Hej, funderar på en smeg-spis till nya köket. Vill ha 70-90 cm och har kollat på C92IPX9. Någon som har den? Bra/dålig?

Andra tips? Vill ha induktion, minst 70 bred.

Mvh

P
Är det för funktionen eller utseendets skull?
funktionsmässigt finns det betydligt bättre spisar, många klagar på ugnarna och en del på induktionen.

electroluxaren skrev:
Är det för funktionen eller utseendets skull?
funktionsmässigt finns det betydligt bättre spisar, många klagar på ugnarna och en del på induktionen.
50/50 skulle jag säga. Förväntar mig ingen superugn på något sätt men visst den ska inte vara katasrof.
Sålänge den gör det den ska så är jag nöjd

P
Ugnen funkar att värma tallrikar i.
Men det är ju frågan vad du skall göra i den.

Jag har en sån och är skitnöjd. Det enda som är sådär är uppvärmimgstiden för stora ugnen. Inte lika snabb som i vår gamla inbyggnadsugn. Annars bara bra att säga. Grymt skönt att slippa allt vad touch heter. Bra med plats mellan plattorna så man kan köra 3 stekpannor bredvid varandra. Vi kompletterade med fler plåtar direkt då det bara ingick en eller två. Klockrent med två ugnar när man ska göra "kött och potatis" :)

//Benke

S
Har inte den spisen men har bara smeg-varor i köket (ej självvalt). Gasspisen är helt bra, men har ej stor erf av gasspisar. Ugnen, köksfläkten: nja. Kylen med franska dörrar: helt ok, men först efter ett nödvändigt kompressorbyte på garanti (efter lite bråk). Sammantaget tycker jag Smegs grejer överlag är snyggare än bra. Men jag är ingen expert som electroluxarn verkar vara.

M Maestrono skrev:
50/50 skulle jag säga. Förväntar mig ingen superugn på något sätt men visst den ska inte vara katastrof.
Sålänge den gör det den ska så är jag nöjd
@Maestrono hur gick det sen? Köpte du någon Smeg spis? Håller på att bygga nytt och gillar utseendet på de fristående dubbelugnsspisarna. Hur är kvaliteten på Smeg?

P Panelmannen skrev:
@Maestrono hur gick det sen? Köpte du någon Smeg spis? Håller på att bygga nytt och gillar utseendet på de fristående dubbelugnsspisarna. Hur är kvaliteten på Smeg?
har haft en C92IPX8 och en nu en C92IPX9 och ugnens fläkt för ett JÄVLA liv på den senare. X8 var rätt tyst men på X9 låter den lika högt som vår köksfläkt. Har haft hit reparatör ett par vändor och kollat, mätt och bytt nån givare men själva fläktens ljud går inte få ner. Skulle absolut inte köpa den idag även om vi är jättenöjd med både ugnar och hällen.

//Benke

Jag har en smalare variant (C6IMX9), men de beter sig nog rätt likt. Den låter mer än tidigare spisar jag haft, kostade nog mer per funktion/kvalitet än andra märken, fast jag skulle köpa den igen om jag skulle bygga nytt kök.

Vad gäller uppvärmning, hastighet, jämnhet och andra jämförbara funktioner är den varken bättre eller sämre än andra vanliga hemmaspisar jag testat, men hanteringen är kanon. Inga eländiga touchreglage utan riktiga vred med bra grepp och lite mjuk svikt som på en gammal AGA. Att använda barnlås, ställa klockan, koppla ihop två zoner eller starta ett turboläge är enkelt och intuitivt och inget man behöver googla eller leta instruktionsbok för. Tillräckligt sval lucka och smidiga utdragbara skenor. Och snygg i mina ögon, men det är ju väldigt subjektivt.

Det finns säkert någon annan spis som sparar sekunder i uppvärmingstid, ger en ännu jämnare yta om man kör många bryléer samtidigt och har inbyggd termometer (som jag faktiskt skulle vilja ha), men för mig väger hanteringen och känslan av "riktig spis" upp de eventuella bristerna med råge.

Bara för att förtydliga. Jag är ingen snobbig märkesfreak, äger inget annat av Smegs prylar (som ofta är fula och överdesignade) och kör Skoda. Däremot har jag jobbat mycket med användargränssnitt i alla möjliga former och går igång när någon fått till det bra.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
P Panelmannen skrev:
Jag köpte spisen ja. Som benke säger är det ett helvetes oljud från fläkten under tiden och efter man lagat mat. Detta drar ner betyget enormt. Är annars väldigt nöjd. Skönt att slippa allt vad touch heter, samt det är skönt med 90-spis

Redigerat:
Det var lite otippat att ugnsfläkten skulle låta såå illa! Gillade att den hade Pyrolysrengöring, inte så vanligt på fristående "Range" spisar vad jag sett. Vill egentligen ha en gasspis men kan förstå att rengöringen är mycket enklare på en induktion. Svåra val!

Gillar med tanken på pyrolysen (är bara i stora ugnen dock) men med tanke på hur ofta jag använder pyrolys (en gång per år Max) och hur ofta jag stör mig på fläktljudet (varje gång ugnen är igång) så hade jag köpt en annan spis:)

//benke

Pyrolys är ett sattyg

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.