Installerade en modulbyggd skorsten förra hösten från ett företag med kungligt namn tillsammans med en vattenmantlad braskamin. Efter fyra månader (Feb 08) sprack plötsligt den keramiska toppen på kaminen. Trodde det var tillverkningsfel på toppen och begärde en ny. Tiden gick och inget hände, ville inte röra kaminen under denna tid.
Under hösten såg jag att hela skorstenen hade rört sig och när jag undersökte närmre visade det sig att hela ytterskalet med isolering glidit ner igenom distansförankringen och tryckt sönder keramiktoppen.
Kontaktade min leverantör som kom och tittade varvid han kontaktade tillverkaren av skorstenen. Denne ringde upp mig och försökte på ett arrogant sätt att övertyga mig om att jag monterat fel. Påvisade att jag följt anvisningarna till punkt och pricka. Då fick jag höra att skorstenen gjord för egenmontering skulle monteras av proffs och att det inte fanns några garantier vid eget montage. Till saken hör att jag spännt distansförankringen i botten och trots detta glider skorstenen (tydliga märken finns i ytterskalet), därför anser jag att det är distansförankringen som är feltillverkad. Efter att jag tagit bort den trasiga toppen har skorstenen glidit ner ytterligare 50mm.
Skorstenstillverkaren bryr sig inte, leverantören av skorstenen kan tänka sig att betala 50% av toppen och jag ska stå för resten. Vilka rättigheter har jag i ärendet? känner inte att jag ska behöva stå för någonting. Tacksam för svar, vet inte vad jag ska göra.
Mvh / Christer Johansson
 
En första fråga är ju då om det stod någonting i dokumentationen om att den bara skulle monteras av utbildad montör eller liknande?

Stod det någonting i monteringsanvisningarna som man så här med facit i hand kan tyda på som att du gjort fel?

Det jag tänker på är om du borde insett att något var fel när du kunde spänna förankringen i botten? Eller skulle ett profs ha insett att det var fel?

Det är ju en sak att leverantören måste stå för kostnaden som rör de felaktiga fästena (om de nu verkligen är felaktiga). Jag misstänker att det är mer tveksamt om leverantören är ansvarig för följdskadorna på kaminen.

Har du något i din försäkring som skulle kunna täcka?
 
Nej det står inget om att någon speciell måste montera skorstenen.
Vad gäller förankringen så står det i princip bara att den ska monteras. Allt är gjort enligt anvisning och skorstenen är godkänd av sotaren. Jag reagerade över att det gick att spänna förankringen i botten men den sluter ordentligt tätt runt röret så jag släppte det. Har byggt ett lösvirkeshus så har haft en hel del annat att tänka på oxå.

Har även hört att man inte står för följdskador men vem ska fixa till skorstenen i detta läget, måste demontera allt för att få ny topp på plats samt försäkra mej om att det inte kan hända igen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.