Jag håller på att ta bort gammal puts i källaren. Det är kalkputs och en hel del har redan trillat ner av sig själv så det sitter ganska löst. Jag har börjat med en vanligt stålborste men det tar tid! Vilket elverktyg passar bäst för att göra jobbet lite enklare?

Stålborste till borrmaskin:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=69700627

Stålborste till vinkelslip:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=018203
eller
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=256047

Jag vill ju att det skall gå undan samtidigt som jag inte vill skada underlaget (leca-block).

Jag skulle nog testat med bilmaskin med kakelmejsel.

muruc skrev:
Jag skulle nog testat med bilmaskin med kakelmejsel.
Jag har redan kört med borrhammare + kakelmejsel och med den har jag fått ner det mesta. Men det är ju inte något precisionsverktyg direkt och tar man i lite för mycket så ryker en del av väggen. Det är därför jag vill ha en hyfsat skonsam stålborste som kan ta bort det sista med utan att skada väggen.

Hyr en giraffslip (eller liknande) med diamantskiva så blir det ju slätt...

Något slätt underlag vill jag inte ha. Dels för att jag inte vill slipa ner LECA-blocken och dels för att den nya putsen inte lär fästa lika bra på ett slätt underlag.

Det som sitter kvar idag är de sista mm puts som sitter mellan LECA-kulorna. Det är som sagt var ganska lätt att få bort med en vanlig stålbortse men det tar ju en faslig tid.

Är det någon som har erfarenhet av att köra med stålborste till vinkelslip?

Stålborste på vinkelslip? Jo tack, och min bröstkorg oxo... Ta det försiktigt med sådana prylar, ska du köra så tycker jag det är nödvändigt med:

1) Vinkelslip med bra vibrationsdämpning (stålborsten är synnerligen obalanserad)
2) Vinkelslip med ställbart varvtal (du vill inte köra i 10krpm)

phl skrev:
Stålborste på vinkelslip? Jo tack, och min bröstkorg oxo... Ta det försiktigt med sådana prylar, ska du köra så tycker jag det är nödvändigt med:

1) Vinkelslip med bra vibrationsdämpning (stålborsten är synnerligen obalanserad)
Jag kör ofta stålborste i både 10 och 11krpm, mest rost på stål i och för sig, och högsta kvaliten på stålborsten. Tycker det funkar bra, och jag har inte haft problem med att den är obalanserad (har iofs bra bosch vinkelslip att köra med). Har inte problem med hastigheten heller (annat än om man för bryskt kör in i en vass kant - då kan det flyga några strå, men då ska man vara klumpig).

Ska du däremot kombinera vinkelslip, stålborste och puts så kommer du att behöva en riktigt bra mask...det kommer att damma, massor.

Är egentligen rätt tveksam till att detta är den bästa metoden - stålborste i 80m/s kommer nog att väldigt lätt att äta sig rakt in i lekablocken. Roliga kast kommer du kanske att få på köpet också.

Nej jag rekommenderar dig en "stålborstkvast" - finns att köpa i tex färgaffärer eller välsorterade bygghandlar. Ser ut som en vanlig kvast fast med stålborsthuvud - river snabbt och bra.

Sen är jag inte helt säker på om du måste få ner all putsen för att putsa igen - jag har aldrig putsat själv så jag har ingen koll - men jag hade börjat med att checka upp detta.

phl skrev:
Daniel_N skrev:
Är egentligen rätt tveksam till att detta är den bästa metoden - stålborste i 80m/s kommer nog att väldigt lätt att äta sig rakt in i lekablocken. Roliga kast kommer du kanske att få på köpet också.
Det är lite det här jag var rädd för; att vinkelslipen är för stark helt enkelt. Jag tror att jag testar med en stålborste till borrmaskien så får vi se hur det går.
Någon som vet var det finns en bredare sådan här:
http://www.clasohlson.se/Archive/Im...25_6826_6827_6828_X_2008-07-08_093016_611.jpg

Daniel_N skrev:
Sen är jag inte helt säker på om du måste få ner all putsen för att putsa igen - jag har aldrig putsat själv så jag har ingen koll - men jag hade börjat med att checka upp detta.
Som det är nu så finns det en del ”klumpar” kvar på väggarna. Dom är för små för att få bort med borrhammare men för stora för att vara kvar.

Vad sägs om att hyra en Festo saneringsfräs?

/Kent

Daniel_N skrev:
Jag kör ofta stålborste i både 10 och 11krpm, mest rost på stål i och för sig, och högsta kvaliten på stålborsten. Tycker det funkar bra, och jag har inte haft problem med att den är obalanserad (har iofs bra bosch vinkelslip att köra med). Har inte problem med hastigheten heller (annat än om man för bryskt kör in i en vass kant - då kan det flyga några strå, men då ska man vara klumpig).
Se där, då har jag nog haft problem med billigare stålborstar. Vinkelslipen är det nämligen inget fel på ;)

Det är stålkoppsborstar jag har menat i alla mina inlägg om läskiga stålborstar på vinkelslipen.

phl skrev:
Det är stålkoppsborstar jag har menat i alla mina inlägg om läskiga stålborstar på vinkelslipen.
Beror inte graden av läskighet rätt mycket på diameter? jag inbillar mig att en större diameter ger mer av kast och att den "vandrar".

En liten diameter blir ju lite av att borra...

Jag vet ju inte vilken typ av stålborste som Daniel_N syftade på men jag tycker att ett av problemen med obalans i KOPPborstarna är att vid höga varvtal så tvingar centrifugalkraften borsten utåt. Dessutom har borsten i billiga borstar en tendens att lossna och flyga iväg. De borrar sig lätt in lite i huden, det är otäckt. Sätter du ett sådant i ögat lär du få permanenta skador, använd ögonskydd och se till att alla i omgivningen gör det oxo!

phl skrev:
Jag vet ju inte vilken typ av stålborste som Daniel_N syftade på men jag tycker att ett av problemen med obalans i KOPPborstarna är att vid höga varvtal så tvingar centrifugalkraften borsten utåt. Dessutom har borsten i billiga borstar en tendens att lossna och flyga iväg. De borrar sig lätt in lite i huden, det är otäckt. Sätter du ett sådant i ögat lär du få permanenta skador, använd ögonskydd och se till att alla i omgivningen gör det oxo!
Det var nog inte koppborstarna som skulle i vinkelslipen :) mao så går de i borrmaskinen och man kanske inte behöver köra med överljudsfart...:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.