Halloj! Vi har precis flyttat in i en villa med enskilt avlopp. Det finns en 3kbm septitank med slamavskiljare.

Det inte jag förstår är att när man ska abbonera tömning via kommunen så är det bara slamtömning man kan välja. Är inte slamtömning och tömning av septitank två olika saker?

Slamtömningen är ju när man tar bort all äcklig slagg, och tömning av septitank är ju när de tömmer för toalettvatten?

Har jag tänkt helt fel kring detta? Slamavskiljare ska väl rensas (typ) en gång om året medan tanken är helt beroende på användning?

B
Schematisk illustration av en trekammarbrunn med markerade zoner för slam och flytslam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Antar att du har ett vanligt avlopp, kanske en trekammarbrunn med infiltrationabädd?

Allt vatten går till avloppsbrunnen. Det tunga "slammet" hamnar på botten och töms regelbundet. Om man inte tömmer det i tid så sabbar man anläggningen, därav krav på slamtömning i tid.

En snittperson gör av med 140l vatten per dygn. Om det vore en slutan tank så skulle ni få tömma varannan vecka typ... därav mitt antagande om att ni har ett vanligt avlopp.

B BSOD skrev:
[bild]

Antar att du har ett vanligt avlopp, kanske en trekammarbrunn med infiltrationabädd?

Allt vatten går till avloppsbrunnen. Det tunga "slammet" hamnar på botten och töms regelbundet. Om man inte tömmer det i tid så sabbar man anläggningen, därav krav på slamtömning i tid.

En snittperson gör av med 140l vatten per dygn. Om det vore en slutan tank så skulle ni få tömma varannan vecka typ... därav mitt antagande om att ni har ett vanligt avlopp.
Har borrad brunn med slamavakiljare och bädd för BDT, sen sluten tank på 3KBM.

C
B Beckidekk skrev:
Du tänker nog helt rätt. Du kan nog inte abonnera på tömning av septitanken som med slamsugningen, utan ringer och beställer vid behov.

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
B Beckidekk skrev:
Vi har bdt med slamavskiljare och sedan bädd samt 3 kubik sluten tank till WC. I vår kommun har de fasta veckor som de kommer och tömmer slamavskiljaren, för oss typ v39 varje år. För den slutna tanken så har vi ett rullande schema med 12 tömningar per år, men när vi ringt och bokat ut dessa så benämns de också som slamtömning

Ett förtydande att den borrade brunnen jag nämnde är ju dricksvattnet så den är inte så relevant. Men jag blir ännu mer förvirrad när jag ringer till Uppsala Vatten och de ser vilken typ av anläggning jag har på mitt kundnummer.

Vi diskuterade att vi skulle börja med tömning av septitanken 1 gång i månaden, och slamavskiljaren 1 gång om året.

Nu säger de att de har abonnerat på tömning av tanken 1 gång om året. Och jag sa att den används kontinuerligt så jag tänkte mer 1 gång/månad, möjligtvis 1 gång varannan månad beroende på hur snabbt den fylls.

Är det jag som är dum?

Toalettavfall>Septitank
BDT>Slamavskiljare>Markbädd

• Gilla
vmaxat
  • Laddar…
ClasseClas
På landet töms min septitank och BDT-avlopp samtidigt. I de fall septitanken behöver extra tömning beställer jag en extra tömning. Det är bara att komma överens om en plan för tömning av septitanken.

Sedan kan du räkna på att ersätta septitanken med en 3-kammarbrunn eller ett reningsverk om det går. Det kanske är värt att investera i det. Då slipper du tankbilen varje månad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.