Skulle du förstå och acceptera denna fakturan?

• Ja, inga större konstigheter.

14 Röster 82,4%
  • Nä....? Helt obegriplig.

0 Röster 0,0%
  • Läser aldrig, betalar bara.

0 Röster 0,0%
  • Aldrig! Sådär kan väl FFS inte en faktura se ut!

3 Röster 17,6%
  • Antal röster
    17
Skulle du förstå denna fakturan och själv kunna lura ut det som eventuellt saknas?
Fakturan gäller färskvattenleverans och kommer varje kvartal.

--
Mätarställning beräknad 5/10 569
Förbrukning VA beräknad 15 m³ 20,00 300,00
Lägenhetsavgift Okt-Dec 3 st 75,00 225,00
--

Anledningen till frågan är att eftersom allt arbete sker helt manuellt vill jag skriva minsta möjliga på fakturorna. I viss mån för att minska tidsåtgången, men framför allt eftersom varje moment innebär en risk för att något blir fel. Samtidigt måste ju mottagaren kunna begripa vad det är som faktureras :D

Edit:
Hehe, det blev ju minst sagt rörigt att skapa det här inlägget :o

Nu e nog allt med. Frågan gäller alltså själva specifikationen, om den är tydlig nog för en kvartsintelligent människa. Naturligtvis skulle man vilja ha med senast avlästa, senast fakturerat, senast beräknade och massa andra uppgifter. Men det innebär mer jobb och jag vill liksom hitta en lägstanivå, för att sen utveckla allt eftersom.

• Bild av en faktura från "Föreningen ck för." med detaljer som datum, belopp och beskrivning av tjänster och kostnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Åtgång sen senaste mätning 15m³ á 20:-
Summa 300:-

Lägenhetsavgift 3 månader á 75:-
Summa 225:-

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
harry73
Ja, jag förstår vad du menar, vilken summa ska betalas och hur den beräknas, men jag vet inte om jag tycker att den är tydlig.

Får jag komma med ett alternativ?
Om du gör en snygg fakturamall i Excel, kan du ha ett blad där du samlar alla siffror och sen ett blad per användare, där du länkar till rätt siffror i ditt översiktsblad.

Du behöver då varje månad bara att kopiera förra månadens fakturaspreadsheet, ändra det som behöver ändras (och det borde inte vara så mycket om du fakturerar baserat på beräknade mätarställningar. Och sen skriver du ut alla blad med fakturor, och sparar filen under namnet fakturor_oktober.xls

Tror ärligt talat TS vill ha det lite mer basic. 😛

Visst förstår man siffrorna i TS första inlägg med det är ju inte supertydligt.

Kan du inte iaf lägga till "á" ":-" och "totalt" iaf så säger ju allt sig självt...

harry73
sedan behöver man:
- namn på den som får pengar
- fakturadatum
- bankgironummer
- OCR eller meddelande
- namn på den som ska betala
- sista betalningsdag

Vill man göra allt utan hjälp av dator och skrivare, skulle jag förbereda några mallar som jag sedan kopierar, så att jag bara behöver fylla i siffrorna i en färdig mall, skulle jag göra det på datorn, skulle jag i alla fall göra en enkel spreadsheet, så att det blir lite enklare i fortsättning.

harry73
Då förstår jag inte frågan, varför undrar du om den är tydlig?
Det är ju så en faktura ska se ut :)

Fullt begriplig. gör som sagt en tabell i Word eller Excel och sedan en kopplad dokumentmall. En av kolumnerna ska förståss vara "beräknad/avläst", så behöver du inte ens ändra det när det blir avläsning ;-)

Mycket mindre risk för fel när alla siffror skrivs in på ett ställe.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Jag har ett annat kalkylblad, där var medlem har en egen sida. Där fyller jag i avläsningar och där sker även beräkningar för uppskattad förbrukning, per ifyllt datum.
Jag har dock inte riktigt klart för mig hur jag skulle kunna länka den datan till en mall.

harry73
Hur många medlem har ni?

harry73 skrev:
Hur många medlem har ni?
Idag är vi elva, varav nio ska ha faktura för VA. Det kommer expandera något, men knappast över femton medlemmar inom överskådlig framtid.

Jag hade tyckt att det var ok från en ek.för.
Från ett större företag hade jag väntat mig lite mer.

Inga konstigheter men kunde ju ha varit mer förklarat, men eftersom ni är så få i föreningen så är det väl inget att bry sig om. En sån liten förening sköts nog på fritiden av någon medlem och då har man inte tid att fila på snygga fakturor. Om du undrar något om fakturan så knalla över till kassören med en påse bullar och tacka för att de sköter föreningen så bra.

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
pelpet skrev:
... Om du undrar något om fakturan så knalla över till kassören med en påse bullar och tacka för att de sköter föreningen så bra.
Jag kanske skulle citera dig längst ner på fakturan, istället för det där ledsamma om påminnelseavgift :D

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Strip skrev:
Jag har ett annat kalkylblad, där var medlem har en egen sida. Där fyller jag i avläsningar och där sker även beräkningar för uppskattad förbrukning, per ifyllt datum.
Jag har dock inte riktigt klart för mig hur jag skulle kunna länka den datan till en mall.
Du sammanställer varje medlems uppgifter till en tabell, med kolumnnamn. Sedan tar du ett brev och ersätter texten med kopplingsinstruktioner och så kopplar man ihop det. Sök på "Kopplade dokument word" så hittar du massor med instruktioner.

harry73
Eller så gör du fakturan i samma excelfil (det går att lägga alla medlemmers fakturor i samma blad och skapa ett ny blad för varje månad t ex.
Då blir det en cellhänvisning på rätt ställe i fakturan till rätt ställe i översikten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.