon av de andra två faserna, om nu bergvärmepumpen är enfas. Eller varför inte testa någon helt annanstans, dvs: en någon annans hus med ett helt annat elsystem. Då kan du i bästa fall utesluta problem i datorn och ljudkortet.

E elmont skrev:
Läs inlägget av GK100 och inte minst den sista meningen.
Min erfarenhet (som g:a ljudbyggare) är att det oftast är "svagheter" i nätdelen som vållar problem.
läst och förstått. Men har ett filter ingen relevant funktion alltså? Aldrig sett ett svar i en sån där power conditioner tråd från en elektriker. Så därför jag tänkte fråga. :)

i trådarna som gk100 skriver om rekommenderas det av nämnda skribent att sätta kondingar i serie osv. Är inte det precis vad en sån där supra grej är?

Var försiktig med vad de säger på audiofilforum. Givetvis finns det kunnigt folk där och rekommendationer om bra produkter. Men det är ofta uppblandat med extremt överprissatta produkter, pseudovetenskap och rena bluffprodukter. Jag tror att strömrenare är ett audiofilnamn på ett extremt överprissatt linjefilter.

Var har du en DC-offset och vilken skada gör den? Om det finns en DC-offset i matningen har det bara potential att göra bara skada om det sitter en järnkärnetransformator först i apparaten. Det är inte så vanligt idag.

50 Hz är en frekvens som skall finnas i nätet. Så om det hörs i högtalarna är det någon annan förklaring än att det är störningar på nätet. Jag tror som @Bo.Siltberg att det är jordrelaterat. Signaljord och skyddsjord bör ligga ihop på max ett ställe. De kan även vara helt åtskilda.

Det högfrekventa kan mycket väl komma via nätet. Tyvärr kan jag inte svara på vad du kan göra åt det.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Trist. Provat att ta laptop och ljudkort till någon annan del av huset och se om du får samma problem där? Här kan det vara intressant att testa med uttag som ligger på någon av de andra två faserna, om nu bergvärmepumpen är enfas. Eller varför inte testa någon helt annanstans, dvs: en någon annans hus med ett helt annat elsystem. Då kan du i bästa fall utesluta problem i datorn och ljudkortet.
Bvpn är trefas. Betyder det att problemet bör va samma överallt? Ska kolla vad mer är på denna grupp. Kyl/frys, disk, tvätt och tork kanske?!

testat på andra ställen. Inga problem. Det är så märkligt. Problemet kommer och går. När jag spelar in och göra flera tagningar efter varandra kan några vara brusiga och andra rena. Så jag tänker att det är nått som går på och av. Enda jag kan tänka mig är bvpn. Kanske kyl/frys också? Annars är jag ensam hemma och inget annat igång när jag jobbar än studion. Inga i det omedelbara grannskapet är hemma dagtid heller.

Bvpn är trefas. Betyder det att problemet bör va samma överallt? Ska kolla vad mer är på denna grupp. Kyl/frys, disk, tvätt och tork kanske?!

testat på andra ställen. Inga problem. Det är så märkligt. Problemet kommer och går. När jag spelar in och göra flera tagningar efter varandra kan några vara brusiga och andra rena. Så jag tänker att det är nått som går på och av. Enda jag kan tänka mig är bvpn. Kanske kyl/frys också? Annars är jag ensam hemma och inget annat igång när jag jobbar än studion. Inga i det omedelbara grannskapet är hemma dagtid heller.
Skydds jord ska vara separerad från signaljord för även om bägge kallas jord är det helt skilda saker och är dom ihopkopplade kan störningar mycket väl komma den vägen.
Det som "lusar ner" elnätet är ofta frekvensstyrningar som ju i dag finns i vart och vartannat hushåll, dimmer, och annan elektronisk utrustning. Oftast färdas störningarna inte så långt men där man har lite tyngre industri så kan störningarna spridas lite längre sträckor.
Tyvärr är min erfarenhet av nätfilter troligen lite för g:a för att den ska vara av nått större värde i dag.

• Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
En släkting hade problem att en förstärkare funka dåligt och där kunde de isolera felet till ledspottarna i taket. Var så dåliga omformare i dessa.

E
Hade du inte kunnat åka dit och se om du kan få rätt på det @elmont, kunde blivit en bra tråd?

• Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
E elmont skrev:
Skydds jord ska vara separerad från signaljord för även om bägge kallas jord är det helt skilda saker och är dom ihopkopplade kan störningar mycket väl komma den vägen.
Det som "lusar ner" elnätet är ofta frekvensstyrningar som ju i dag finns i vart och vartannat hushåll, dimmer, och annan elektronisk utrustning. Oftast färdas störningarna inte så långt men där man har lite tyngre industri så kan störningarna spridas lite längre sträckor.
Tyvärr är min erfarenhet av nätfilter troligen lite för g:a för att den ska vara av nått större värde i dag.
funderar… googlar… slår upp ord ni nämner… om man förutsätter nu att det är som jag tror och att problemet är strömmen som kommer in i studion. Kan jag köpa en isolationstrafo och koppla emellan studioutrustningen och vägguttaget? Det borde väl lösa problemen?
Förstår inte riktigt termerna men hur ”stor” ska den va för att klara 200w utrustning?
Kan en sån här manick funka?
https://www.elfa.se/sv/isolationstr...&pos=25&origPos=25&origPageSize=50&track=true

Eller är det bättre att ringa en elektriker, få ström utdragen separat från proppskåpet i huset, och sen koppla in en sån där isolationstrafo i proppskåpet?

Om du har en DC-offset på matningen så kommer den försvinna med en transformator. Möjligen att vissa högfrekventa störningar filtreras bort. En fulltransformator som klarar en belastning på 200W är ju varken en stor eller dyr sak. Så om du tror på idén är det bara att prova. Kanske i kombination med ett linjefilter. Ofta är det ganska oklart vilken åtgärd som får vilken effekt även för dem som jobbar med störningar och filter.

• Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Eller är det bättre att ringa en elektriker, få ström utdragen separat från proppskåpet i huset, och sen koppla in en sån där isolationstrafo i proppskåpet?
Med din lilla last du vill skydda eller isolera enligt tex vad som skrivs i Martin Lundmarks trådar krävs väldigt lite både för trafo och ev andra komponenter man kan använda för filter etc. Om du tar in elektriker förhör då i förväg så det finns någon kunskap eller intresse som passar jobbet det är nog inte så vanligt skulle jag tro.

Och som nämnts gå inte på för mycket av det som tas upp i olika audioforum etc. I grunden är det sällan så komplicerat att rå på diverse störningar oavsett i vilka sammanhang. Det görs tyvärr ibland till lite mer svartkonst än det är enligt min erfarenhet av i stort all störproblematik man kan tänka sig och i mitt fall oftast industriellt eller kraftbranschen.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
i trådarna som gk100 skriver om rekommenderas det av nämnda skribent att sätta kondingar i serie osv. Är inte det precis vad en sån där supra grej är?
Hej Niclas

Jag är osäker var jag rekommenderat att sätta i kondensatorer i serie för att lösa störningsproblematik. Du får gärna visa var det står.

Det finns så kallade DC-blockers med en kombination av kondensatorer och dioder för att stoppa likström.
http://www.jenving.se/products/view/dc-blocker-md01-16-eu-3024000378

Jag har en transformator som matar min ljudanläggning den fungerar som ett ”filter” för både DC och högfrekventa störningar. Jag har, så kallad, delad fas” på sekundärsidan (mot lasten) med mittpunkten kopplad till husets jord, och undviker därigenom strömmar i skyddsjorden.

Man skulle kunna beskriva det, som att transformatorn isolerar och ”startar om elnätet”. Hur bra det blir beror på hur mycket ledningsbundna störningar man har, och hur mycket arbete (tid och pengar) man lägger ned (behöver lägga ned) på att ”finlira” avstörningen.

Här är exempel på en liten (400 VA) okapslad transformator som kan kopplas till olika primärspänningar ( 400 V eller 230 V) och som levererad ”split fas” spänning (2x115 V) på sekundärsidan.
https://www.conrad.se/p/isolation-transformer-stu-4002x115-716514
Söker du vidare kan du nog hitta större (lämpligare) transformatorer.

Det är en finess att ansluta primärsidan mellan två faser (400 V) eftersom många störningar är enfasiga.

Den kan eventuellt vara väl så liten om du har t.ex. effektstarka slutsteg och kräver kapsling och en auktoriserad elektriker för installation. Men den visar på vad som kan användas som transformator.

Eftersom den har ”delad fas” på sekundärsidan så undviker man störströmmar i jordledarna i studioutrustningen samt man kan ansluta (lika stora) filterkondensatorer mellan respektive 115 V spänningar och jord utan att det blir extra läckströmmar.

