Skulle du förstå denna fakturan och själv kunna lura ut det som eventuellt saknas?
Fakturan gäller färskvattenleverans och kommer varje kvartal.
--
Mätarställning beräknad 5/10 569
Förbrukning VA beräknad 15 m³ 20,00 300,00
Lägenhetsavgift Okt-Dec 3 st 75,00 225,00
--
Anledningen till frågan är att eftersom allt arbete sker helt manuellt vill jag skriva minsta möjliga på fakturorna. I viss mån för att minska tidsåtgången, men framför allt eftersom varje moment innebär en risk för att något blir fel. Samtidigt måste ju mottagaren kunna begripa vad det är som faktureras
Edit:
Hehe, det blev ju minst sagt rörigt att skapa det här inlägget
Nu e nog allt med. Frågan gäller alltså själva specifikationen, om den är tydlig nog för en kvartsintelligent människa. Naturligtvis skulle man vilja ha med senast avlästa, senast fakturerat, senast beräknade och massa andra uppgifter. Men det innebär mer jobb och jag vill liksom hitta en lägstanivå, för att sen utveckla allt eftersom.
Fakturan gäller färskvattenleverans och kommer varje kvartal.
--
Mätarställning beräknad 5/10 569
Förbrukning VA beräknad 15 m³ 20,00 300,00
Lägenhetsavgift Okt-Dec 3 st 75,00 225,00
--
Anledningen till frågan är att eftersom allt arbete sker helt manuellt vill jag skriva minsta möjliga på fakturorna. I viss mån för att minska tidsåtgången, men framför allt eftersom varje moment innebär en risk för att något blir fel. Samtidigt måste ju mottagaren kunna begripa vad det är som faktureras
Edit:
Hehe, det blev ju minst sagt rörigt att skapa det här inlägget
Nu e nog allt med. Frågan gäller alltså själva specifikationen, om den är tydlig nog för en kvartsintelligent människa. Naturligtvis skulle man vilja ha med senast avlästa, senast fakturerat, senast beräknade och massa andra uppgifter. Men det innebär mer jobb och jag vill liksom hitta en lägstanivå, för att sen utveckla allt eftersom.
Redigerat:
Ja, jag förstår vad du menar, vilken summa ska betalas och hur den beräknas, men jag vet inte om jag tycker att den är tydlig.
Får jag komma med ett alternativ?
Om du gör en snygg fakturamall i Excel, kan du ha ett blad där du samlar alla siffror och sen ett blad per användare, där du länkar till rätt siffror i ditt översiktsblad.
Du behöver då varje månad bara att kopiera förra månadens fakturaspreadsheet, ändra det som behöver ändras (och det borde inte vara så mycket om du fakturerar baserat på beräknade mätarställningar. Och sen skriver du ut alla blad med fakturor, och sparar filen under namnet fakturor_oktober.xls
Får jag komma med ett alternativ?
Om du gör en snygg fakturamall i Excel, kan du ha ett blad där du samlar alla siffror och sen ett blad per användare, där du länkar till rätt siffror i ditt översiktsblad.
Du behöver då varje månad bara att kopiera förra månadens fakturaspreadsheet, ändra det som behöver ändras (och det borde inte vara så mycket om du fakturerar baserat på beräknade mätarställningar. Och sen skriver du ut alla blad med fakturor, och sparar filen under namnet fakturor_oktober.xls
Tror ärligt talat TS vill ha det lite mer basic. 😛
Visst förstår man siffrorna i TS första inlägg med det är ju inte supertydligt.
Kan du inte iaf lägga till "á" ":-" och "totalt" iaf så säger ju allt sig självt...
Visst förstår man siffrorna i TS första inlägg med det är ju inte supertydligt.
Kan du inte iaf lägga till "á" ":-" och "totalt" iaf så säger ju allt sig självt...
sedan behöver man:
- namn på den som får pengar
- fakturadatum
- bankgironummer
- OCR eller meddelande
- namn på den som ska betala
- sista betalningsdag
Vill man göra allt utan hjälp av dator och skrivare, skulle jag förbereda några mallar som jag sedan kopierar, så att jag bara behöver fylla i siffrorna i en färdig mall, skulle jag göra det på datorn, skulle jag i alla fall göra en enkel spreadsheet, så att det blir lite enklare i fortsättning.
- namn på den som får pengar
- fakturadatum
- bankgironummer
- OCR eller meddelande
- namn på den som ska betala
- sista betalningsdag
Vill man göra allt utan hjälp av dator och skrivare, skulle jag förbereda några mallar som jag sedan kopierar, så att jag bara behöver fylla i siffrorna i en färdig mall, skulle jag göra det på datorn, skulle jag i alla fall göra en enkel spreadsheet, så att det blir lite enklare i fortsättning.
Fullt begriplig. gör som sagt en tabell i Word eller Excel och sedan en kopplad dokumentmall. En av kolumnerna ska förståss vara "beräknad/avläst", så behöver du inte ens ändra det när det blir avläsning ;-)
Mycket mindre risk för fel när alla siffror skrivs in på ett ställe.
Mycket mindre risk för fel när alla siffror skrivs in på ett ställe.
Jag har ett annat kalkylblad, där var medlem har en egen sida. Där fyller jag i avläsningar och där sker även beräkningar för uppskattad förbrukning, per ifyllt datum.
Jag har dock inte riktigt klart för mig hur jag skulle kunna länka den datan till en mall.
Jag har dock inte riktigt klart för mig hur jag skulle kunna länka den datan till en mall.
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Jag hade tyckt att det var ok från en ek.för.
Från ett större företag hade jag väntat mig lite mer.
Från ett större företag hade jag väntat mig lite mer.
Inga konstigheter men kunde ju ha varit mer förklarat, men eftersom ni är så få i föreningen så är det väl inget att bry sig om. En sån liten förening sköts nog på fritiden av någon medlem och då har man inte tid att fila på snygga fakturor. Om du undrar något om fakturan så knalla över till kassören med en påse bullar och tacka för att de sköter föreningen så bra.
Du sammanställer varje medlems uppgifter till en tabell, med kolumnnamn. Sedan tar du ett brev och ersätter texten med kopplingsinstruktioner och så kopplar man ihop det. Sök på "Kopplade dokument word" så hittar du massor med instruktioner.Strip skrev:
Eller så gör du fakturan i samma excelfil (det går att lägga alla medlemmers fakturor i samma blad och skapa ett ny blad för varje månad t ex.
Då blir det en cellhänvisning på rätt ställe i fakturan till rätt ställe i översikten
Då blir det en cellhänvisning på rätt ställe i fakturan till rätt ställe i översikten