Hej,

Lägger mellangolv ovanpå mina spårade golvspån med vattenburen golvvärme. Skruvar skivorna och på sista skivan tappade jag fokus och råkade sätta skruven i slangen. Tror fan inte det är sant.
Går det att göra en godkänd lagning eller blir det att riva upp allt igen?

Rickard.
Det finns inga regler, normer eller branchpraxis som säger att man inte får ha skarvar på ett värmesystem så det går bra att lösa.
Jag skulle inte välja en klämringskoppling utan hellre en presskarv som är godkänd för din slang.

• Gilla
goosen
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det finns inga regler, normer eller branchpraxis som säger att man inte får ha skarvar på ett värmesystem så det går bra att lösa.
Jag skulle inte välja en klämringskoppling utan hellre en presskarv som är godkänd för din slang.
Tack för svar. Okej då finns det en lösning som är godkänd iaf(eller inte förbjuden. Får snacka med LK och fråga vad dem rekommenderar.

Rickard.
Är det pex eller pe-rt?

Rickard. Rickard. skrev:
Är det pex eller pe-rt?
Rt

Rickard. Rickard. skrev:
Är det pex eller pe-rt?
Nån skillnad i möjligheterna att laga det?

Rickard.
G goosen skrev:
Nån skillnad i möjligheterna att laga det?
Fråga gärna LK men lks presspex-kopplingar som jag tycker är det uppenbara valet är bara uttryckligen för pex och pal rör men inte pe-rt.
Golvvärmeförerdelare brukar också ha sån klämringsvariant så det ligger kanske något bakom det men det känns konstigt, det lite lustiga är ju att PAL rören är 90% pe-rt...

Redigerat:
Snackade med LK idag som sa att det går bra att köra med presskoppling även på PE-RT.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.