Vi har fått fukt och mögel på vinden, och har som första åtgärd förbättrat ventilationen, så att vi får ut mer fuktig luft ur huset så att mindre fuktig luft når vinden. Oklart hur mkt vi fått ner fukten där uppe då jag tyvärr inte anteckant fuktvärdena innan insatsen.. Men nu (i miten av november) ligger de runt 80% relativ fuktighet (RF).

Vi tänkte nu sannera möglet på vinden. Därefter finns flera olika förslag från olika företag. Vi är inte inne på att sätta upp en avfuktar pga ljud, och värmeslinga vet jag inte om jag tror på. En kille som jobbar med fuktiga vindar sa att han för en (alltså bara 1!) kunds räkning applicerat "Gone 4 Good Crystal Shield" efter sannering, vilket är en produkt från Mold Science Technologies (www.moldscience.net) som höjer pH-värdet så att mögel inte ska kunna växa. Det verkade ha gett bra resultat enligt honom.

Jag kände mig först skeptisk till Gone 4 Good Crystal Shield, men har börjat fundera på den igen. Det verkar dock inte vara så vanligt att använda denna.

Så till mina frågor:

1) Är det någon som har använt "Gone 4 Good Crystal Shield" och kan berätta hur det fungerat?
2) Är det någon som har tankar kring om detta kan vara en bra lösning?

• Wow
kashieda
  • Laddar…
Lite otroligt att möglet bara skulle försvinna hokus pokus. Värmeslinga på vinden så att den varma luften som pressas upp inte möter kall luft är väl tämligen beprövat. Alla kemikalier urlakas och kräver upprepning om inte förutsättningarna ändras.

En annan fråga som dyker upp är.. Varför sanera vinden?

Manganbangan Manganbangan skrev:
Lite otroligt att möglet bara skulle försvinna hokus pokus. Värmeslinga på vinden så att den varma luften som pressas upp inte möter kall luft är väl tämligen beprövat. Alla kemikalier urlakas och kräver upprepning om inte förutsättningarna ändras.

En annan fråga som dyker upp är.. Varför sanera vinden?
Tack för ditt svar! Som jag förstår crystal shield så tar det inte bort mögel, utan det ska göra att ny mögel inte tillkommer, pga högt pH-värdet. Men jag håller med dig, man undrar hur länge en strykning håller.

Det jag har fått höra är att man ska ta bort eventuellt mögel på vinden så att det inte hittar in i huset och skapar dålig luft inomhus, men det kanske jag borde kolla upp lite nämre. Funderar på om möglet kan förstöra trät det sitter på också?

Företag som monterar värmeslinga verkar tycka det är bra, men de tjänar också pengar på det.

När jag pratat med andra hantverkare som inte monterar värmeslingor, så säger de att värmeslinga är lurendrejeri. De menar att man borde åtgärda grundproblemet, dvs att se till att inte för mycket fuktig luft kommer upp på vinden. De brukar säga att värmeslinga inte är något man installerar när man bygger nya hus, utan då ser man till att det blir tät. Men det är väl svårt att täta till i efterhand, minns någon som nämnde att om man har otur kan man få kvar en lite läcka och koncentrera fukten där, och på så sätt till och med göra det värre. Så kanske finns ett case för värmeslinga ändå?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.