Hej!
Vi håller på att bygga ett garage i form av friggebod för förvaring av flakmopped och cyklar i Göteborgs skärgård.
Tanken är att låta det vara obehandlat eller ev en strykning med järnvitriol för att dels få ner underhållet men framför allt ett avbrott mot huvudbyggnaden och göra det mindre synligt där det ligger intryckt mot en klippa.
Det blir sedumtak och plåtarna på vindskivorna är silver, likaså takavvattningen.
Två frågor ang över och underbleck,
Vilken färg( vita fönster/port, omålade foder)?
Hade ni satt överbleck eller en tryckimpregnerad bräda så som på huvudbyggnaden?
Jag har testrenoverat trädgårdsförådet( fd ”utedasset”, det är behandlat med vitriol men saknar bleck.
Bifogar lite bilder.
Vi håller på att bygga ett garage i form av friggebod för förvaring av flakmopped och cyklar i Göteborgs skärgård.
Tanken är att låta det vara obehandlat eller ev en strykning med järnvitriol för att dels få ner underhållet men framför allt ett avbrott mot huvudbyggnaden och göra det mindre synligt där det ligger intryckt mot en klippa.
Det blir sedumtak och plåtarna på vindskivorna är silver, likaså takavvattningen.
Två frågor ang över och underbleck,
Vilken färg( vita fönster/port, omålade foder)?
Hade ni satt överbleck eller en tryckimpregnerad bräda så som på huvudbyggnaden?
Jag har testrenoverat trädgårdsförådet( fd ”utedasset”, det är behandlat med vitriol men saknar bleck.
Bifogar lite bilder.
Administrator
· Skåne
· 8 352 inlägg
Med silver antar jag att du menar typ rheinzink? Jag hade nog satsat på över- och underbleck av det. Tycker det är fint som ni har testrenoverat utedasset och det vore synd att ha för mycket vitt där. Ofärgad plåt som rheinzink kommer att mattas av med tiden och jag tror det smälter bra in i den vitriolade fasaden. Den kan du också måla sedan om du skulle vilja.
Administrator
· Skåne
· 8 352 inlägg
Snyggt, det var ett bra alternativ 👍🏻
Klicka här för att svara