Går det att sätta en hörlurskabel i uttaget för lurar i telefonen och sätta in andra änden in i en gammal stereo,för att kunna t.ex.lyssna på spotify genom stereon?Funkar ju från TV:n i alla fall till stereon.

Det är väl itne riktigt nivåanpassat osv men funkar brukar det göra

En hallonpaj med xbmc kör jag airplay till för att få spotify i stereon....

Belkin Music Receiver är inte en bra produkt för hemmastereon. Den har en del konstigheter för sig som gör att ljudkvaliteten varierar beroende på signalstyrka. Terratecs Noxon har inte det problemet.

Bt- mottagaren ansluter man till AUX-ingången i bilstereon. Strömmatningen plockade jag ifrån bilstereomatningen via en DC/DC-omvandlare. Funkar också med en slaktad cigguttag-till-USB-adapter.

Funkar utmärkt. 3,5 mm stereojack till RCA, kostar kanske 50 spänn, sedan är det bara att tuta och köra.

Eftersom många telefonlurar är förhållandevis lågohmiga är väl nivån på utsignalen inte så fel att det inte går att använda, (det handlar inte om flera tiopotenser fel). Men visst är det skillnad på linjeutgång 100-150mV kanske och hörlursutgång med kanske 250-500 mV.

En felaktig signalnivå kan bli negativ för ljudkvaliteten, men den enkla 3,5 mm stereojack till RCA funkar oftast.

Om signalnivån skulle bli ett problem (vilket jag inte tror, jag har kört i stort sett alla tänkbara hörlursuttag, MP3-spelare, telefon, dator osv kopplade till vanliga stereostärkare), så är det bara att sänka volymen lite på telefonen. Problem solved.

På min Avensis -05 med dubbel-DIN originalstereo så finns det ingen AUX-ingång tyvärr, och FM-sändare har inte heller funkat något vidare. Lösningen? En gammal hederlig "CD till kassett" adapter, alltså en kassett med en kabel där det i änden sitter en 3,5 mm plugg. Sänker jag bara volymen på telefon så blir ljudet om inte bra så helt acceptabelt i alla fall.

• Gilla
Himmapularen
  • Laddar…
Provade igår att ansluta och det funkar fint med kabeln.

[SKPG]Zamora;1689252 skrev:
På min Avensis -05 med dubbel-DIN originalstereo så finns det ingen AUX-ingång tyvärr, och FM-sändare har inte heller funkat något vidare. Lösningen? En gammal hederlig "CD till kassett" adapter, alltså en kassett med en kabel där det i änden sitter en 3,5 mm plugg. Sänker jag bara volymen på telefon så blir ljudet om inte bra så helt acceptabelt i alla fall.
Det finns (har funnits iaf) trådad FMsändare som man monterar mellan antenn och antennintag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.