Hej!
Jag ska renovera ett äldre hus. 1,1-2 plans idag. Zon 2
Ska ta bort en bärande vägg i mitten av huset..
Var hos byggfirman där de sa att de krävs limträbalk med mått 145x315 , men då kapar jag skallen varje gång. Så om
Jag ersätter med stålbalk/h-balk etc?

Ingen vet hur man räknar om i det. Blir galen!

Mått:
Huset bredd blir ungefär 8m
Bärande väggen blir i mitten. Dvs 4,20 i ena rummet och 3,60 i andra där den bärande står som ful vägg idag.
Tanken är öppen planlösning på bottenvåningen med stort kök.

Vet någon hur jag räknar ut?

Redigerat:
Leonita DG Leonita DG skrev:
Vet någon hur jag räknar ut?
Yes. There are those who know. But those who know make a living from it, so no one will do it for free. And they won't do it based on your laconic information. You need knowledge about the construction of the house. The roof, its covering. The length of the beam and in fact the spacing of the support points. You can't do without a site visit.

• Gilla
Leonita DG
  • Laddar…
S sturnus skrev:
Yes. There are those who know. But those who know make a living from it, so no one will do it for free. And they won't do it based on your laconic information. You need knowledge about the construction of the house. The roof, its covering. The length of the beam and in fact the spacing of the support points. You can't do without a site visit.
Jag skulle kunna backtracka lasterna med den angivna dimensionen på limträbalken, och på så sätt räkna ut en lämplig stålbalksdimension. Balklängden 8m va? Det vore absolut bäst och dra ut på plats och ta reda på allt jag behöver, men det är som du säger, orka om man inte får betalt / Professionell allmän-konstruktör

• Gilla
Leonita DG
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.