Slamsugaren var här häromdagen. Igår tittade jag i brunnen och blev väldigt fundersam om det skall se ut så här. Ett tjockt lager slam ligger i alla tre kamrarna. Har aldrig upplevt det här tidigare utan det brukar vara mer eller mindre enbart vatten i brunnen efter tömning.
Idag kom en kille från företaget för att titta på det och enligt honom är det normalt att det blir så här. Han kallade det för en slamjäsning.
Jag litar på honom då de verkar väldigt kunniga. Men är ändå nyfiken på om någon annan här brukar få samma symptom efter tömning.
Idag kom en kille från företaget för att titta på det och enligt honom är det normalt att det blir så här. Han kallade det för en slamjäsning.
Jag litar på honom då de verkar väldigt kunniga. Men är ändå nyfiken på om någon annan här brukar få samma symptom efter tömning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är själv i branschen och skulle du fråga mig så behöver den där brunnen lite omvårdnad (heltömning och renspolning av alla fack). Du vill inte ha slam i sista facket, du vill ha minimalt med slam i fack nr 2. Som det ser ut nu så kan det inte bli annat än problem med infiltrationen.
Mina 2 cent.
Mina 2 cent.
Som sagt, det brukar aldrig vara något slam i de två sista facken förutom nu efter slamsugaren var här och tömde. Han kallade det en slamjäsning som uppstår efter att de tömmer brunnarna och sedan återför vattnen igen. Blir tydligen någon explosion av mikroorganismer som skapar det här slammet. Men det skulle försvinna av sig själv efter några veckor. Gjorde det inte det fick jag återkomma.
Värdelöst med återfyllnad av vattnet. Då kommer allt det fina slammet i alla kamrar och så småningom riskerar du få ut det i infiltrationen och får den igensatt.
Tanken att återfylla är god. Man tänker sig att det ska återföras bakterier som därmed håller nerbrytningen igång samt att transporten av vätska till reningsverket ska minska. Men min erfarenhet är att det så småningom riskerar att sätta igen infiltrationen.
Tanken att återfylla är god. Man tänker sig att det ska återföras bakterier som därmed håller nerbrytningen igång samt att transporten av vätska till reningsverket ska minska. Men min erfarenhet är att det så småningom riskerar att sätta igen infiltrationen.
Exakt så blev min trekammarbrunn efter några dagar när den tömdes med metoden som du beskriver. När jag klagade hos kommunen var det bara jag som hade problem. Konstigt nog har de nu gått tillbaka till det gamla tömningssättet i hela kommunen. Bara för min Skull!