7 030 läst ·
26 svar
7k läst
26 svar
Slangen i borrhålet läcker
Sida 1 av 2
Jag bytte ut min bergvärmepump som efter 22 år hade gjort sitt.
1 månad efter att jag hade installerat en ny pump så larmar den för lågt gastryck.
Nu har jag konstaterat att slangen i borrhålet läcker.
Varför har skadan uppstått?
Finns det ett samband med den nya pumpen?
Kan den nya pumpen vara överdimensionerad och orsakat frysning och att slangen därmed gått sönder?
Hur ska jag gå vidare?
Borrhålet är 180m, sannolikt är det långt till vatten i hålet.
Gamla pumpen var en Nibe 7kW. Fick rådet att installera en Calibra 12 vilket jag gjorde.
Tacksam för lite vägledning
1 månad efter att jag hade installerat en ny pump så larmar den för lågt gastryck.
Kan den nya pumpen vara överdimensionerad och orsakat frysning och att slangen därmed gått sönder?
Hur ska jag gå vidare?
Gamla pumpen var en Nibe 7kW. Fick rådet att installera en Calibra 12 vilket jag gjorde.
Du kan kanske få fram historik på vilka temperaturer du haft på inkommande/utgående köldbärare? Då borde du kunna se om det finns risk att det har frusit i borrhålet. Jag har haft läckage i min köldbärarkrets och var det 90 graderskopplingarna som sitter vid borrhålstoppen som börjat läcka.M Marbo skrev:Jag bytte ut min bergvärmepump som efter 22 år hade gjort sitt.
Hur ska jag gå vidare?
Detta hände 2-3 år efter att hålet togs i drift. Slarviga plastsvetsningar var orsaken. Kommer du åt dessa kopplingar eller är de under mark?
Det låter orimligt att det redan skulle frusit i alla fall. Du har ju inte tagit ut mycket energi ur hålet denna värmesäsong ännu.
Är du helt säker på att köldbäraren läcker och att den bara inte blev tillräckligt luftad när pumpen byttes?
Är du helt säker på att köldbäraren läcker och att den bara inte blev tillräckligt luftad när pumpen byttes?
mexitegel skrev:
Ska se om det går att se historiken på pumpen.L lob skrev:Du kan kanske få fram historik på vilka temperaturer du haft på inkommande/utgående köldbärare? Då borde du kunna se om det finns risk att det har frusit i borrhålet. Jag har haft läckage i min köldbärarkrets och var det 90 graderskopplingarna som sitter vid borrhålstoppen som börjat läcka.
Detta hände 2-3 år efter att hålet togs i drift. Slarviga plastsvetsningar var orsaken. Kommer du åt dessa kopplingar eller är de under mark?
Jag har grävt upp och kollat 90graders kopplingarna och där är det inte läckage.
Systemet är spolat vid två tillfällen och därefter är slangarna ner i hålet provtryckta varvid läckage konstaterades.mexitegel skrev:
Jag har svårt att acceptera att slangarna efter 22års drift helt plötsligt går sönder. Har det ett samband med pumpbytet eller är det långsökt?
Det låter långsökt. Jag menar att din nya pump pumpar köldbäraren på samma sätt som din gamla. Möjligen kanske trycket är lite högre med din nya pump men slangarna är klassade för betydligt mycket mer än vad pumpen kan skapa.M Marbo skrev:
Läckage i slangen utan frysning kan i princip uteslutas om det inte är fabrikationsfel. Möjligtvis att returböjen i botten är en något svagare punkt men enda möjligheten för dig är att dra upp kollektorn för att inspektera och åtgärda skadan. Tyvärr.
mexitegel skrev:
Det låter långsökt. Jag menar att din nya pump pumpar köldbäraren på samma sätt som din gamla. Möjligen kanske trycket är lite högre med din nya pump men slangarna är klassade för betydligt mycket mer än vad pumpen kan skapa.
Läckage i slangen utan frysning kan i princip uteslutas om det inte är fabrikationsfel. Möjligtvis att returböjen i botten är en något svagare punkt men enda möjligheten för dig är att dra upp kollektorn för att inspektera och åtgärda skadan. Tyvärr.
Tack för ditt svar.mexitegel skrev:
Det låter långsökt. Jag menar att din nya pump pumpar köldbäraren på samma sätt som din gamla. Möjligen kanske trycket är lite högre med din nya pump men slangarna är klassade för betydligt mycket mer än vad pumpen kan skapa.
