Byggahus.se
Min hydrofor och vattenledningar ger ifrån sig en hel del kondensvatten som ständigt droppar ner på golvet och rinner ner mot golvbrunnen.

Ibland är det så pass mycket att det hinner rinna mot anliggande vägg (då inkommande vatten kommer upp ur plattan med bara ett fåtal mm från väggen).

Jag är i fart med att renovera rummet där utrustningen står (ett rum i garaget) och tänkte passa på att fixa detta nu samtidigt.

Jag sätter vävtapet på väggarna och målar dessa vita.
Jag kommer även sätta klinkers på golvet med en golvsockel upp mot väggen som jag tänkt täta med silikonfog upp mot väggen.

Min tanke är att det kanske finns någon typ av vattentät duk/matta/tapet som jag kan sätta upp på väggen bakom vävtapeten och som sedan får löpa ner på golvplattan med någon dm och som jag sedan limmar ordentligt fast i plattan innan jag sätter fixet för plattorna.

Eller finns det något annat alternativ som lämpar sig bättre?

Notera att utgående vatten går ner ur plattan med bara några mm distans från väggen.


Det är normalt sett inte några problem med kondensvatten. Det är några fåtal veckor under sommaren när det är mycket.


Installation av vattenrenare med rörledningar och tank i ett gammalt utrymme med gul vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
Våtrumsfärg på väven eller kakel på väggen, alt väggfläkt som ventilerar rummet
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Du kan även isolera rören med rör isolering då minskar problemet med kondens.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Våtrumsfärg på väven eller kakel på väggen, alt väggfläkt som ventilerar rummet
Tack. Så du tror det räcker med våtrumsfärg på väven? Jag behöver inte göra något särskilt bakom väven?

I dag finns ingen ventilation i rummet alls. Det sitter en elradiator som håller ca 10 grader på vintertid.
Garaget är plastat och isolerat. Jag antar att man velat ha det så när man byggde det för att säkerställa att vattenledningarna i rummet inte fryser under vintern.

Om jag tar upp ett hål i fassaden och monterar in en väggfläkt så blir det kanske inte så bra vintertid?


Jag har funderat på att sätta in en luftavfuktare och köra de dagar det är som värst, typ en sådan:

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftavfuktare/woods-wdd80/1003082.9403/
 
Om det inte är några större mängder så klarar väven och våtrumsfärg det. Lätt att torka av om du vill. Fläkt är lite överkurs
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Jag hade kört på avfuktare. Kör permanent sådan i källaren och ingen kondens alls på hydrofortank eller pump längre. Som bonus blir det mycket mindre frost i frysboxen också.

/Höghus
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Tack.
Jag ber rörmokaren isolera rören när han kommer och drar om allt efter målning och golvläggning.

Fixar våtrumsfärg på väven.

Silikonar på sockeln mot väggen.

Och avslutningsvis så fixar jag en avfuktare. Det kan vara bra att ha vid andra tillfällen med framöver.
 
Att ventilera riskerar att bli kontraproduktivt. De kalla rören är en avfuktare till sin funktion. Genom att ventilera drar man in mer fukt som kan kondensera på rören. Genom att ha en avfuktare i rummet blir det mindre kvar att kondensera på rören. Isolering hjälper också. Och har du ett tätskikt på vägg och golv så tål det vatten. Tänk på att om du har tätskikt på väggen men inte golvet så kan fukten ta sig genom golvet till spånskivan varifrån det inte lika lätt kan avdunsta om väggen är tät på ytan. Elegant montage av motorskyddet för övrigt.
 
  • Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Att ventilera riskerar att bli kontraproduktivt. De kalla rören är en avfuktare till sin funktion. Genom att ventilera drar man in mer fukt som kan kondensera på rören. Genom att ha en avfuktare i rummet blir det mindre kvar att kondensera på rören. Isolering hjälper också. Och har du ett tätskikt på vägg och golv så tål det vatten. Tänk på att om du har tätskikt på väggen men inte golvet så kan fukten ta sig genom golvet till spånskivan varifrån det inte lika lätt kan avdunsta om väggen är tät på ytan. Elegant montage av motorskyddet för övrigt.
Tack för hjälpen!

Ja det är lite tillfälligt just när bilden togs. All el ska dras om korrekt med ny kabel efter ytskikten fixats i dagarna :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.