Står i begrepp att köpa släp och har nästan landat i ett obromsat släp med kapell på kapellbågar från wttrailer.
https://www.wttrailer.se/produkt/slap-med-kapell-obromsat-standard/
Verkar vara bra kvalitet till rimligt pris, varmgalvaniserat, svetsat etc.
Har kommit fram till att jag behöver skyddet kapellet ger då jag då och då kommer köra möbler exempelvis.
Det jag vill fråga om är hur pass bra kapellet i sig säkrar lasten? Har man kapell över gallergrindsr säkrar ju grindarna lasten men här är det bara kapellet.
Borde man köra lastnät också eller kan man lita på kapellet?
Ved är också aktuellt att köra.
Kapell med gallergrindar blir alldeles för dyrt, därför har jag valt bort det.
https://www.wttrailer.se/produkt/slap-med-kapell-obromsat-standard/
Verkar vara bra kvalitet till rimligt pris, varmgalvaniserat, svetsat etc.
Har kommit fram till att jag behöver skyddet kapellet ger då jag då och då kommer köra möbler exempelvis.
Det jag vill fråga om är hur pass bra kapellet i sig säkrar lasten? Har man kapell över gallergrindsr säkrar ju grindarna lasten men här är det bara kapellet.
Borde man köra lastnät också eller kan man lita på kapellet?
Ved är också aktuellt att köra.
Kapell med gallergrindar blir alldeles för dyrt, därför har jag valt bort det.
Enda gången ett kapell säkrar lasten är när lasten når ända upp till kapellet.
Så fort det är (mer än typ 15cm) luft mellan lasten och kapellet så är lasten inte säkrad.
Lasten ska alltid surras, oberoende om det är öppet släp, gallersläp (med/utan kapell), släp med kapell (på bågar).eller täkt skåpsläp.
Gällande ved så blir släpet typ fullastat (viktmässigt) innan veden kommer upp över lemmarna.
Så fort det är (mer än typ 15cm) luft mellan lasten och kapellet så är lasten inte säkrad.
Lasten ska alltid surras, oberoende om det är öppet släp, gallersläp (med/utan kapell), släp med kapell (på bågar).eller täkt skåpsläp.
Gällande ved så blir släpet typ fullastat (viktmässigt) innan veden kommer upp över lemmarna.
Tillverkas i Polen enligt vad jag förstått.M maria01 skrev:
Jo, nätgrindar med kapell är ju det bästa.
Mdn frågan är om det räcker med kapellbågar och kapell då det är betydligt billigare än om man dessutom ska ha nätgrindar.
Du har säkert rätt i detta.Demmpa skrev:
Enda gången ett kapell säkrar lasten är när lasten når ända upp till kapellet.
Så fort det är (mer än typ 15cm) luft mellan lasten och kapellet så är lasten inte säkrad.
Lasten ska alltid surras, oberoende om det är öppet släp, gallersläp (med/utan kapell), släp med kapell (på bågar).eller täkt skåpsläp.
Gällande ved så blir släpet typ fullastat (viktmässigt) innan veden kommer upp över lemmarna.
Samtidigt tror jag inte så många verkligen säkrar lasten som du beskriver i sina gallersläp.
Själv brukar jag försöka packa intill främre gallret när jag kört med sånt släp så det inte är massa luft emellan.
Jag undrar lite om man kan tänka likadant med galler som med kapell med kapellbågar.
För ved blir det 1m3 upp till lemmarna (30 cm höga, 2,5 x 1,25). 1,5m3 bör bli nära maxvikten på 542 kg om veden väger 350 kg per m3.
Lastnät under kapellet kanske är lösningen på min frågeställning .
Bara för att många gör fel så blir det inte rätt.P PierrePierre skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/s...k/Gods-och-buss/Matt-och-vikt/Att-lasta-ratt/
https://tetec.se/images/pdf/lastsakring_lathund.pdf
”Vid allvarlig förseelse kan transportstyrelsen återkalla körkortet”
Det kallas för ”förstängning”. Så länge som det inte är förstängt åt alla håll så ska lasten surra, att lasten sedan inte behöver surras åt det håll det är förstängt är en annan femma.P PierrePierre skrev:
Du ska tänka lika dant som med ett öppet släp när det gäller att säkra lasten.P PierrePierre skrev:
Om lasten går ända upp till kapellet och kapellet förankras tillräckligt i släpet samt att kapellet är tillräckligt starkt så räcker det med kapellet.
Ovanstående hänger bl.a. på vad det är för last.
Exakt vad veden väger beror på vad det är för träslag samt hur torr veden är.P PierrePierre skrev:
”En kubikmeter björkved väger i rått tillstånd ca 875 kg. Torkad björkved väger ca 490 kg. Hos tall är motsvarande värden ca 1000 och 430 kg.” https://www.skogssverige.se/jag-und...-hur-mycket-energi-far-man-ut-av-1-kubikmeter
https://www.siljansved.se/fakta2.htm
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 906 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 906 inlägg
Kör du tunga saker så får du för högt kultryck så.P PierrePierre skrev:
Jag har gallersläp, med kapell (som oftast ligger i förrådet) och jag spänner alltid fast. Ska jag köra ris till återvinningen så är det minst 2 spännband över, oftast fler, och sen ett lastnät på det.
Kör man ved, vilket jag också gör, så måste man lastsäkra. Det kan vara lurigt, beroende på form på veden, men säkras ska den.
Jag tror för övrigt du räknar vedvikten lågt.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
P PierrePierre skrev:
Väger man en 60l säck med torr björk ser man att den väger 22kg vid 20% fukthalt.Demmpa skrev:
@PierrePierre din uppskattade lastvikt på kärran kan ju stämma om det är bra ved väl travad. SLU anger att torr travad björk i 30cm längd väger 375kg m3t så då bör 1,5m3travat väga 562,5kg
Tack, det vat mycket läsvärt.Demmpa skrev:
Bara för att många gör fel så blir det inte rätt.
[länk]
[länk]
[media]”Det är samma regler för yrkesförare som privatister”
”Vid allvarlig förseelse kan transportstyrelsen återkalla körkortet”
Det kallas för ”förstängning”. Så länge som det inte är förstängt åt alla håll så ska lasten surra, att lasten sedan inte behöver surras åt det håll det är förstängt är en annan femma.
Du ska tänka lika dant som med ett öppet släp när det gäller att säkra lasten.
Om lasten går ända upp till kapellet och kapellet förankras tillräckligt i släpet samt att kapellet är tillräckligt starkt så räcker det med kapellet.
Ovanstående hänger bl.a. på vad det är för last.
Exakt vad veden väger beror på vad det är för träslag samt hur torr veden är.
”En kubikmeter björkved väger i rått tillstånd ca 875 kg. Torkad björkved väger ca 490 kg. Hos tall är motsvarande värden ca 1000 och 430 kg.” [länk]
[länk]
Börjar tänka att det kanske skulle vara bättre med en gallervagn och sen dra över den med presenning när det behövs. Kapellen kostar ju rätt mycket. Men gallrena är ju så klart betydligt motståndskraftigare och bättre att använda med inlåsning.
Om man t.ex. ställer ett bord i ett kapellsläp (utan grindar) längst fram funderar jag på om lemmen längst fram står emot bordet tillräckligt och kapellet hindrar det från att tippa fram. Åt sidorna borde man ju surra det så eller låsa in så det inte kan glida.
Ved beror ju lite på träslag också, jag har just nu en hel del aspved som ju är lättare än björk.
Ja, lastar man bara allt längst fram och inget bak blir det ju för tungt som du säger. Enligt Lars Wilderäng väger 2m3 ved 750 kg. Men som sagt beror ju den exakta vikten på träslag och fukthalt.Fairlane skrev:
Kör du tunga saker så får du för högt kultryck så.
Jag har gallersläp, med kapell (som oftast ligger i förrådet) och jag spänner alltid fast. Ska jag köra ris till återvinningen så är det minst 2 spännband över, oftast fler, och sen ett lastnät på det.
Kör man ved, vilket jag också gör, så måste man lastsäkra. Det kan vara lurigt, beroende på form på veden, men säkras ska den.
Jag tror för övrigt du räknar vedvikten lågt.
Man använder skyddsmtrl, t.ex. gamla filter, handdukar, etc. Ett bord lägger man med skivan nedåt på t.ex. en filt och oftast skruvar man bord ben.
Kör diverse utan varken kapell eller gallergrindar där jag täcker över och säkrar med spännband. Använder även pressening som pizzalock med gummispännen och också lastnät.
Skulle jag välja tar jag gallergrind före kapell. Men allt är ju beroende av hur ofta och till vad du använder kärran mestadels.
Kör diverse utan varken kapell eller gallergrindar där jag täcker över och säkrar med spännband. Använder även pressening som pizzalock med gummispännen och också lastnät.
Skulle jag välja tar jag gallergrind före kapell. Men allt är ju beroende av hur ofta och till vad du använder kärran mestadels.
Jag köpte med gallergrindar och använder presenning vid behov. Grindarna tar en minut att lyfta bort i fyra delar om man någon gång vill köra utan dem. Har inte ångrat att jag valde gallergrindar istället för kapell.P PierrePierre skrev:Tack, det vat mycket läsvärt.
Börjar tänka att det kanske skulle vara bättre med en gallervagn och sen dra över den med presenning när det behövs. Kapellen kostar ju rätt mycket. Men gallrena är ju så klart betydligt motståndskraftigare och bättre att använda med inlåsning.
Om man t.ex. ställer ett bord i ett kapellsläp (utan grindar) längst fram funderar jag på om lemmen längst fram står emot bordet tillräckligt och kapellet hindrar det från att tippa fram. Åt sidorna borde man ju surra det så eller låsa in så det inte kan glida.
Ved beror ju lite på träslag också, jag har just nu en hel del aspved som ju är lättare än björk.
Har detta släp och är väldigt nöjd:
Släpvagn Niwe 252 Premium - Helsvetsad storsäljare -Trailercenter
Kapell är värdelöst. Kåpa i alu vinner alla dagar. Kåpa i plast bör man undvika pga. att de oftast är förbannat fula (Jaxal). Tyvärr så kostar alukåpa multum. Köp dyrt - gråt bara en gång.
Tack för tipset!H hans.p skrev:Jag köpte med gallergrindar och använder presenning vid behov. Grindarna tar en minut att lyfta bort i fyra delar om man någon gång vill köra utan dem. Har inte ångrat att jag valde gallergrindar istället för kapell.
Har detta släp och är väldigt nöjd:
Släpvagn Niwe 252 Premium - Helsvetsad storsäljare -Trailercenter
Vad för presenning använder du för att täcka över alltihopa?