J JLov skrev:
Svärfar har lagt vp-rör med nästan samma syfte. Funkar kanon, i hela huset har han lagt från slingan till fördelare för att kunna byta vid problem i ett rum utan att riva dom andra.
Tjaa det kan nog vara klokt. Kökets slang går med min nuvarande plan genom korridorens golv, utan extra slang. Skulle kanske lägga en bit där också. Lite krångligt dock att borra i golvbalken nu när en del av golvspånet redan ligger. Har fördelen att jag i värsta fall kan gå igenom källartaket om det skulle behövas.

Ett litet sidotips förresten om man är osäker på ifall slangen överlevt alla skruvar. Kom på i förrgår att jag kunde sätta två uppblåsta ballonger på vardera ände av slangen före jag limmade nästa skikt gips. Ballongerna är fortfarande lika fulla som igår, gush och lov.

S skutten11 skrev:
Inte för att jag vet vad det har med saken att göra , det är väl lika i alla branscher , där det blir bitar över , huvudsaken att TS får det för kaffepengar
Ja så är det kanske.
Målaren ska spackla lite och fakturerar en jättehink spackel fast han förbrukar bara en fjärdedel. Återstående tillhör väl mig i så fall, eller? Eller ska målaren ta med sig hinken och sälja den till någon för kaffepengar?
Jag röstar för NEJ!
Jag känner några tyska ordspråk som handlar om hantverkare som plockar med sig material på dagen för att sälja det vid sidan om. Tyvärr saknar jag den litterära förmågan att översätta dom till svenska. Men jag är övertygat om att det finns liknande här.

S
T Thomas_Blekinge skrev:
Ja så är det kanske.
Målaren ska spackla lite och fakturerar en jättehink spackel fast han förbrukar bara en fjärdedel. Återstående tillhör väl mig i så fall, eller? Eller ska målaren ta med sig hinken och sälja den till någon för kaffepengar?
Jag röstar för NEJ!
Jag känner några tyska ordspråk som handlar om hantverkare som plockar med sig material på dagen för att sälja det vid sidan om. Tyvärr saknar jag den litterära förmågan att översätta dom till svenska. Men jag är övertygat om att det finns liknande här.
Det är väl upp till kunden att säga till om och hålla koll på , kunden är beställaren och ska betala
materielen

S skutten11 skrev:
Det är väl upp till kunden att säga till om och hålla koll på , kunden är beställaren och ska betala
materielen
Vänta nu.
Menar du att kunden skall hålla koll på om, i ditt exempel målaren, har använt hela hinken spackel?
Är det så du menar så tycker jag det är rent åt helvete.
Det är väl ändå målaren som skall hålla ordning på det.
Fakturerar han en hink och tar med sig resten hem, men använder bara en bråkdel till mig som betalt den.
Då är det bedrägeri.

Jag hoppas jag missuppfattade dig.

S
K knipo skrev:
Vänta nu.
Menar du att kunden skall hålla koll på om, i ditt exempel målaren, har använt hela hinken spackel?
Är det så du menar så tycker jag det är rent åt helvete.
Det är väl ändå målaren som skall hålla ordning på det.
Fakturerar han en hink och tar med sig resten hem, men använder bara en bråkdel till mig som betalt den.
Då är det bedrägeri.

Jag hoppas jag missuppfattade dig.
Nu vet jag inte vilken yrkesgrupp du tillhör
Du betalar det som går åt i materiel , hantverkaren fakturerar , då är det väl upp till dig att hålla koll på vad som gått åt på ett ungefär samt se till att inte det blir för mycket på fakturan
Det med färg är väl inget som målaren tar med sig hem utan lämnar kvar för ev bättringar
Den kommer säkerligen inte att passa på nästa jobb
Däremot så vet jag att spackel åker med till ett annat jobb om det finns något kvar i hinken av värde att bära med sig , spackel är sånt som går åt i alla byggen .
Sen att ta till med bedrägeri är nog lite i överkant , det beror nog mycket på om jobbet är upphandlat , på timme + materiel eller fast pris på allt

