Hej!
Vårt hus ska målas i en ljusare grön nyans och vi har en större stuga förråd som ska få ny panel och därmed ny färg. Jag vill använda slamfärg till den men vilken kulör passar om villan blir ljusgrön? Just nu är förrådet ljust gråblå och jag vill ogärna söka bygglov för helt annorlunda kulör. Vill inte heller köra grått.

Jag kikade på gysinges färger och såg en bild där en färg hade brutits med 50/50 vit. Den var fin men sedan läser jag att man inte ska blanda ut deras med mer än 20% vitt. Även om Gysinge själva lagt ut bilden med 50/50. Det gör mig förvirrad och undrar om det trots allt är ok med sådan blandning?

Är förrådet idag målat med slamfärg? Vad jag vet ska slamfärg målas på rent trä eller redan slamfärgsmålat. Tror det finns gröna slamfärg tex Gysinge. Det kanske kan passa?

TS skriver att det skall bli ny panel. Så länge den panelen är obehandlad (viktigt!) och finsågad, ej hyvlad, funkar ju slamfärg.

Till TS: förmedla gärna lite NCS-koder på färgvalen så vet vi vad du menar. ”ljusare grön nyans” kan vara väldigt mycket olika grönt.

Ncs på villan blir S3010-G30Y.

M manner skrev:
Är förrådet idag målat med slamfärg? Vad jag vet ska slamfärg målas på rent trä eller redan slamfärgsmålat. Tror det finns gröna slamfärg tex Gysinge. Det kanske kan passa?
Ny panel så det går med slamfärg. Först var jag sugen på Gysinges mörkare gröna men det kanske blir bygglov på den när förrådet nu är så pass ljust...

Kolla upp bygglovskravet. Antingen har det ändrats eller kommer ändras.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.