Hejsan, jag och min sambo har nyligen köpt ett naturstenhus och har inte bott där ett år än. Vi har hittills bara värmt upp huset med pellets och nu har vi skruvat ner shunten till lägsta (~30grader).. känns som att det snart är dags att stänga av den för säsongen.. Vi vill gärna duscha i varmvatten på sommaren dock och vi har en elpatron för varmvattenberedare..
När på året eller vid vilka utomhustemperaturer bör man gå över till elpatronen, jag tänker rent ekonomiskt också..
Vi har vattenburen värme i form av radiatorer för övrigt.
Hur mycket dyrare är det att värma upp sitt vatten kontra med pellets? Någon som kan uppskatta kostnader mellan tumme och pekfinger?
Uppskattar all hjälp och har säkert utelämnat någon nyttig information :*

PÅ sommaren och värmen,då kommer shunten att stänga och inte ge någon värme till elementen, så ställ tillbaka värdet som ändrats, sen det med EL-patron i pannan och drift av den för VV får ni hålla koll på förbrukad effekt och se vad det blir på en vecka. Det är stor skillnad på att värma panna eller VVB , i pannan drar luft ut i skorstenen och kyler, det går att täta rökröret med något så blir det bättre och spärra så inte pellets går in.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.