1 392 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Smäll i pelletskamin
När vi eldade i vår gamla pelletskamin i våras så hände det vid två tillfällen att den matade pellets o det började glöda så smått men tog inte riktigt fyr. Sedan när fläkten började köra så rök det en del och efter en stund så small till det till ordentligt eller som en rejäl puff och sedan fylldes hela kaminen med eld för att sedan brinna som vanligt.
Någon som vet vad det kan bero på?
Någon som vet vad det kan bero på?
Märkligt att inte fläkten gått hela tiden?
Du fick en poff då brandgaserna övertändes pga syretillförseln när fläkten startade.
Skulle tro att fläkten ska gå hela tiden (med olika varvtal) från det att kaminen ska starta tills den stänger av sig.
Du fick en poff då brandgaserna övertändes pga syretillförseln när fläkten startade.
Skulle tro att fläkten ska gå hela tiden (med olika varvtal) från det att kaminen ska starta tills den stänger av sig.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Den har alltid startat med att fläkten inte går (iaf inte vad jag kan höra). Sen när det börjat glöda ordentligt i pelletsen så har fläkten dragit igång.L lat skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Gengasexplosion!
Jag tror att du har för dåligt drag i skorstenen. Det hade jag .Pannan fylldes med gas och sen small det när den tände. Hände när skorstenen var kall. Lösningen var att köra pellets med låg effekt hela tiden tills skorstenen blev varm och började suga ordentligt.H hedde skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden