Byggahus.se
Jag har köpt en ny SMEG induktionsspis 90cm (C92IMMB2) för att ersätta en tidigare gasspis från SMEG fast med samma ungsuppsättning.

Den nya spisen är märkt 11kW. Den har två ugnar och fem zoner i indusktionshällen.

Om man kopplar in den som trefas så går ugnarna på en fas. Två av zonerna (1+2) på en fas och de tre övriga (3+4+5) på den sista fasen. Skulle man koppla in den med två faser så är ugnarna på en fas och induktionshällen på en fas.

Effektuttaget i spisen ser ut ngt i stil med följande:
Häll:
1) 2100 W
2) 1600 W
3) 2300 W
4) 1300 W
5) 2300 W
(Finns även booster-funktion för att aktivera kokzonen på max under max 5 minuter som ger 1) 2300 W, 2) 1850 W, 3) 3000 W, 4) 1400 W, 5) 3000 W)

Full spruta på vanligt läge på hällen skulle bli 9600 W (full spruta med booster 11550 W)

Zon 1+2 3700 W (booster 4150 W)
Zon 3-5 5900 W (booster 7400 W)

Ugnarna har följande:
Ugn Stor:
Grill 1700 W
Värmelement 2700 W
Undervärme 1200 W
Övervärme 1000W
Varmluftselement 2000 W
Totalt: 8600 W (lite osäker på om det går att damma på allt samtidigt)

Ugn liten:
Grill 1300 W
Värmelement 1900 W
Övervärme 700 W
Varmluftselement 600 W
Totalt: 4500 W

Totalt ugn: 13100 W (men som sagt lite osäker om allt ens går att ha på samtidigt som grill och övervärme t.ex)

Den gamla spisen är inkopplad via 16A perilex i två faser via en ett sladdställ med fyra kablar (2 poler + nolla + jord) som har kabeltjocklek 2,5 mm2. Min gissning är att det är en fas per ugn (har dock inte kollat).

Jag har en huvudsäkring på 25A. Spisen är säkrad med 16A automatsäkringar på tre faser. Resten är säkrat med 10A. På samma grupp finns tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, varmvattenberedare, belysning, och uttag (vad jag kan läsa mig till, se bild). (På egen jordfelsbrytare finns kyl och frys och kök VU vad nu VU är för ngt. På egen JFB finns direktverkande el för hela huset. Och på eget proppskåp går garaget vilket inkluderar luftvärmepump.)

All el plus uttag och dimrar är utbyta 2017. Lite osäker när perilexuttaget till spisen är dragen. Det kan ha varit 2016.

Perilexuttaget är fullmatat med ett 16A "stiftshål" i mitten. Jag har mätt det samt jag har kollat i det och det ser ok ut. Kabeldiametern är 2,5 mm2.

Nu finns några olika alternativ:

A)
Koppla in spisen med befintlig sladd - 2-poler + noll + jord (380-415 V 2N~)?
Som jag skrev så kommer hela hällen gå på en fas och ugnen gå på en fas.

Min nuvarande bästa tanke kring detta scenario är att det kan gå om jag inte använder båda ugnarna samtidigt. Möjligtvis skulle det eventuellt gå om jag använde båda beroende lite på hur det ser ut med övrig användning.
Detsamma gäller för spishällen men här blir jag nog lite mer begränsad. Misstänker att säkringen kan gå lätt.

B)
Skaffa ett 16A perilex sladdställ med 3-poler + noll + jord och köra trefasinkoppling (380-415 V 3N~)?

Samma sak för ugnen som ovan. För spisen blir situationen lite bättre. Det blir en fas på vänstersidan för två zoner och en på högersidan för tre zoner. Det minskar ju risken betänkligt att säkringen går. Men jag tänker att det fortfarande beror på vilka övriga maskiner som är igång.

C)
Säkra upp till 20A. Byta ut kablar, ledning och sladd till något som är bättre dimensionerat.

Nu till frågorna:

1) Är A (2-fas med samma kabel som tidigare) ens ett alternativ? Finns det på kartan att köra så här? Vad är problemet/riskerna?
2) Är B (3-fas med ny kabel) ett alternativ? Skulle det funka på kort sikt eller kan det till och med vara ett långsiktigt alternativ? Vad finns för problem/risker här?
3) Givet att A och B inte är ett alternativ på lång sikt vad är den bästa lösningen då? Be elektriker byta ut ledningen till kanske 6 mm2, be denne byta ut uttaget till ett perilex 25A samt säkra upp med 20A. Eller finns det någon bättre lösning?
4) Något annat jag missar/borde tänka på?
 
