56 575 läst ·
30 svar
57k läst
30 svar
Slår i rören? Lokalisera och åtgärda?
Sida 1 av 3
Hej!
Jag har ett problem att det dunkar/slår i rören. Problemet hade inte varit så svårt att åtgärda om jag visste vart det kom ifrån. Tex byta en dålig blandare.
Men i morse så hörde jag hur det slog i rören, utan att någon använde vattnet. Det var bara jag hemma och jag använde inte vattnet. Inget var heller igång som tex tvättmaskin, diskmaskin eller toaletten. Jag har försökt flera gånger att lokalisera vart det kommer ifrån, men utan framgång. Det ända jag kan tyckas höra är att det blir tydligare ju närmare man kommer varmvattenberedaren. Nån som har nått tips på hur jag ska få detta avhjälpt? Jag vill inte att det ska slå i rören. Med tanke på att det inte är så hälsosamt för just rören. Kan tillägga att varmvattenberedaren är nästan ny, mindre än ett år gammal.
Mvh Patrik
Jag har ett problem att det dunkar/slår i rören. Problemet hade inte varit så svårt att åtgärda om jag visste vart det kom ifrån. Tex byta en dålig blandare.
Men i morse så hörde jag hur det slog i rören, utan att någon använde vattnet. Det var bara jag hemma och jag använde inte vattnet. Inget var heller igång som tex tvättmaskin, diskmaskin eller toaletten. Jag har försökt flera gånger att lokalisera vart det kommer ifrån, men utan framgång. Det ända jag kan tyckas höra är att det blir tydligare ju närmare man kommer varmvattenberedaren. Nån som har nått tips på hur jag ska få detta avhjälpt? Jag vill inte att det ska slå i rören. Med tanke på att det inte är så hälsosamt för just rören. Kan tillägga att varmvattenberedaren är nästan ny, mindre än ett år gammal.
Mvh Patrik
Redigerat:
Problemet kan lösas med en "stötdämpare". Se länken!
http://www.comtech-control.com/files/Tryckslagsd%E4mparen%20produktinfo.pdf
http://www.comtech-control.com/files/Tryckslagsd%E4mparen%20produktinfo.pdf
låter som din säkerhetsventil behöver bytas!boje skrev:Hej!
Mvh Patrik
normalt är att de är på 9 bar men det finns även för 10
Hej,
om du är ansluten till ett vattenät med andra förbrukare och ligger på slutet av ledningen eller långt ned kan andra hushåll orsaka tryckstötar i dina ledningar. Det kan vara förklaringen till varför du hör ljuden även om du inte tar vatten själv.
om du är ansluten till ett vattenät med andra förbrukare och ligger på slutet av ledningen eller långt ned kan andra hushåll orsaka tryckstötar i dina ledningar. Det kan vara förklaringen till varför du hör ljuden även om du inte tar vatten själv.
hmm... vart tror ni man skulle montera en dämpare? Nära VVB? Jag har en tvättmaskin nästan intill VVB, kanske kan sätta den där. Eller under VVB.
Säkerhetsventil skulle det mycket väl kunna vara som är dålig. Låter ju som att den kan komma från VVB. Vart får man tag i en sån? Är den svår att byta? Min panna är en Focus?
Mvh Patrik
Säkerhetsventil skulle det mycket väl kunna vara som är dålig. Låter ju som att den kan komma från VVB. Vart får man tag i en sån? Är den svår att byta? Min panna är en Focus?
Mvh Patrik
En brasklapp bara, dämparen är en tillfällig lösning. Att åtgärda källan är alltid att föredra. Nu verkar du ha svårt att lokalisera den så visst, men tro inte att det är en permanent lösning.
Om du berättar var du bor, hus eller lgh, byggår, ledningsdimension osv kanske det går att vägleda dig mer var du skall leta.
Om du berättar var du bor, hus eller lgh, byggår, ledningsdimension osv kanske det går att vägleda dig mer var du skall leta.
Jag känner igen problemet. För min del uppstod det efter installation av bergvärme. Enligt installatören är det inte mycket man kan göra åt detta om man nu inte vill bytta ut ledningarna av varmvattnet.
har samma problem då tvättmaskinen är igång. Vi har c.a 10 bars tryck och detta kan inte kommunen göra något åt. Vi ligger närma vattentäckten och de behöver ha högt tryck för att få fram vattnet. Nu när hösten närmar sig blir det värre då alla badgäster har åkt hem. På helgerna har vi gratis underhållning från vattenledningarna.