Dessa filterkondensatorer tillsammans med transformatorns serieinduktans skapar bra filterverkan.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Med din lilla last du vill skydda eller isolera enligt tex vad som skrivs i Martin Lundmarks trådar krävs väldigt lite både för trafo och ev andra komponenter man kan använda för filter etc. Om du tar in elektriker förhör då i förväg så det finns någon kunskap eller intresse som passar jobbet det är nog inte så vanligt skulle jag tro.

Och som nämnts gå inte på för mycket av det som tas upp i olika audioforum etc. I grunden är det sällan så komplicerat att rå på diverse störningar oavsett i vilka sammanhang. Det görs tyvärr ibland till lite mer svartkonst än det är enligt min erfarenhet av i stort all störproblematik man kan tänka sig och i mitt fall oftast industriellt eller kraftbranschen.
låter ju bra. Så en isolationstrafo behöver filtreras med ett nätfilter för att elen ska bli ”ren”? Efter att ha försökt förstå detta genom googling låter det för bra för att va sant?!
Varför säljer inte någon en sån här kombo direkt bara? Vad är nackdelarna?

ökt förstå detta genom googling låter det för bra för att va sant?!
Varför säljer inte någon en sån här kombo direkt bara? Vad är nackdelarna?
Hej Niclas

Denna kombination innebär inte att elkraften blir helt ”ren” men tekniken (med transformatorer i större skala) är väldigt vanlig för att isolera störande och störd utrustning från varandra, tex. ljudstudios.

I datorernas ”ungdom” såldes störskyddstransformatorer utförda enligt ”Semco 115X-1985” för att undvika störningar. Så det jag beskriver är inget nytt, bara att tillämpa kunskap som finns.

Som nackdel kan nämnas att en transformator tar plats, avger värme, kan ibland avge ljud (t.ex. ibland när den filtrerar) kostar i installation, mm.

Att jag skrev om ”extra” filterkondensatorer är att ta ”höjd” för att utnyttja transformatorns filteregenskaper, är inte alltid nödvändigt beroende på typ av störningar och transformatorns egenskaper.

Kom ihåg att man måste har elkraftkunskaper för att göra en korrekt installation.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Niclas

Jag är osäker var jag rekommenderat att sätta i kondensatorer i serie för att lösa störningsproblematik. Du får gärna visa var det står.

Det finns så kallade DC-blockers med en kombination av kondensatorer och dioder för att stoppa likström.
[länk]

Jag har en transformator som matar min ljudanläggning den fungerar som ett ”filter” för både DC och högfrekventa störningar. Jag har, så kallad, delad fas” på sekundärsidan (mot lasten) med mittpunkten kopplad till husets jord, och undviker därigenom strömmar i skyddsjorden.

Man skulle kunna beskriva det, som att transformatorn isolerar och ”startar om elnätet”. Hur bra det blir beror på hur mycket ledningsbundna störningar man har, och hur mycket arbete (tid och pengar) man lägger ned (behöver lägga ned) på att ”finlira” avstörningen.

Här är exempel på en liten (400 VA) okapslad transformator som kan kopplas till olika primärspänningar ( 400 V eller 230 V) och som levererad ”split fas” spänning (2x115 V) på sekundärsidan.
[länk]
Söker du vidare kan du nog hitta större (lämpligare) transformatorer.

Det är en finess att ansluta primärsidan mellan två faser (400 V) eftersom många störningar är enfasiga.

Den kan eventuellt vara väl så liten om du har t.ex. effektstarka slutsteg och kräver kapsling och en auktoriserad elektriker för installation. Men den visar på vad som kan användas som transformator.

Eftersom den har ”delad fas” på sekundärsidan så undviker man störströmmar i jordledarna i studioutrustningen samt man kan ansluta (lika stora) filterkondensatorer mellan respektive 115 V spänningar och jord utan att det blir extra läckströmmar.

Dessa filterkondensatorer tillsammans med transformatorns serieinduktans skapar bra filterverkan.
Hej Martin!
Ja det var nog jag som läste fel. Det var ungefär det som du skrev i denna post du skrev tidigare också tror jag.
Vad tror du om isolationstranformatorn jag länkade till ovan? Skulle en sån fungera?

https://www.elfa.se/sv/isolationstr...&pos=25&origPos=25&origPageSize=50&track=true

Om jag går din rutt, förstår jag det rätt i att jag då skulle behöva två faser i studion? Inte bara enfas som i dagsläget? Byggs detta in i en elcentral på något vis, eller är den fristående precis brevid utrustningen? Den du länkade till behöver nog en fackman hjälpa mig med är jag rädd eftersom jag knappt förstår ens vad el är…

edit: länk. Den ser ju ut att va ”portabel” och inte kräva nån elektriker för installation?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.