  • Elcentral med huvudbrytare och säkringar, inklusive jordfelsbrytare, numrerade platser, påslaget läge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handskrivna anteckningar på elektrisk kretsförteckning, flerspråkiga rubriker, numrerade rader, delvis ifyllt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter att läst på detta forum i sådär 15 år nånting och mina egna erfarenheter om häll och ugn är att det fungerar. Den där maxeffekten är just en maxeffekt som man i sällsynta fall kommer upp i.
Det går inte laga mat på full spruta, det blir vidbränt och kokar över.

Det är som bilar, du har bil med 250 hästar men i stan behöver du kanske 15. Det går inte köra full effekt.

Protte
 
  • Gilla
TheVoleFX och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle tveklöst välja 2) B. Är det en vanlig lägenhet med någorlunda normal användning blir det bra.
 
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Stämmer in i kören, alternativ 2/B.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
D
TheVoleFX TheVoleFX skrev:
Jag har köpt en ny SMEG induktionsspis 90cm (C92IMMB2) för att ersätta en tidigare gasspis från SMEG fast med samma ungsuppsättning.

Den nya spisen är märkt 11kW. Den har två ugnar och fem zoner i indusktionshällen.

Om man kopplar in den som trefas så går ugnarna på en fas. Två av zonerna (1+2) på en fas och de tre övriga (3+4+5) på den sista fasen. Skulle man koppla in den med två faser så är ugnarna på en fas och induktionshällen på en fas.

Effektuttaget i spisen ser ut ngt i stil med följande:
Häll:
1) 2100 W
2) 1600 W
3) 2300 W
4) 1300 W
5) 2300 W
(Finns även booster-funktion för att aktivera kokzonen på max under max 5 minuter som ger 1) 2300 W, 2) 1850 W, 3) 3000 W, 4) 1400 W, 5) 3000 W)


Full spruta på vanligt läge på hällen skulle bli 9600 W (full spruta med booster 11550 W)

Zon 1+2 3700 W (booster 4150 W)
Zon 3-5 5900 W (booster 7400 W)


Ugnarna har följande:
Ugn Stor:
Grill 1700 W
Värmelement 2700 W
Undervärme 1200 W
Övervärme 1000W
Varmluftselement 2000 W
Totalt: 8600 W (lite osäker på om det går att damma på allt samtidigt)


Ugn liten:
Grill 1300 W
Värmelement 1900 W
Övervärme 700 W
Varmluftselement 600 W
Totalt: 4500 W


Totalt ugn: 13100 W (men som sagt lite osäker om allt ens går att ha på samtidigt som grill och övervärme t.ex)

Den gamla spisen är inkopplad via 16A perilex i två faser via en ett sladdställ med fyra kablar (2 poler + nolla + jord) som har kabeltjocklek 2,5 mm2. Min gissning är att det är en fas per ugn (har dock inte kollat).

Jag har en huvudsäkring på 25A. Spisen är säkrad med 16A automatsäkringar på tre faser. Resten är säkrat med 10A. På samma grupp finns tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, varmvattenberedare, belysning, och uttag (vad jag kan läsa mig till, se bild). (På egen jordfelsbrytare finns kyl och frys och kök VU vad nu VU är för ngt. På egen JFB finns direktverkande el för hela huset. Och på eget proppskåp går garaget vilket inkluderar luftvärmepump.)

All el plus uttag och dimrar är utbyta 2017. Lite osäker när perilexuttaget till spisen är dragen. Det kan ha varit 2016.

Perilexuttaget är fullmatat med ett 16A "stiftshål" i mitten. Jag har mätt det samt jag har kollat i det och det ser ok ut. Kabeldiametern är 2,5 mm2.

Nu finns några olika alternativ:

A)
Koppla in spisen med befintlig sladd - 2-poler + noll + jord (380-415 V 2N~)?
Som jag skrev så kommer hela hällen gå på en fas och ugnen gå på en fas.

Min nuvarande bästa tanke kring detta scenario är att det kan gå om jag inte använder båda ugnarna samtidigt. Möjligtvis skulle det eventuellt gå om jag använde båda beroende lite på hur det ser ut med övrig användning.
Detsamma gäller för spishällen men här blir jag nog lite mer begränsad. Misstänker att säkringen kan gå lätt.

B)
Skaffa ett 16A perilex sladdställ med 3-poler + noll + jord och köra trefasinkoppling (380-415 V 3N~)?