Det finns reduceringsventiler att sätta in för att få ett lägre tryck och skona husets anslutna produkter.hokanp skrev:har samma problem då tvättmaskinen är igång. Vi har c.a 10 bars tryck och detta kan inte kommunen göra något åt. Vi ligger närma vattentäckten och de behöver ha högt tryck för att få fram vattnet. Nu när hösten närmar sig blir det värre då alla badgäster har åkt hem. På helgerna har vi gratis underhållning från vattenledningarna.
Bor i Järfälla. I radhus, byggår 1969. Dimension på rören vet jag inte. Är det de inkommande eller mina rör?
Jag har bytt blandaren i köket. Men jag förstår inte varför den ska göra så det slår i rören när man inte använder den. Stänger man den fort så slår det till.
Men det slår inte i rören hela tiden. Det är bara ibland. Ventilen under VVB kommer det även vatten ur. Det märkte jag en gång när jag råkat flytta på slangen, då var det vatten på golvet. Så det är säkert så att vi har nån form av övertryck och så åker vattnet ut vid VVB.
Mvh Patrik
Jag har bytt blandaren i köket. Men jag förstår inte varför den ska göra så det slår i rören när man inte använder den. Stänger man den fort så slår det till.
Men det slår inte i rören hela tiden. Det är bara ibland. Ventilen under VVB kommer det även vatten ur. Det märkte jag en gång när jag råkat flytta på slangen, då var det vatten på golvet. Så det är säkert så att vi har nån form av övertryck och så åker vattnet ut vid VVB.
Mvh Patrik
som jag sa, byt säkerhetsventil till att börja med och återkom med resultatetboje skrev:Bor i Järfälla. I radhus, byggår 1969. Dimension på rören vet jag inte. Är det de inkommande eller mina rör?
Mvh Patrik
det är ingen garanti att den funkar bara för att den är mindre än ett år gammal ( måndags ex du vet )
Redigerat:
Jag kan inte förstå varför det slår i rören om du inte använder något vatten, väldigt ovanlig isf har nog aldrig varit med om det 

1. Säkerhetsventilen brukar läcka lite om den är kass, inte orsaka slag.
2. En annan anledning till att det slår i rören är att backventilen i termostatblandaren är kass men du måste du använda vattnet för att det ska hända.
3. Har du köpt en "billig" köksblandare kan jag förstå att rören slår när du stänger den (vanlig problem)
4. Blandningventilen på VVB har också en backventil som kan slå om den är kass.
5. För små rör är också en orsak till rör som slår
Men vid alla dessa tillfällen måste någon använda vatten annars uppstår inte fenomenet så tyvärr kan jag inte komma på någon lösning än iaf.
Möjligen skulle det kunna vara så att du använt mycket varmvatten precis innan och systemet expanderar så att något händer men......
Du får felsöka lite mer och återkomma
1. Säkerhetsventilen brukar läcka lite om den är kass, inte orsaka slag.
2. En annan anledning till att det slår i rören är att backventilen i termostatblandaren är kass men du måste du använda vattnet för att det ska hända.
3. Har du köpt en "billig" köksblandare kan jag förstå att rören slår när du stänger den (vanlig problem)
4. Blandningventilen på VVB har också en backventil som kan slå om den är kass.
5. För små rör är också en orsak till rör som slår
Men vid alla dessa tillfällen måste någon använda vatten annars uppstår inte fenomenet så tyvärr kan jag inte komma på någon lösning än iaf.
Möjligen skulle det kunna vara så att du använt mycket varmvatten precis innan och systemet expanderar så att något händer men......
Du får felsöka lite mer och återkomma
Idag hände det igen. Det är bara jag hemma. Det är minst en timme sedan någon duschade, och minst 30 min sedan någon använde vatten överhuvudtaget. Jag sitter å tittar på morgon tv när jag hör det. Det bonkar i rören.
Blandaren i köket är en billig från ikea, och ja det slår när man stänger den, men det är inte i närheten så högt som dom andra jag hör.
Säkerhetsventilen läcker lite verkar det som, för ibland är det vatten i slangen. Jag provade att vrida på den idag och det kommer då ut vatten.
Jag undrar om det kan slå när VVB tar in nytt vatten? eller hur funkar det? Om jag använder varmvatten så måste den ju fyllas på sen. Kan det vara då som det slår? Eller fylls det på hela tiden medans man använder varmvatten?
Mvh Patrik
Blandaren i köket är en billig från ikea, och ja det slår när man stänger den, men det är inte i närheten så högt som dom andra jag hör.
Säkerhetsventilen läcker lite verkar det som, för ibland är det vatten i slangen. Jag provade att vrida på den idag och det kommer då ut vatten.
Jag undrar om det kan slå när VVB tar in nytt vatten? eller hur funkar det? Om jag använder varmvatten så måste den ju fyllas på sen. Kan det vara då som det slår? Eller fylls det på hela tiden medans man använder varmvatten?
Mvh Patrik