Hej expertpanelen!

En bekant fick frågan om fiberbolaget fick dra fiber över hennes mark. Det var OK, men ett krav hon ställde var att de skulle gräva ner söktråd också, vilket såklart inte gjordes. Nu föreslår bolaget att de skall skjuta in en söktråd i den nergrävda fiberslangen istället. Är detta möjligt? Är en sådan lösning vettig/tillåten?

Tack på förhand!

Hur kan man grävan ner fiber och inte inkludera söktråd? Det ligger ju i eget intresse för ledningsägare att kunna söka och hitta sin fiber i marken.
Är det möjligt att skjuta in en tråd i slangen i efterhand? Ja, det bör gå bra, har aldrig hört talas om den lösningen dock, man gräver ju alltid ner en söktråd med fibern...! Låter väldigt amatörmässigt hanterat.

• Gilla
Richard87
  • Laddar…
M matsuhlen skrev:
Hur kan man grävan ner fiber och inte inkludera söktråd? Det ligger ju i eget intresse för ledningsägare att kunna söka och hitta sin fiber i marken.
Är det möjligt att skjuta in en tråd i slangen i efterhand? Ja, det bör gå bra, har aldrig hört talas om den lösningen dock, man gräver ju alltid ner en söktråd med fibern...! Låter väldigt amatörmässigt hanterat.
Ett av de stora ökända fibergrävskojarbolagen, som lämnar kaos efter sig var de än drar fram. Det går alltså att skjuta in söktråd i vanlig orange fiberslang? Är det en lösning ni skulle acceptera om ni nu blivit lovade söktråd? Avslutar man denna söktråd i skåpet då, eller hur hittar man annars den?

Det har väl ingen betydelse om det finns söktråd eller inte
Om det ska grävas så anmäler man till ledningskollen och får det ut märkt
Kan de inte märka ut eller hittar något, så är det bara att gräva och ägaren för fiberkablen får stå för konsekvenserna 😂

Vet inte riktigt hur de ska få in en söktråd i ducten när det redan finns en fiber i den.

P paralun skrev:
Jo men det finns ju lösningar som den här från Hexatronic

Blåsbar söktråd
[länk]
Blåsverktyg
[länk]
Men som jag har förstått det ligger det redan en fiber i

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Men som jag har förstått det ligger det redan en fiber i
Vet ej, jag bara frågade Google som vet allt om blåsbara söktrådar.

Sen är ju konsekvensen av en avgrävd fiber ett 5 siffrigt belopp.
Om man bryter av fibern vid sin mediaomvandlare tar min fiberägare 5-10000kr för att båsa en ny.
Gräver man av ducten så är det mer jobb inkl grävande.

P paralun skrev:
Vet ej, jag bara frågade Google som vet allt om blåsbara söktrådar.

Sen är ju konsekvensen av en avgrävd fiber ett 5 siffrigt belopp.
Om man bryter av fibern vid sin mediaomvandlare tar min fiberägare 5-10000kr för att båsa en ny.
Gräver man av ducten så är det mer jobb inkl grävande.
Jo, jag vet, har gjort ett antal fiberinstallationer men ej blåst så mycket, renoverar just nu ett erbarmligt byggt nät med ca 150 abonnenter.
Men jag undrar lite hur de har tänkt sig blåsa i en söktråd i en duct där det redan finns en fiber

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jo, jag vet, har gjort ett antal fiberinstallationer men ej blåst så mycket, renoverar just nu ett erbarmligt byggt nät med ca 150 abonnenter.
Men jag undrar lite hur de har tänkt sig blåsa i en söktråd i en duct där det redan finns en fiber
Jo om du är i branschen så ring och fråga Hexatronic eller finns det någon som vet i forumet?

J
T Tornhuset skrev:
Hej expertpanelen!

En bekant fick frågan om fiberbolaget fick dra fiber över hennes mark. Det var OK, men ett krav hon ställde var att de skulle gräva ner söktråd också, vilket såklart inte gjordes. Nu föreslår bolaget att de skall skjuta in en söktråd i den nergrävda fiberslangen istället. Är detta möjligt? Är en sådan lösning vettig/tillåten?

Tack på förhand!
Kan de inte peta ner ett kabelskyddsband i fåran då? Det är ju ett enklare alternativ. Man mäter ändå inte in i höjdled. Svårare om det är ett tag sedan såklart.

https://www.onninen.se/pipelife-kabelskydd-gult-spn-300-l-50-m-pipelife/p/AQH795

J Jocke Best skrev:
Kan de inte peta ner ett kabelskyddsband i fåran då? Det är ju ett enklare alternativ. Man mäter ändå inte in i höjdled. Svårare om det är ett tag sedan såklart.

[länk]
Min fiberägare var mycket noggrann med att det både ska finnas ett kabelskydd som jag själv då fixade när slangen grävdes ner. Sedan att det då finns en fungerande söktråd när fibern blåstes.
Grävdjupet gör ju att den är mycket sårbar och det behövs inte mycket för att gräva av den om man inte vet exakt läge.

J
Visst, men nu finns inte många andra möjligheter. Ett kabelskyddsband är klart bättre än en glömd söktråd.

J Jocke Best skrev:
Visst, men nu finns inte många andra möjligheter. Ett kabelskyddsband är klart bättre än en glömd söktråd.
Jo men den stora frågan är då om man i efterhand kan blåsa in en söktråd typ Hexatronic.
Eller så får man mäta in ledningsdragningen exakt med noggrannare GPS typ som lantmäteriverket har.

J
P paralun skrev:
Jo men den stora frågan är då om man i efterhand kan blåsa in en söktråd typ Hexatronic.
Eller så får man mäta in ledningsdragningen exakt med noggrannare GPS typ som lantmäteriverket har.
Absolut. Det vore bra om Ts kan återkoppla om det går se ifall det är tex 7mm duct eller större. Samt om fibern blåsts direkt i den ducten eller en inte. Ligger den oskyddad går det inte blåsa i en tråd. Då har den snart knäckts.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.