607 läst ·
4 svar
607 läst
4 svar
Skumpistol eller inte?
Medlem
· Västra Götaland
· 714 inlägg
Någon gång per år behöver jag fogskum. Då köper jag en lämplig burk, applicerar lite, och sen torkar röret igen och sen slänger jag burken när jag inser att det inte går att använda mer (med massa skum kvar). Känns ju lite onödigt.
Så läste jag nånstan att om man har en skumpistol (alltså inte samma sak som en "skum pistol" /språkpolisen 😆 ) så torkar röret inte igen om man låter det sitta kvar, och man kan använda fogskummet igen. Låter ju super!?
Så nu är frågan: Stämmer detta?
Kan jag köpa t ex denna och vara nöjd?
https://www.biltema.se/bygg/farg/fog-och-tatningsmassa/fogpistoler/fogskumspistol-pro-2000023749
…eller behöver man rengöring också för att vara säker...?
…eller behövs det dyrare grejer?
Så läste jag nånstan att om man har en skumpistol (alltså inte samma sak som en "skum pistol" /språkpolisen 😆 ) så torkar röret inte igen om man låter det sitta kvar, och man kan använda fogskummet igen. Låter ju super!?
Så nu är frågan: Stämmer detta?
Kan jag köpa t ex denna och vara nöjd?
https://www.biltema.se/bygg/farg/fog-och-tatningsmassa/fogpistoler/fogskumspistol-pro-2000023749
…eller behöver man rengöring också för att vara säker...?
…eller behövs det dyrare grejer?
Produkter som diskuteras: "fogpistoler"
Fogsprutor
Fogsprutor är verktyg som används för att applicera fogmassa, oftast i form av silikon eller akryl, vid tätning och limning i byggnadskonstruktioner och hantverksprojekt. De är essentiella för att uppnå en jämn och kontrollerad applicering
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 714 inlägg
Tack för input! Blir köp av en sån från Biltema då.
När man behöver rengöra, räcker det med aceton eller måste man köpa tillverkarnas "fogskumspistolrengöring"?
När man behöver rengöra, räcker det med aceton eller måste man köpa tillverkarnas "fogskumspistolrengöring"?
Det funkar säkert lika bra med aceton. Jag har kört med fogskumstengöring. Fördelen är dels att den går att spraya på ytor som ska rengöras och dels att flaskan går att skruva fast på pistolen om man skulle behöva blåsa igenom den.andreascarlsson skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden