Vi har skjutdörrar i vårt uterum mot en altan. De ser ut som bilden visar. De har dock skjunkit ner i rälsen så att dörren upptill inte längre sitter i spåret som den ska. Vad är det nertill i dörren som slits, är det hjul eller en glidskena i någon slags plast?
Går det på något vis att få dörren högre upp nertill så att den fäster i spåret upptill? Det blir annars till att byta ut allt till nytt till våren.
Går det på något vis att få dörren högre upp nertill så att den fäster i spåret upptill? Det blir annars till att byta ut allt till nytt till våren.
Hur menar du att en rätskiva kan "se" det, att underredet buktar någonstans?J Jansson69 skrev:
Citat från Jula: "Mätverktyget är perfekt när du ska kontrollera raka ytor på olika byggdetaljer och vill kunna rita ut raka linjer."
Jag kan inte se om underredet/skenorna skulle ha skjunkit, dörren som vi aldrig öppnar (det är tre dörrar där det går att öppna på båda sidor) sitter bra till i spåret upptill. Man kan se att dörren som alltid öppnas har sjunkit djupare ner på sin skena, därför frågan.
Redigerat:
Om underlaget ha svackat och du lägger en tex. 3 meters rätskiva på skenan så kommer du att se att det antagligen blir luft mellan rätskivan och skenan i mitten av skenan..SM7FBJ skrev:
En rätskiva är en rakskena, du kan spänna ett snöre ifrån ena änden till andra änden av skenan på plats och se om den är rak eller svackar med ifall du inte har tillgång till en rätskiva..
Åååkej, ska kolla det. Men det ser ändå ut som att den dörrdelen av tre sitter djupare ner i skenan undertill.J Jansson69 skrev:Om underlaget ha svackat och du lägger en tex. 3 meters rätskiva på skenan så kommer du att se att det antagligen blir luft mellan rätskivan och skenan i mitten av skenan..
En rätskiva är en rakskena, du kan spänna ett snöre ifrån ena änden till andra änden av skenan på plats och se om den är rak eller svackar med ifall du inte har tillgång till en rätskiva..
Tack för tipset!
Det brukar vara möjligt att justera höjden och det kan behövas med tiden för vissa partier.
En annan vanlig orsak är om de har plasthjul och någon smörjer skenan i botten så hjulen glider istället för att rulla, då nöts hjul ner och får en platt sida.
Du får helt enkelt lägga lite tid och kontrollera orsaken till att det är som det är.
En annan vanlig orsak är om de har plasthjul och någon smörjer skenan i botten så hjulen glider istället för att rulla, då nöts hjul ner och får en platt sida.
Du får helt enkelt lägga lite tid och kontrollera orsaken till att det är som det är.
Hmmm, då kan jag ha gjort bort mig, för jag har sprayat med siliconspray på skenan för att dörren ska glida/rulla bättre, det känns dock inte som om det är hjul. Jag får plocka ut dörren och lägga den på ett bord i trädgården och titta in undertill för att se hur det ser ut men det får bli till våren. Hur man skulle kunna justera höjden har jag dock ingen aning om.....än.1 123abc skrev:Det brukar vara möjligt att justera höjden och det kan behövas med tiden för vissa partier.
Börja med att kolla underlaget om skenan är rak i botten, är den rak så kan du lyfta av dörrar för kontroll vilket är lite mer jobb men relativt enkelt..SM7FBJ skrev:
Hmmm, då kan jag ha gjort bort mig, för jag har sprayat med siliconspray på skenan för att dörren ska glida/rulla bättre, det känns dock inte som om det är hjul. Jag får plocka ut dörren och lägga den på ett bord i trädgården och titta in undertill för att se hur det ser ut men det får bli till våren. Hur man skulle kunna justera höjden har jag dock ingen aning om.....än.
Klicka här för att svara