Ja det återstår väl bara att dra upp slangarna. Vilken metod är att föredra för att dra upp dem?
Det sitter väl sannolikt vikter i botten? Man behöver väl även tömma slangarna innan man drar upp dem? Pumpar man upp vätskan eller "blåser" man upp den med tryck?
Ska jag tolka ditt svar som att det mest sannolika är att slangarna har utsatts för frysning med läckage som följd? Orsakade den gamla pumpen detta, och att den nya sedan gick en månad innan den larmade för lågt gastryck?
Många frågor
Hur stor är läckan? Hur mycket fyller du på varje dag? Är det säkert att det fryser p.g.a.vätskebrist, finns det frysskydd i slangarna, minst -10, gärna -15? För att ta upp slangpaketet gör du följande. Koppla bort slangarna från värmepumpen, anslut dricksvatten i ena röret och det andra till 1-2 tomma bensinfat för att samla upp frysskyddet som är kvar. sluta när det bara kommer vatten, ta bort faten och börja fylla med tryckluft istället, slangarna kommer upp då de börjar flyta
Svårt att säga hur stor läckan är. Tyvärr så lade serviceteknikern på 4bar och då blev nog läckan större.P Plutus skrev:Hur stor är läckan? Hur mycket fyller du på varje dag? Är det säkert att det fryser p.g.a.vätskebrist, finns det frysskydd i slangarna, minst -10, gärna -15? För att ta upp slangpaketet gör du följande. Koppla bort slangarna från värmepumpen, anslut dricksvatten i ena röret och det andra till 1-2 tomma bensinfat för att samla upp frysskyddet som är kvar. sluta när det bara kommer vatten, ta bort faten och börja fylla med tryckluft istället, slangarna kommer upp då de börjar flyta
Är det så att värmepumpen har löst en gång på lågt gastryck, tekniker har varit där och fyllt på kb en gång och därefter har trycket sjunkit igen? och du vet inte hur mycket som fylldes på? Prova att ta ett frysprov på kb, tappa upp lite på ett fat och ställ in i frysen, ta ut det när det har frusit och mät temperaturen när det börjar tina. temperaturen inne i förångaren är ca 5 gr kallare än utgående kb, så det kan frysa i förångaren utan att kb når minusgrader. trycket i systemet sjunker när vätskan blir kallare.
Ja precis så är det. Pumpen löste och tekniker var där och fyllde på sedan gick det 1-2 dagar så larmade pumpen igen.P Plutus skrev:Är det så att värmepumpen har löst en gång på lågt gastryck, tekniker har varit där och fyllt på kb en gång och därefter har trycket sjunkit igen? och du vet inte hur mycket som fylldes på? Prova att ta ett frysprov på kb, tappa upp lite på ett fat och ställ in i frysen, ta ut det när det har frusit och mät temperaturen när det börjar tina. temperaturen inne i förångaren är ca 5 gr kallare än utgående kb, så det kan frysa i förångaren utan att kb når minusgrader. trycket i systemet sjunker när vätskan blir kallare.
Nu går pumpen på elpatron och slangarna är frånkopplade från pumpen.
Om jag gör som du skriver med ett köldprov, hur blir jag klokare? Tror du det kan vara fel på kb?
Frysprovet är för att säkerställa att tillräckligt frysskydd finns i kb-systemet, är det bara vatten så kommer det att frysa även om slangarna är täta,(fryser det i förångaren så kan VP lösa på gasbrist) är slangarna redan bortkopplade så kan du ju se om vätskenivån sjunker över tid (om ändarna är högsta punkten)
Vad jag förstår så är slangarna kass och måste bytas. Teknikern la på 4bar som efter en stund sjönk till 2 bar så utifrån det utgår jag från att det finns en läcka.P Plutus skrev:Frysprovet är för att säkerställa att tillräckligt frysskydd finns i kb-systemet, är det bara vatten så kommer det att frysa även om slangarna är täta,(fryser det i förångaren så kan VP lösa på gasbrist) är slangarna redan bortkopplade så kan du ju se om vätskenivån sjunker över tid (om ändarna är högsta punkten)
Om jag förstår det hela rätt så ska Calibran ha bevakning så att frysning inte ska kunna uppstå. Låt oss säga att det är som du är inne på att frysskyddet är undermåligt kan det uppstå frysning ändå?