Byggahus.se
Tänkte starta en tråd om detta.
Pga ökade kostnader för oss som har mer än 10 m slang att rulla ut från slamsugningsbilen så börjar det bli vanligt att man ordnar en tillfällig eller permanent sugledning som slambilen kan koppla på sig på.
Jag har ingen panik för jag har ett Uponor Wehoputs som jag tar hand om slammet själv ifrån men tänker att det kan vara bra den dagen man blir äldre och inte orkar hålla på med kompostering mm, att slamsugning inte blir för dyrt.
Så jag har grävt ner 75mm avloppsrör (3") som jag tänker sätta en honkoppling på ute vid vägen och en kort slang som jag ska ha i en liten brunn i andra änden som slamsugarn kan ta upp och suga ur reningsverket med när det är dags.
Kommunen har tagit fram en tvetydig broschyr som säger hur det ska göras och bla har man bilder på kopplingar som ska användas.
Tydligen en sådan här + lock ute vid vägen:
https://www.avloppscenter.se/vara-p...ingskoppling-hona-modell-42-slat-rorande.html
De skriver inte att det krävs M42 men det har jag listat ut är det enda som alla bilar i Sverige har.
1930 spänn...var ju tur man inte köpte något annat fabrikat iaf...
Tydligt fall av konkurrensbegränsning då det finns motsvarande prylar från respekterade tillverkare som Bauer tex för några hundralappar: https://www.bevonordics.se/alla-pro...plingar/snabbkoppling-type-bauer-12546?c=4677
Lite skillnad på pris..
Men, någon Bauer lär jag inte kunna sätta dit, så min första fråga är var man kan köpa M42-kopplingar till normala priser? Är det en enda tillverkare som täljer guld eller vet nån var det finns?
Även tips på var man hittar lämplig sugslang typ 6 m till vettigt pris vore bra.
 
Hur går det med plaströren vid så lång väg. Håller dom för suget, det brukar vara metallrör som det kopplas till och dom går ner i brunnen. Kanske håller, vad vet jag. Det med den speciella försäljaren som du länkar till. Jag slog bara en sökning och fick fram flera som har dessa. Är dom lika exakt lika så måste det gå att använda, Tror inte kommunen har någon vetorätt av fabrikat, utan bara en viss modell på koppling som ska vara. Fick det här-
https://www.google.com/search?q=SLA...546l2j69i60.5533j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Röret ligger still om det är ordentligt nedgrävt och varje ände som sticker upp ovanför mark ska förankras rejält. Det rycker och sliter i slangen från bilen vid tömning så det gäller ju att rören är stabila annars går de isär.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jepp men tänk på att det är plaströr och dom kanske inte håller när slammis kopplar på. Jag skulle nog på dom sista metrarna gå över till metall och över mark. Lika vid nedgång till tanken. Skramlar och ruskar rätt bra i rören Vid tömning suger det, då går rören ihop, så där håller det nog.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp men tänk på att det är plaströr och dom kanske inte håller när slammis kopplar på. Jag skulle nog på dom sista metrarna gå över till metall och över mark. Lika vid nedgång till tanken. Skramlar och ruskar rätt bra i rören Vid tömning suger det, då går rören ihop, så där håller det nog.
Jo, jag har grävt ner dem på hyffsat djup, frostfritt och tänker gjuta betong runt båda ändarna när jag väl fått anslutningarna på plats. Har också försökt dra dem nästan rakt (i poleringen faktiskt) utan skarpa krökar.
 
J jonaserik skrev:
Hur går det med plaströren vid så lång väg. Håller dom för suget, det brukar vara metallrör som det kopplas till och dom går ner i brunnen. Kanske håller, vad vet jag. Det med den speciella försäljaren som du länkar till. Jag slog bara en sökning och fick fram flera som har dessa. Är dom lika exakt lika så måste det gå att använda, Tror inte kommunen har någon vetorätt av fabrikat, utan bara en viss modell på koppling som ska vara. Fick det här-
[länk]
Ah tack! Av ngn anledning har Avloppscenter ju en variant för 900 också... Och då ingår tom ett lock. Märkligt..
 
Angående anslutning mellan plast och ev rör/lock, det blir ett häftigt vacum där så tänk till så det inte är kanske en gummimuff som åker in och det blir otät. Finns< """ Fernco """ och dom är helt stadiga och släpper inte.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi har ett antal nedgrävda sugledningar (i plast) i vår kommun och jag har faktiskt inte hört talas om att någon gått sönder. Det betyder förstås inte att det inte har hänt någon gång men det verkar inte vara något stort problem i alla fall. Anslutningarna mot slambilens slang är dock i metall.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Vi har ett antal nedgrävda sugledningar (i plast) i vår kommun och jag har faktiskt inte hört talas om att någon gått sönder. Det betyder förstås inte att det inte har hänt någon gång men det verkar inte vara något stort problem i alla fall. Anslutningarna mot slambilens slang är dock i metall.
Ja, jag hittade tom en M42 honkoppling som är avsedd för att skjutas in i en vanlig plastmuff dia 75. Men känner väl att risken för att slammis rycker i slangen så hela kopplingen kommer ut är lite väl stor så jag kommer troligen att använda en liten slangstump och 2 slanglämmor för att säkra den bättre i den ändan.
I andra änden blir det slangen direkt på plaströret med en slangklämma, Slangen kan ligga i ett nedgrävt 110-rör och delvis ihorullad i en liten separat brunn som jag får försöka göra gnagarsäker. Eller gillar djuren inte att äta sugslang?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag har ingen bild tyvärr men har sett lösningar där man slagit ned några rejäla järn i backen som man förankrat slangen i för att den inte ska röra sig. Hade det varit jag som skulle göra jobbet hade jag nog gjutit fast någon form av järn i en plint och sedan monterat röret mot järnet med någon slags svep eller liknande.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Dräneringsrör i mark med blå skyddshylsa och grävspade i bakgrunden, mot skogsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här blev det
Men ska nog korta röret 20-30 cm
 
  • Gilla
Maledictus och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Fattas bara en skylt som sitter högre än gräsets längd sen.

Snötäckt mark med en slamavskiljare och ett 'SLAM'-skylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Ja. Det kan ju vara bra att märka ut anslutningen med en skylt eller flagga eller dylikt så underlättar det för de som ska tömma när de ska försöka hitta.
 
M Maledictus skrev:
Ja. Det kan ju vara bra att märka ut anslutningen med en skylt eller flagga eller dylikt så underlättar det för de som ska tömma när de ska försöka hitta.
Ska göra det, ska bara fylla ut med jordmassor först
 
  • Gilla
Maledictus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.