S skutten11 skrev:
Nu vet jag inte vilken yrkesgrupp du tillhör
Du betalar det som går åt i materiel , hantverkaren fakturerar , då är det väl upp till dig att hålla koll på vad som gått åt på ett ungefär samt se till att inte det blir för mycket på fakturan
Det med färg är väl inget som målaren tar med sig hem utan lämnar kvar för ev bättringar
Den kommer säkerligen inte att passa på nästa jobb
Däremot så vet jag att spackel åker med till ett annat jobb om det finns något kvar i hinken av värde att bära med sig , spackel är sånt som går åt i alla byggen .
Sen att ta till med bedrägeri är nog lite i överkant , det beror nog mycket på om jobbet är upphandlat , på timme + materiel eller fast pris på allt
Jag är inte hantverkare.
Men om man nu tar exemplet med spackelhinken så tycker jag att det är att ta i för hantverkaren.
Som jag förstått det så tar de ju redan från början vinst på material de köper till kunden. Att de då dessutom skall fakturera en hel hink om de bara tar en bråkdel, det låter som bedrägeri i mina öron.
Sedan förstår jag att det inte går att hålla på att väga upp eller mäta precis hur mycket som går åt.
Men jag tycker fortfarande att det är hantverkarens ansvar att vara så pass ärlig att han fakturerar rätt, det skall inte ligga på kunden.
Så då får hantverkaren fakturerar en bråkdel av hinken då, men inte en hel hink.

S
K knipo skrev:
Jag är inte hantverkare.
Men om man nu tar exemplet med spackelhinken så tycker jag att det är att ta i för hantverkaren.
Som jag förstått det så tar de ju redan från början vinst på material de köper till kunden. Att de då dessutom skall fakturera en hel hink om de bara tar en bråkdel, det låter som bedrägeri i mina öron.
Sedan förstår jag att det inte går att hålla på att väga upp eller mäta precis hur mycket som går åt.
Men jag tycker fortfarande att det är hantverkarens ansvar att vara så pass ärlig att han fakturerar rätt, det skall inte ligga på kunden.
Absolut har du rätt i sak , myglar hantverkaren och kunden upptäcker det , så inte blir det någon rekommendation till andra då för hen , då kan bli så att hen blir utan jobb, så det gäller att vara ärlig som hantverkare , men som du vet , det är skillnad på folk och fä som det sägs

Absolut är det så.
O att hantverkaren inte är intresserad av att gå back förstår jag med. Några slattar hit o dit, men det jag reagerade på var just en hink vs en bråkdel.
Sedan antar jag att det jämnar ut sig. (Det är ju spackel. ;))
Men sätter man det i system tycker jag att det är sniket o lågt.

Tjaa, som tur var är detta problem mindre aktuellt i mitt fall då jag aldrig gick till rörisen i vilket fall ;)

Intressant diskussion om inte annat. Som Skutten nämnde så spelar det roll om det är fakturerat per timma och material vs. Offert. I en offert kan och får hantverkaren räkna in alla eventualiteter. T.ex. Kanske behöver han en hel hink, oj det gick endast en fjärdedel etc. Är det per timma så är det ju oärligt.

Dock blir jag personligen mycket mer bekymrad över hantverkares sätt att räkna annat när man tar det på timme och material. T.ex. dålig kommunikation med annan elektriker på samma företag och så får jag betala en timma till för att han ska köra iväg och hämta en liten eldosa. Sedan får jag betala för yrkesfordon i vilken han inte kunde ha några extra dosor. Därutöver faktureras det en mer än en timma före och en timma efter hantverkaren kommit. Och så går allt på halvfart eftersom han låter sin praktikant som går på gymnasiet skruva i lugn och ro. What to do!? Som tur är väl detta inte typfallet, men jag ringer inte gärna det företaget igen. :/ I vilket fall känns en hundring för spacklet, om än fel, mindre tungt för min plånbok.

K Kojfabriken skrev:
Har köpt pemslang för syftet vilken verkar kunna fungera bara ack så kämpigt att böja en pem-slang. Den är ju stenhård
Det är därför det heter PEM-rör, inte slang...

useless useless skrev:
Det är därför det heter PEM-rör, inte slang...
He he. Verkar dock som att fler butiker ändå kallar det för PEM-slang, men rör är väl en bättre benämning.

• Gilla
skutten11
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.