Hej!

Vi håller på att bygga ett garage i form av friggebod för förvaring av flakmopped och cyklar i Göteborgs skärgård.

Tanken är att låta det vara obehandlat eller ev en strykning med järnvitriol för att dels få ner underhållet men framför allt ett avbrott mot huvudbyggnaden och göra det mindre synligt där det ligger intryckt mot en klippa.

Det blir sedumtak och plåtarna på vindskivorna är silver, likaså takavvattningen.

Två frågor ang över och underbleck,
Vilken färg( vita fönster/port, omålade foder)?
Hade ni satt överbleck eller en tryckimpregnerad bräda så som på huvudbyggnaden?

Jag har testrenoverat trädgårdsförådet( fd ”utedasset”, det är behandlat med vitriol men saknar bleck.

Bifogar lite bilder.

• En oavslutad träbyggnad med isoleringsmaterial, byggnadsställningar, grusgrund, och träavfall i en trädgård. Cloudy sky.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion, halvfärdigt bygge, solpaneler på tak, klippor i förgrunden, hus och grönska i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Vitt hus med fönster, träbjälkar, reflektion av molnig himmel.
    Skapa konto
  • Rad av vita fönster på en husfasad med trädetaljer och molnig himmel.
    Skapa konto
  • Träskjul med fönster på klippa, omgivet av grönska, med hustak i bakgrunden. Grått molnigt väder.
    Skapa konto
Med silver antar jag att du menar typ rheinzink? Jag hade nog satsat på över- och underbleck av det. Tycker det är fint som ni har testrenoverat utedasset och det vore synd att ha för mycket vitt där. Ofärgad plåt som rheinzink kommer att mattas av med tiden och jag tror det smälter bra in i den vitriolade fasaden. Den kan du också måla sedan om du skulle vilja.

• Gilla
Krypstocken
  • Laddar…
Vi satte svarta bleck och sedan en fjällpanel behandlad med tjärvitriol ovan och under blecken. 10 poäng :) Fönster på trähus, delvis öppen dörr, uteplats, klar himmel, vägglampa, reflektion av träd.
Skapa konto

• Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Snyggt, det var ett bra alternativ 👍🏻

Tack. Det blir nog till att byta iaf underdelen efter 5-10 år beroende på väderstreck så det gäller att ha några fjällpaneler i reserv :)

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.