Samma sak för ugnen som ovan. För spisen blir situationen lite bättre. Det blir en fas på vänstersidan för två zoner och en på högersidan för tre zoner. Det minskar ju risken betänkligt att säkringen går. Men jag tänker att det fortfarande beror på vilka övriga maskiner som är igång.

C)
Säkra upp till 20A. Byta ut kablar, ledning och sladd till något som är bättre dimensionerat.

Nu till frågorna:

1) Är A (2-fas med samma kabel som tidigare) ens ett alternativ? Finns det på kartan att köra så här? Vad är problemet/riskerna?
2) Är B (3-fas med ny kabel) ett alternativ? Skulle det funka på kort sikt eller kan det till och med vara ett långsiktigt alternativ? Vad finns för problem/risker här?
3) Givet att A och B inte är ett alternativ på lång sikt vad är den bästa lösningen då? Be elektriker byta ut ledningen till kanske 6 mm2, be denne byta ut uttaget till ett perilex 25A samt säkra upp med 20A. Eller finns det någon bättre lösning?
4) Något annat jag missar/borde tänka på?
Du skall självklart använda tre faser. Jag har en god vän som sedan ett par år äger en liknande Smeg som den du vill ha (förutom att han har ytterligare en ugn, så tre ugnar och fem element). Han har inga som helst problem att driva den med tre st 16A-säkringar.
 
  • Gilla
TheVoleFX
  • Laddar…
Den spisen har en anslutningseffekt på 11kW enligt spec,
”Anslutningseffekt:11000 W”

Med andra ord kommer den aldrig att kunna dra mer än detta på en gång, så 3-fas 16A kommer vara perfekt, finns ingen anledning att säkra upp mer än så.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Vi hade en spis med gjutjärnsplattor och 400 volts elementspänning och det fungerade bra med 3x 10 A säkringar.
sedan blev det lite renovering och en modern häll och separat ugn men jag har inte fått tummen ur och bytt till 16 A säkringar än……
Och så har det varit i mer än 5 år.

Protte
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Tack för er input, det uppskattas!

Sammanfattningsvis:
Ganska stor konsensus kring att det borde räcka med 3x16A på den spisen.
Vi är ju bara två personer i vår lilla villa, så det är verkligen inte mycket som är igång samtidigt. Vi tvättar ju oftast bara en gång i veckan t.ex.
Det är den lösningen jag kommer köra på. Och jag antar att om säkringarna börjar lösa ut så får se över hur man kan säkra upp?

Men om vi ändå tar riskperspektivet. Finns det några risker på lång sikt att någon av faserna ligger för högt och att det kan torka ut isolering eller liknande. Jag vet att jag kanske låter lite löjlig men jag vill gärna ha med mig alla perspektiv. Sedan är jag lite riskavert och försiktig också :)

Sedan när det gäller anslutningskabel. Jag har en snutt gummikabel H07RN-F 5G2,5. Borde väl funka kanon va? (Så länge jag får i den i perilexuttaget :)).
 
Är du riskavert tycker jag du ska undvika gummikabel, den har en tendens att torka och spricka.
Bättre med en RKK
2,5 mm2 är onödigt grov, det räcker med 1,5 mm2 för anslutningskabel trots 16 A säkring

Protte
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Välj gärna en halogenfri kabel också om resten av installationen är gjord halogenfritt. I detta fall RQQ.
 
  • Gilla
TheVoleFX
  • Laddar…
D
TheVoleFX TheVoleFX skrev:
Tack för er input, det uppskattas!

Sammanfattningsvis:
Ganska stor konsensus kring att det borde räcka med 3x16A på den spisen.
Vi är ju bara två personer i vår lilla villa, så det är verkligen inte mycket som är igång samtidigt. Vi tvättar ju oftast bara en gång i veckan t.ex.
Det är den lösningen jag kommer köra på. Och jag antar att om säkringarna börjar lösa ut så får se över hur man kan säkra upp?

Men om vi ändå tar riskperspektivet. Finns det några risker på lång sikt att någon av faserna ligger för högt och att det kan torka ut isolering eller liknande. Jag vet att jag kanske låter lite löjlig men jag vill gärna ha med mig alla perspektiv. Sedan är jag lite riskavert och försiktig också :)

Sedan när det gäller anslutningskabel. Jag har en snutt gummikabel H07RN-F 5G2,5. Borde väl funka kanon va? (Så länge jag får i den i perilexuttaget :)).
Köp ett vanligt perilexsladdställ:

https://www.hornbach.se/p/spiskabel...-5-inkl-stickpropp-vinklad-1-3m-gra/10509333/
 
  • Gilla
Cerb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.